• תפריט
אופיר דור
גג עמוד זמן בייג'ינג אופיר דור, צילום: בלומברג

להיט הרשת המטריד מסין: נערות בגיל העשרה מתגאות בהריונן

בני הנוער והצעירים הסינים התמכרו לחלוטין לאפליקציות סרטונים קצרים שמציעות מבט לא מצונזר ולא מרוסן על החיים בסין

אופיר דור, בייג‘ינג 13:2414.04.18

בשבוע החולף ביליתי שעות דבוק למסך הסלולרי. זה קרה אחרי שגיליתי לראשונה את אפליקציות הסרטונים הקצרים הסיניות. האפליקציות האלו מציעות פלייליסט מסחרר של סרטונים קצרים, חלקם בני שניות ספורות בלבד, הכוללים ריקודים מול המצלמה (לרוב בווריאציות משתנות על מוזיקה מוכרת), בעלי חיים שמבצעים פעלולים (שגובלים לא פעם בהתעללות) וטיפים מהמטבח (כמו איך לחתוך ביעילות מנגו בסיוע מטבע וסיכה). זה ממש לא בנאלי כמו שזה נשמע ומספק הצצה די ממכרת אל מגוון סגנונות החיים העצום בסין, לפחות עד שחשים בחילה וזורקים את המכשיר בגועל הצידה. למי שסבור שהסינים סובלים במחסור ביצירתיות, מומלץ לדפדף בין הסרטונים ולגלות כמה ההנחה הזו לא מדויקת.

 

 

 

עבור צעירים סינים מדור המיליניום, ילידי סוף שנות ה-90 ותחילת שנות ה-2000, צפייה בסרטונים בסגנון YouTube (או המקבילה הסינית שלה Youku) פשוט לא באה בחשבון. עבורם גם סרטון של כמה דקות הוא ארוך מדי. בני דור המיליניום הסיני מחפשים סרטונים קצרים של כמה שניות, בלי יותר מדי מידע ומורכבות, שאפשר לצפות בהם על הדרך. אפליקציות לסרטונים קצרים קיימות כבר מתחילת העשור בשוק הסיני אבל הן באמת תפסו תאוצה בשלוש השנים האחרונות. לפי חברת המחקר iiMedia מספר המשתמשים באפליקציות שממוקדות בסרטונים קצרים עמד על 242 מיליון בשנה שעברה. המספר צפוי לגדול ל-353 מיליון משתמשים עד סוף השנה הנוכחית, יותר מאוכלוסיית ארה“ב כולה.

 

נערה סינית מציגה הריון באפליקציה נערה סינית מציגה הריון באפליקציה

 

ילדי הכפר וילדי העיר

 

האפליקציות מציעות כולן פילטרים וכלי עריכה בסגנון סנאפצ'ט עם אפשרות להעלות במהירות ובקלות וידיאו לרשת. גם הדפדוף בין הסרטונים באפליקציות הללו מהיר מאוד. בכל זאת האפליקציות המובילות בשוק הסיני מצליחות לבדל את עצמן בסוג התכנים אותן הן מציעות ובקהל שהן פונות אליו.

 

באפליקציית Kuaishou (שנקראת Kwai בגרסה הבינלאומית שלה), מובילת השוק עם כ-100 מיליון משתמשים יומיים פעילים, תמצאו יותר מתיחות ופעלולים בסגנון התוכנית ג‘קאס האמריקאית. קהל היעד שלה הוא צעירים מהאזור הכפרי ומערים קטנות שאוהבים סרטונים על זיקוקי דינור ואכילת דברים חדים. Kuaishou נתמכת על ידי טנסנט, חברת הטכנולוגיה הגדולה בסין והמפתחת של הרשת החברתית הלאומית הסינית וויצ‘אט.

