$
חברה וסביבה

גרמניה תילחם בזיהום עם תחבורה ציבורית בחינם

המהלך יקודם בעקבות איומי האיחוד האירופי בתביעה. חמש ערים נבחרו לפיילוט, בהן בון ואסן

שירות כלכליסט 21:5814.02.18

בעקבות קנסות שקיבלה גרמניה מהאיחוד האירופי על רמות זיהום האוויר, תבחן גרמניה אפשרות לקדם תחבורה ציבורית בחינם בחמש מהערים המזוהמות ביותר במדינה - על כך מדווח אתר החדשות הגרמני "דויטשה וולה".

 

התוכנית הוצגה במכתב שהעבירו בכירים בממשלת גרמניה לנציב איכות הסביבה של האיחוד האירופי, כרמנו וולה. החתומים על המכתב - השרה לאיכות הסביבה ברברה הנדריקס, שר החקלאות כריסטיאן שמידט וראש לשכת הקנצלרית פטר אלטמאייר - מעוניינים לאפשר תחבורה ציבורית בחינם כדי לעודד הפחתת השימוש ברכבים פרטיים. כן הציעו להגדיר "אזורי פליטה נמוכים" עבור כלי רכב גדולים ולהרחיב את השימוש בכלי רכב חשמליים.

 

יוזמת התחבורה הציבורית צפויה להתקיים בערים בון, אסן, רויטלינגן, מאנהיים והרנברג הסמוכה לשטוטגרט - אחת הערים המזוהמות בגרמניה.

 

על פי אתר החדשות צ'אנל ניוז אסיה, זיהום ברמה מסכנת חיים משפיע על יותר מ־130 ערים באירופה. הזיהום גורם ל־400 אלף מקרי מוות ולהוצאה של 20 מיליארד דולר על טיפולים רפואיים, מדי שנה.

 

ראש עיריית בון, אשוק סרידהרן, אמר כי הוא שמח שעירו נבחרה כאחת הערים "המובילות". "גם לנו יש רעיון או שניים שנוכל להציע, כי אנחנו פועלים בנושא כבר זמן מה", ציין.

 

עם זאת, בהתאחדות חברות התחבורה הגרמנית הושמעה ביקורת כלפי התוכנית, בעיקר לגבי סעיף העלויות. על פי ההתאחדות, כמעט מחצית מהתקציב השנתי של חברות התחבורה, כ־12 מיליארד יורו, מגיע ממכירת כרטיסי נסיעה. "בסוף, משלם המסים יצטרך לממן את זה", אמר דובר ההתאחדות.

 

היוזמה משקפת את נסיונות הממשלה לעמוד בדרישות הזיהום ובה בעת לרצות את יצרניות כלי הרכב. תחבורה ציבורית בחינם עדיפה מבחינה זאת על הטלת מגבלות ייצור על החברות.

 

מאנהיים מאנהיים צילום: בלומברג

ב־22 בפברואר ידון בית המשפט המנהלי הפדרלי בלייפציג בסוגיית החוקיות של רכבי הדיזל. אם בית המשפט יחליט לאסור על נסיעתם תהיה זו בשורה טובה לערים המפוייחות, אבל גם מכה קשה לתעשיית הרכב הגרמנית.

 

בריסל נתנה הזדמנות אחרונה לגרמניה ולשמונה מדינות נוספות באיחוד, ביניהן ספרד, צרפת ואיטליה, להציג בפניה תוכניות להקטנת פליטות המזהמים ולעמידה בתקני איכות האוויר של האיחוד האירופי. במידה והאיחוד לא יתרצה מההצעות הגרמניות, הוא עשוי להגיש תביעה לבית הדין האירופי לצדק.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x