• תפריט
חברה וסביבה

יצרנית השוקולד גודייבה עקצה את תרבות העבודה היפנית

החברה קראה לעובדות ביפן לא להעניק לקולגות הגברים שוקולד בוולנטיינז דיי שמצוין מחר, והציתה דיון על לחץ חברתי בעבודה. המבקרים טענו כי מדובר בתעלול שיווקי ונשיא גודייבה יפן טען ש"בתקופה המודרנית" אין מקום לחייב נשים לחלק שוקולד

שירות כלכליסט 20:0013.02.18
ולנטיינז דיי, חג האהבה, ידוע גם בתור יום חג ליצרני השוקולד.

 

 

 

מאז שיפן אימצה את החג, נהוג שהנשים הן אלו שמביאות שוקולד לבני הזוג, לחברים, להורים ואפילו לעמיתים לעבודה. אבל, יצרנית השוקולד הבלגית גודייבה החליטה לצאת נגד המנהג הזה, שנקרא ג'ירי־צ'וקו (שוקולד־חובה), ועוררה דיון ציבורי ער ביחסי העבודה בין גברים ונשים ביפן.

 

 

 

לפי דיווח באתר ג'פאן טיימס, מודעה שפרסמה החברה על פני עמוד שלם ביומון העסקים הנפוץ "ניקיי שימבון", קראה לנשים להפסיק לתת שוקולד לעמיתים לעבודה אם הן חשות שעליהן לעשות זאת בגלל לחץ חברתי ותרבותי.

 

"ולנטיינז דיי הוא יום שבו אנשים מביעים את רגשותיהם האמיתיים, לא יום שבו אנשים צריכים לתחזק את יחסי העבודה שלהם", נכתב במודעה, שעליה חתם נשיא גודייבה יפן ז'רום שושן. במודעה קרא שושן למנהלים למסור לעובדות כי זה בסדר לא להשתתף במנהג הג'ירי־צ'וקו, אם הן לא רוצות. "כמובן שטוב לתת שוקולד לאנשים שאוהבים באמת, אבל אין צורך בג'ירי־צ'וקו. למעשה, בתקופה המודרנית, עדיף בכלל שלא לתת אותו", נכתב במודעה.

 

"הרבה נשים מספרות שהן שונאות את ולנטיינז דיי בגלל האנרגיה שהוא דורש מהן בבחירת המתנות ובהכנות", ציין שושן במודעה.

 

בראיון לערוץ הטלוויזיה הממלכתי NHK אמר שושן, שחי ביפן זה 20 שנה, כי כיצרן שוקולד הוא "כאב את העובדה", שאנשים תופסים נתינת מתנה כמו שוקולד כעול.

המודעה שפרסמה גודייבה עוררה תגובה מיידית ברשתות החברתיות. יוראקו, חברה שמייצרת חטיף שוקולד עממי בשם בלאק ת'אנדר, כתבה בחשבון הטוויטר שלה ש"כל אדם הוא שונה, וזה בסדר. יוראקו תמשיך לתמוך במנהג הג'ירי־שוקו". גולשים אחרים האשימו את גודייבה בתעלול שיווקי זול.

חנות שוקולד בטוקיו חנות שוקולד בטוקיו צילום: בלומברג

 

מנגד, האתר פורבס מצטט בעילום שם בכיר בתעשיית הפרסום היפנית ששיבח את המהלך של גודייבה. "הם מנסים להיות נאורים בלי להפסיד מכירות. הם אומרים לאנשים שהם יכולים לבחור. זה בדיוק התירוץ שאנשים מחפשים כדי לקנות דברים".

 

 

 

אף שהדבר לא מצויין במפורש במודעה, יש בה ביקורת מרומזת על תרבות העבודה היפנית. הג'ירי־צ'וקו הוא ביטוי אחד של הלחץ שבו נתונים היפנים במקום עבודתם, שמביא גם תופעות הרסניות יותר מחלוקת מתנות בכפייה. התופעה הידועה ביותר היא "קארושי" - מוות כתוצאה מעבודת יתר. תופעה ידועה לשמצה נוספת היא התנכלות לנשים בהריון ואמהות צעירות.

 

 

קבלו ניוזלטר יומי המסכם את חדשות היום ישירות למייל שלכם. לחצו להרשמה

בטל שלח
    לכל התגובות
    x