שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
חברה וסביבה

המלכוד של נייקי: העסקה הוגנת או קיצור שרשרת הייצור

ענקית מוצרי הספורט היא אחת המעסיקות הבינלאומיות הגדולות בעולם. אחרי שהואשמה בהעסקת ילדים והפרות אחרות של זכויות עובדים, תהליך האוטומטיזציה שהיא מקדמת במקסיקו יועיל לשולי הרווח אך עלול לחייב פיטורים המוניים באסיה

ג'ניפר ביסל־לינסק, פייננשל טיימס 07:4730.10.17

מאז שנייקי השיקה אותן ב־2012, נעלי פלייניט רייסר (Flyknit Racer) נחשבו לפריצת דרך טכנולוגית. הן מיוצרות עם מכונת תפירה מיוחדת, שצריכה פחות חומרים, וגם פחות התערבות אנושית לעומת מרבית המכונות שמייצרות נעלי ריצה. כעת, הטכנולוגיה שמשמשת בייצור פלייניט רייסר עשויה לעמוד בבסיסה של מהפכה שתשנה לא רק את תעשיית הספורט והפנאי, אלא גם תאיץ מגמות עומק בגלובליזציה.

 

 

 

מאז 2015 מקיימת נייקי שיתוף פעולה פורה עם חברת ההייטק פלקס (Flex) במטרה לקדם אוטומטיזציה של תהליך ייצור הנעליים, שדורש כוח אדם רב.

 

המפעל של פלקס במקסיקו הפך לאחד החשובים ביותר עבור נייקי. הוא אחראי לא רק לנתח גדל והולך מהייצור שלה, אלא גם לשורה של חידושים שעתידים להיות מוטמעים אצל בסיס הספקים שלה, כמו למשל חיתוך באמצעות לייזר והדבקה אוטומטית.

 

מבחינת נייקי, האוטומטיזציה טומנת בחובה שני יתרונות גדולים. האחד, הורדת עלויות, יביא לשיפור דרמטי בשולי הרווח של החברה. האחר, קיצור תהליכי הייצור, יאפשר לה להוציא לשוק דגמים חדשים במהירות רבה יותר כדי לענות על הטעמים המשתנים של הצרכנים.

 

יותר ממיליון עובדים

 

אבל, לשותפות עם פלקס יש השלכות רחבות הרבה יותר. בשני העשורים האחרונים נייקי היתה מהחברות המובילות במיקור החוץ של הייצור למפעלים במדינות מתפתחות. בדרך היא הואשמה לא אחת בהעסקת ילדים ובהפרות אחרות של כללי העסקה הוגנת.

מפעל נייקי בווייטנאם מפעל נייקי בווייטנאם צילום: איי פי

 

 

ואולם, ברבות ממדינות העולם המתפתח גדל החשש שאוטומטיזציה של תהליכי הייצור תמנע מהם את ההזדמנות לעבור תיעוש. אם האוטומטיזציה שמתכננת נייקי תביא בסופו של דבר לצמצום הייצור באסיה, היא צפויה לעמוד במרכזה של סערה נוספת, כשהפעם היא תואשם בפיטורים המוניים.

 

בנייקי טוענים כי העלייה התדירה במכירות תאפשר לה לבצע אוטומטיזציה של תהליכי הייצור תוך שמירה על מצבת כוח האדם הנוכחית שלה. החברה האמריקאית היא אחת מהמעסיקות הבינלאומיות הגדולות ביותר. יותר מ־493 אלף עובדי פס ייצור ב־15 מדינות מעורבים בייצור הנעליים שלה בלבד. דרך קבלני המשנה שמייצרים את שאר המוצרים שלה, היא מעסיקה יותר ממיליון עובדים ב־42 מדינות.

 

סרידהאר טאיור, פרופסור לניהול תפעולי מבית הספר לעסקים ע"ש טפר באוניברסיטת קרנגי מלון שבפיטסברג, פנסילבניה, מעריך שההחלטות שתקבל נייקי אודות עומק ההטמעה של אוטומטיזציה בייצור תשפיע על כל התעשייה.

 

"עלויות העבודה באסיה הן כבר לא כל כך זולות. כבר כמה זמן שיש לחצים להעביר את הייצור למקומות זולים יותר כמו אפריקה או לבצע כמה שיותר אוטומטיזציה", הוא מסביר.

 

 

נייקי צריכה דחיפה קדימה. בשנת התקציב 2017 הגיעו מכירותיה ל־34.4 מיליארד דולר, והדרך להגשמת יעד המכירות של 50 מיליארד דולר בשנת 2020 עוד ארוכה מאוד. מנכ"ל נייקי מארק פארקר הציב את היעד ב־2015, בתקופה שבה נראה היה שנייקי מובילה את קטגוריית הספורט והפנאי. מאז התלהטה התחרות ונייקי התקשתה לייצר צמיחה משמעותית במכירות, במיוחד לנוכח החדירה המחודשת של אדידס לשווקים בצפון אמריקה.

 

התועלת הכספית שתפיק החברה מאוטומטיזציה היא אדירה. אנליסטים בסיטיבנק מעריכים ששימוש בתהליכים שפיתחה פלקס לייצור אחד מהדגמים הנמכרים ביותר, נייקי אייר מקס, יביא לירידה של 50% בעלות העבודה ו־20% בעלות החומרים. אלו ייתרגמו להרחבה של 12.5% בשולי הרווח, שיגיעו ל־55.5%.

