$
תעשייה ופיננסים

הילטון ו־airbnb גנבו את הלקוחות לאקספדיה ופרייסליין

דו"חות הרבעון שהסתיים בספטמבר שלחו את מניות אתרי הזמנות הנופש לירידות חדות. אתרי רשתות בתי המלון הוותיקות הציעו תמריצים ללקוחות שיזמינו ישירות דרכם, ואתר שיתוף הדירות הגדיל את מגוון השירותים שהוא מציע לתיירים

שירות כלכליסט 20:3608.11.17

אתרי רשתות מלונות דוגמת הילטון ואתר שיתוף הדירות airbnb החלו לכרסם ברווחי אתרי המלצות תיירות והזמנת טיסות ומלונות, כמו טריפ אדווייזור ופרייסליין — כך דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס.

 

 

 

עונת הדו"חות לרבעון שהסתיים בספטמבר חשפה את היקף התופעה, ושלחה לירידות את מניות החברות הללו, שדיווחו השבוע על ביצועיהן הפיננסים. טריפ אדווייזור איבדה אתמול 23% ממחירה בבורסת ניו יורק, בשעה שמניית פרייסליין איבדה 13.5%. מניית אקספדיה ירדה ב־2.74% אתמול וב־19% מאז 26 באוקטובר, יום לפני שפרסמה את דו"חותיה הרבעוניים, שהיו חלשים מהצפוי.

 

אף שהנסיבות בכל אחת משלוש החברות הן שונות, ברור כי התחרות שמציבה מולן חברות מסוגה של airbnb וכן חברות תיירות ונופש ותיקות, מתחילה להכביד. מנכ"ל פרייסליין גלן פוגל אמר בשיחה עם משקיעים לאחר פרסום הדו"חות, כי "אנחנו עסק גדול עכשיו, וכשמגיעים למספרים הגדולים שיעור הצמיחה מאט באופן טבעי". מנכ"ל טריפ אדווייזור ארנסט טניסן אמר למשקיעים, כי ההכנסה למניה ברבעון השלישי ירדה ב־11% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

 

היחלשות החברות מגיעה על רגע מדיניות שיווק אגרסיבית של רשתות בתי מלון ותיקות שהחלו להתמקד בלקוחות שנהגו להזמין לינות דרך צד שלישי. כך למשל, רשת הילטון מציעה הנחה ושימוש חינמי ברשת ווי־פי ללקוחות שיזמינו לילה במלון ישירות דרך אתר החברה או האפליקציה שלה.

 

השנה העלתה הילטון את תחזית הרווח שלה כבר שלוש פעמים, ואף ציינה כי מספר לינות הנוסעים למטרות עסקיות במלונותיה עלו בחודשים שאחרי הבחירות לנשיאות ארה"ב שהתקיימו בנובמבר 2016. "הצמיחה המהירה ביותר שראינו מתחילת השנה היא בהזמנות ישירות דרכנו. אני חושב שהמגמה הזו תמשיך אם נעשה את העבודה שלנו כמו שצריך", אמר מנכ"ל הילטון כריסטופר נאסטה לאחר פרסום דו"חות החברה בחודש שעבר.

 

 

 

עוד אמר נאסטה, כי הוא רואה עדיין מקום לפעילות של אתרי צד שלישי כל עוד "יעבדו בתנאים כלכליים הגיוניים". אנליסטים מעריכים שבתי מלון מציגים עמדה קשוחה יותר במשא ומתן על העמלות מול אתרי צד שלישי. "הם עבדו בצורה די יעילה בכל הנוגע להשתלטות בחזרה על נתח השוק שעבר למתווכים מקוונים", אמר לרויטרס האנליסט ג'סטין פטרסון מפירמת ריימונד ג'יימס. פטרסון מציין בנוסף, כי אתר השכרת הדירות לטווח קצר airbnb רשם עוד קיץ מוצלח. במרץ הוא גייס מיליארד דולר שהציבו את שוויו המוערך על 31 מיליארד דולר. בשבוע שעבר הכריז האתר על שיתוף פעולה עם חברת התעופה הגדולה ביפן ANA: תיירים שילונו בדירות airbnb ביפן יקבלו נקודות נוסע מתמיד בחברת התעופה.

 

אתרי תיווך תיירות מנסים, מצידם, להגביר את תנועת הלקוחות באמצעות פרסומות, כולל בטלוויזיה. כך למשל, פרייסליין הודיעה למשקיעים כי הגדילה את הוצאות הפרסום ב־55% ברבעון.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x