$
תעשייה ופיננסים

"כל חברות הצעצועים ייפגעו מקריסה של טויס אר אס"

וולמארט היא משווקת הצעצועים הגדולה בארה"ב, אבל טויס אר אס היא הפלטפורמה המרכזית להחדרת משחקים חדשים לשוק. הדיווחים על חיסול הרשת בארה"ב הפילו את מניית מאטל, שמנסה להמציא את עצמה מחדש עם מנכ"לית מגוגל

תמר טוניק 10:2312.03.18

הדיווחים על סגירה מסתמנת של כל סניפי טויס אר אס בארצות הברית, במקום כניסתה של הרשת להליך של ארגון מחדש, הפילו ביום שישי את מניות ענקיות הצעצועים מאטל והאסברו ב־10% וב־3.8%, בהתאמה.

 

 

 

טויס אר אס איננה משווקת הצעצועים הגדולה בארה"ב. הזכות הזאת שמורה לענקית הקמעונאות וולמארט. עם זאת, היא הצליחה לשמור על מעמדה כמגרש המרכזי להחדרתם של גדג'טים, משחקים וצעצועים חדשים לשוק, וקריסתה בארה"ב עלולה משום כך להנחית מכה קשה על התעשייה - כך על פי דיווח במגזין "פורבס".

 

הקמעונאית מקדישה שטחים נרחבים בסניפיה להצגת צעצועים, זאת לעומת מספר מדפים מועט יחסית בסניפים של וולמארט וטארגט. משום כך, היא יכולה להרשות לעצמה להתנסות במוצרים חדשים ולבדוק גם ספקים קטנים יותר. במקרים רבים, מוצרים נבדקים בטויס אר אס למשך עונה אחת, ואז משווקים גם לרשתות גדולות אחרות. על פי גריק ג'ונסון, אנליסט ב־BMO קפיטל מרקטס, קריסת טויס אר אס תגרום לפגיעה אנושה בחדשנות בתחום ויצרניות הצעצועים ייאלצו להסתפק בעונת החגים בלבד לקידום המוצרים שלהן. "ללא קמעונאית צעצועים שמסורה למטרה הזו 365 ימים בשנה, הצמיחה בתעשייה כולה תאט", אמר ג'ונסון. "טויס אר אס היא המקום שבו מוצרים חדשים מתגלים ופורצים. זה גם המקום שבו חברות צעצועים קטנות יותר מקבלות הזדמנות".

 

 

מנכ"לית מאטל מרגו ג'ורג'יאדיס. תיכנס גם לגיימינג מנכ"לית מאטל מרגו ג'ורג'יאדיס. תיכנס גם לגיימינג צילום: בלומברג

 

 

יצרניות הצעצועים עלו לכותרות בהקשר של משבר טויס אר אס עוד בשלהי 2017, כאשר הרשת הגישה בקשה להגנה מפני נושים. עם זאת, גם ללא המשבר שאליו נקלעה רשת הצעצועים, הן מתמודדות עם ירידה במכירות בשל התחרות הקשה מול אמזון ושאר קמעונאיות מקוונות, ואנליסטים אף הציפו את האפשרות כי הן יתמזגו.

 

עם פרסום דו"חות הרבעון הרביעי של מאטל בחודש שעבר, ציינה המנכ"לית מרגו ג'ורג'יאדיס כי התוצאות משקפות "רבעון קשה, שהיה חלק משנה קשה". ג'ורג'יאדיס, שהגיעה למאטל מענקית הטכנולוגיה גוגל בפברואר שעבר, גויסה על מנת לנער את החברה בת ה־73 באמצעות קיצוץ דיבידנדים והשקעת הכסף הפנוי במגזרי הבידור והצעצועים החדשניים של החברה.

 

הלכה למעשה, מאטל מחפשת כיוונים חדשים מאז ינואר 2015, אז פיטרה את המנכ"ל בריאן סטוקטון, שהגיע אליה מתעשיית המזון. ג'ורג'יאדיס גוייסה במקומו, למרות שהניסיון שלה בגוגל לא כלל קידום וייצור של מוצרי צריכה או עבודה מול קמעונאים. במהלך שנותיה בגוגל, בשתי קדנציות נפרדות, היא ניהלה את עסקי הפרסום של חטיבת אמריקה ועבדה במכירות גלובליות. "אני מתמקדת בהסתכלות על הכיוונים שבהם הולכת התעשייה וכיצד העולם משתנה", הסבירה את הבחירה בה לבלומברג. "הצעצועים באמת יצטרכו להתאים את עצמם לעידן החדש".

 

 

 

 

בשיחה עם אנליסטים בקיץ שעבר, ג'ורג'יאדיס פירטה את תוכניתה לבצע שינויים נרחבים במאטל ולהפוך אותה מזבנית של בובות ברבי ומכוניות משחק לחברה שממוקדת בטכנולוגיית סלולר. אסטרטגיה שתמומן על ידי הפחתה של הדיבידנדים ב־61%. "הגיע הזמן להמציא מחדש את החברה הזאת ולדאוג לכך שהיא תשקף את המקומות שאליהם הולכים הצרכנים והשוק", אמרה. "מותגי הצעצועים של מאטל צריכים להתאים את עצמם לדרך שבה מגדלים כיום ילדים", אמרה ג'ורג'יאדיס, בציינה פעוטות מצויידים באייפדים והורים עם אובססיה לחינוך, כדוגמאות לכך. המגמות הללו אמורות להוביל את מאטל לתכנים דיגיטליים, צעצועים אינטרנטיים ומוצרים המקדמים למידה, כאשר בכוונתה של ג'ורג'יאדיס להתרחב גם לתחום הגיימינג.

 

בהתאם, מאטל דיווחה בשנה שעברה על תוכניתה להזרים 350 מיליון דולר לטובת אסטרטגיית הצמיחה החדשה במהלך השנים הבאות, זאת בשאיפה להגדיל את קצב המכירות בשיעורים חד־ספרתיים גבוהים, בניגוד לצמיחה החלשה שרשמה ב־2017.

 

תשעה חודשים לאחר ההצהרות הללו, מאטל נאלצת להתמודד עתה עם הסגירה המסתמנת של רשת צעצועים מובילה, שהיתה אחראית על 8% מהמכירות שלה. "אין חברת צעצועים שלא תיפגע מקריסה של טויס אר אס", הזהירה סטפני וויסינק, אנליסטית בחברת הייעוץ ג'פריז.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x