 

אם פלקס תעבור לייצר 30% מהנעליים שמוכרת נייקי בצפון אמריקה, נייקי תחסוך 400 מיליון דולר בשנה על עבודה וחומרים, שיבואו לידי ביטוי בתוספת של 5% ברווח למניה, כך על פי הערכות סיטיבנק.

 

הצידוקים לאוטומטיזציה נמצאים לא רק בעלויות, אלא גם ביכולת להשביע את רצון הצרכנים. הקמעונאיות המצליחות ביותר כיום הן אלו שנהנות מזרימה תדירה של דגמים חדשים, שעונים על טעמי והרגלי הצריכה המשתנים במהירות. תחום ההנעלה עדיין נמצא מאחור מבחינה זו בגלל תהליכי הייצור הסבוכים יחסית.

 

כיום, ייצור נעלי ספורט דורש 200 חלקים בעשר מידות שונות, שרבים מהם מודבקים זה לזה באופן ידני. תהליך הייצור החדש שמפתחת פלקס משלב שני רעיונות חדשים שנחשבו לבלתי אפשריים עד לא מזמן: הדבקה אוטומטית וחיתוך לייזר. בפלקס הבטיחו לנייקי לקצר את זמן ההמתנה משלב עיצוב הנעל עד לשלב שבו היא עוזבת את פס הייצור, מכמה חודשים לשלושה עד ארבעה שבועות. העברת הייצור קרוב לשווקים המרכזיים של נייקי תקצר גם את זמן האספקה.

 

אבל, החברה עלולה להכניס את עצמה למלכודת פוליטית ברבות מהמדינות שבהן היא פועלת בשני העשורים האחרונים, כשאת ההאשמות על תנאי העסקה פוגעניים יחליפו האשמות על גזילת משרות מעשרות אלפי עובדים באסיה.

 

נייקי צמצמה את שרשרת האספקה שלה בכ־200 מפעלים במהלך חמש השנים האחרונות. לדבריה, היא עשתה זאת כדי להתמקד ב"שותפויות עסקיות איכותיות לטווח ארוך". עם זאת, תהליך של סגירת מפעל עלול להיות יקר ומפרך עבור חברה שרגישה כל כך למוניטין שלה. טארה ראנגאראג'ן, מנהלת הפעילות הבינלאומית של BetterWork, ארגון הפועל למען תנאי עבודה הוגנים לפועלים בתעשיית האופנה, מסבירה שחברות כמו נייקי "מגלות מעורבות עמוקה במדינות שבהן הן פועלות". לדבריה, נייקי עובדת מול פקידי ממשלה, בעלי מפעלים ונציגי ועדי עובדים.

 

ארגון העבודה הבינלאומי של האו"ם מעריך ש־56% מהמשרות בקמבודיה, אינדונזיה, הפיליפינים, וייטנאם ותאילנד נמצאים בסיכון גבוה להיעלמות בשני העשורים הקרובים בגלל אוטומטיזציה. המשרות בענף הביגוד וההנעלה הן הפגיעות ביותר. יותר מ־75% מהפועלים שמייצרים את הנעליים של נייקי מועסקים בוייטנאם, אינדונזיה וסין.

 

אנשים לצד רובוטים

 

בנייקי טוענים שאם המכירות ימשיכו לגדול, היא עדיין תזדקק לידיים עובדות בפסי הייצור, והמשרות לא יאבדו. "בהחלט הצבנו לעצמנו יעד להביא יותר אוטומטיזציה וחדשנות לתהליך הייצור שלנו", מסביר אריק ספראנק, סגן נשיא נייקי וסמנכ"ל התפעול שלה. "אנחנו לא מסתירים את העובדה הזו מהעובדים שלנו, אבל אנחנו גם לא מתכוונים לבטל משרות", הוא אומר.

 

ג'ה־הי צ'אנג, אחת ממחברי דו"ח התעסוקה על אסיה של ארגון העבודה הבינלאומי אומרת כי השינויים שמתרחשים הם אטיים, ומוסברים היטב לכל המעורבים. לדבריה, אם למפעלים תינתן הזדמנות לבצע את האוטומטיזציה, אובדן המשרות לא יהיה חמור כפי שנדמה.

 

צ'אנג מסבירה שהיא ממתינה לראות כיצד חברות כמו נייקי יכינו את שרשרת האספקה שלהן לשינויים. ארגון העבודה הבינלאומי מקיים דיונים עם מעסיקים וממשלות כדי לקדם הכשרות מקצועיות ואימוץ מוקדם של טכנולוגיות חדשות, מה שעשוי לרכך את ההשפעה של אוטומטיזציה רחבת היקף על כוח העבודה.

 

"יהיו משרות, אבל הן יתאימו לאנשים שיוכלו לעבוד לצד רובוטים, וגם לתחזק אותם ולפתור בעיות שיתעוררו", מסבירה צ'אנג. "אנשים שיאבדו את עבודתם לא ימצאו אחת חדשה אם הם לא יעברו הכשרה חדשה. אלו האנשים שייפגעו יותר מכולם".

 

 

 

 

קבלו ניוזלטר יומי המסכם את חדשות היום ישירות למייל שלכם. לחצו להרשמה

בטל שלח
    לכל התגובות
    x