 

לעומת זאת אפלייקציית Douyin (בגרסה הבינלאומית Tik Tok) פונה לקהל יותר ”מתוחכם“, צעירים עד גיל 24 מערים גדולות ובינוניות בסין. באפליקציה הזו תמצאו יותר גולשים שמחקים קטעים מתוכניות טלוויזיה וסרטים או מצלמים מאתרי תיירות מהעולם. אפליקציה אחרת בשם Quanmin K Ge מיועדת לחובבי הקריוקי שמצלמים את עצמם שרים ו-Xigua מציעה סרטונים מקצועניים יותר.

 

אבל אלו לא רק הצעירים. גם מבוגרים, בעיקר מהאזור הכפרי, הפכו ליצרנים נלהבים של סרטונים קצרים כדרך להעביר את הזמן ולזכות לתשומת לב. באחת הפעמים שפתחתי את האפליקציה Douyin זכיתי לצפות בזוג קשישים סינים רוקדים כשגבעול פטרוזיליה משמש להם משום מה כזנב.

 

נערה מציגה הריון מול המצלמה נערה מציגה הריון מול המצלמה

 

הצנזורים לא עומדים בקצב

 

אפליקציות הסרטונים הקצרים מספקות זווית לא מרוסנת ולא מצונזרת על חיי היומיום בסין אך חלק מתופעות הרשת שצמחו בהן אינן בדיוק מלבבות. למרות הצנזורה המקיפה בסין על תכנים לא ראויים פוליטית או כאלה שנחשבים לא מוסריים, הקצב בו מועלים סרטונים לאפליקציות תפס גם את הצנזורים לא מוכנים.

 

ב-1 באפריל חשפה רשת הטלוויזיה הסינית הלאומית CCTV תופעה חדשה של נערות צעירות מאוד, עדיין בגיל העשרה, המשוויצות מול המצלמה בבטן הריונית או נושאות תינוקות שילדו זה מכבר. במאות סרטונים מסוג זה שנפוצו ברשת נראות נערות בנות בגילאי 13 עד 18, המצולמות לעיתים לבושות במדי בית הספר, כשהן מתחרות ביניהן מי היא האמא הצעירה ביותר בסין ודנות באפשרות להביא ילד לעולם בלי להינשא. חלק מהיולדות הצעירות כבר הפכו לסוג של כוכבות עם מעריצים המתרשמים מצורת החיים הלא קונבנציאלית.

 

לידה מחוץ לנישואים נחשבת עדיין לנושא מאוד שנוי במחלוקת בסין שעלול לגרור סטיגמה חריפה מהסביבה. בעוד נישואים בשנות העשרה היו במאות קודמות הנורמה בסין, מאז עליית המפלגה הקומוניסטית לשלטון המצב השתנה. ב-1950 העלתה הממשלה הסינית את גיל הנישואים ל-18 עבור נשים ו-20 עבור גברים וב-1980 הגיל הועלה עוד יותר והוצב על 22 לגברים ו-20 לנשים. לצד קריאות להוריד את גיל, יש מי שחושש כי צעד כזה יפגע עוד יותר במעמד הנשים.

 

בעקבות הכתבה ב-CCTV מיהרו הרשויות הסיניות לצאת למתקפה נגד התופעה ואסרו על העלאת קליפים בנושא או קידומם. האפליקציות שפרסמו וקידמו את הסרטונים ננזפו בחומרה ונדרשו לבצע שורה של צעדים מונעים כמו הוספת עובדים בעלי ”מודעות ורגישות פוליטית גבוהה“ עם עדיפות לחברי המפלגה הקומוניסטית לצוות בודקי התוכן שלהן ואיסור על העלאת תכנים על ידי קטנים. ”בני נוער הם העתיד של האומה. הם צריכים לקבל הסתכלות חיוביות על החיים והעולם בגיל צעיר“, נמסר בהודעת התנצלות שפרסם האתר Kuaishou. למרות הצעדים המונעים, נראה שהשערוריה הבאה שתצמח מכיכר העיר החדשה והפרועה של סין היא רק עניין של זמן.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x