$
אופיר דור
גג עמוד זמן בייג'ינג אופיר דור, צילום: בלומברג

שליחים על אופנוע הם הפועלים החדשים של סין

פעם צעירים עניים בסין הלכו לעבוד במפעלים. בעקבות מהפכת הקניות באינטרנט מליונים מהם הופכים לשליחים שמביאים מוצרים עד הבית. עם יום עבודה שנמשך 12 שעות, משכורות רעב ושיטת דירוג אכזרית - כלל לא בטוח שמצבם השתפר

אופיר דור, בייג'ינג 18:5627.10.17

קל מאוד להתמכר להזמנת שליחויות אוכל בסין. האפליקציות המובילות להזמנת ארוחות כמו Meituan ו-ele.me מציעות מבחר מסחרר של מסעדות, דמי משלוח נמוכים של כמה שקלים בודדים ושליחים שמגיעים תוך מקסימום חצי שעה ולא מצפים לטיפ. כשקר או חם מידי בבייג‘ינג, אני מתפתה בקלות להזמין משלוח.

 

אני לא היחיד. תחום משלוחי האוכל ממסעדות הוא אחד התחומים הצומחים ביותר בכלכלת סין בימים אלו. על פי נתונים שפרסם מכון מחקר ממשלתי סיני, מספר המשתמשים בשירותי הזמנת אוכל עמד על 295 מיליון נכון לסוף יוני האחרון, עלייה פנומנלית של 41.6% בתוך חצי שנה.

 

האופנה של הזמנת ארוחות החלה בקמפוסים של האוניברסיטאות ומשם התפשטה לקהל היעד המרכזי שלה כיום, עובדי המשרדים. הסינים לא אימצו אף פעם את האופציה של סנדוויצ׳ים ויעדיפו תמיד מנה מבושלת לארוחת צהריים. הפופולריות העולה של הזמנת אוכל בסין משתקפת בשווי העצום של 30 מליארד דולר אליו הגיעה Meituan, מובילת השוק. Meituan, שגם מוכרת כרטיסי קולנוע ומספקת דירוגי מסעדות וקופונים, מוגדרת כסטארט-אפ הרביעי בשוויו בעולם - לפני Airbnb ו-SpaceX של אילון מאסק ואחרי אובר, דידי צ‘ושינג ושיאומי.

 

משלוחים של Baidu. הסינים לא אימצו אף פעם את האופציה של סנדוויצ׳ים ויעדיפו תמיד מנה מבושלת לארוחת צהריים משלוחים של Baidu. הסינים לא אימצו אף פעם את האופציה של סנדוויצ׳ים ויעדיפו תמיד מנה מבושלת לארוחת צהריים צילום: CHINA DAILY

 

 

רוכבים על טוסטוס בלי רישיון

 

מאחורי תעשיית משלוחי האוכל עומד צבא של שליחים צעירים, רבים מהם מהגרי עבודה שבאו מהכפר או מערים קטנות. אפשר לראות אותם בכל פינה רכובים על טוסטוסים חשמלים זולים שאפילו לא דורשים רישיון ולבושים במדי החברה - עובדי Meituan בצהוב, ele.com בכחול ועובדי שירות המשלוחים של באידו באדום.

שליחי המזון מתווספים לשליחים הוותיקים יותר, אלו שמספקים את הקניות שעושים הסינים באתרי המסחר האלקטרוני כמו זה של עליבאבא כשהם רכובים על ריקשה תלת-גלגלית. לפי הערכה יש כיום בסין כ-3 מיליון שליחים ממונעים מסוגים שונים. לפני מספר שנים צעירים אלו היו מוצאים את עצמם עובדים במפעלים, אך בכלכלה הסינית החדשה שמתבססת יותר על שירותים ופחות על ייצור המוני הם הופכים לשליחים. לא בטוח שהעבודה החדשה טובה מהישנה.

 

בדומה לעובדים במפעלים גם השליחים הסינים עובדים שעות ארוכות וסובלים מסטטוס ומשכר נמוך. במקרים רבים השליחים אינם מועסקים ישירות על ידי המותג שאותו הם משרתים, אלא על ידי קבלנים שמספקים לו שירותים.

 

לפי סקר שפרסמה השנה אוניברסיטת בייג‘ינג ג‘יאוטונג בשיתוף עם חברת המחקר של עליבאבא, כ-80% מהשליחים עובדים במשמרות של מעל שמונה שעות ביום שמתארכות גם ל-12 שעות בתקופות לחוצות. יותר ממחצית מסניפי חברות השילוח דיווחו כי השכר שהן משלמות לשליחים נע בין 2,000 ל-6,000 יואן לחודש (1,060-3,180 שקל).

 

השכר של השליחים הסינים נקבע על פי תפוקת העבודה, מספר החבילות או הארוחות שהם מספיקים להעביר. משכר זה מפחיתים לשליחים קנסות על חבילות שהלכו לאיבוד מסיבה כזו או אחרת, איחורים באספקה וחוות דעת שליליות שהם מקבלים מהלקוח.

 

שליחים של Meituan. החברה מוגדרת כסטארט-אפ הרביעי בשוויו בעולם - לפני Airbnb ו-SpaceX שליחים של Meituan. החברה מוגדרת כסטארט-אפ הרביעי בשוויו בעולם - לפני Airbnb ו-SpaceX צילום: Visual China

 

 

לחץ הזמן הגדול ביותר נופל על שליחי המזון. האפליקציות להזמנת ארוחות מאפשרות ללקוח לעקוב בזמן אמת אחרי המסלול של השליח מהרגע שקיבל את ההזמנה ועד שסיפק אותה. כל סטייה של השליח מהמסלול המהיר יכולה לעלות לו בדירוג נמוך מהלקוח ובקנסות. התלות בחוות הדעת מחייבת את השליחים לעיתים להיענות לדרישות מופרזות של לקוחות כמו לקנות להם סיגריות מהמכולת ואפילו לזרוק את הזבל בדרך למטה.

 

בעוד במפעלים הסכנה הגדולה שמאיימת על הפועלים היא תאונות עבודה בשל בטיחות לקויה, השליחים הממהרים מתמודדים עם סכנת תאונות הדרכים. בעיר נאנג‘ינג במזרח סין נרשמו 2,473 הרוגים ב-3,242 תאונות דרכים בהם היו מעורבים שליחים של חברות מזון במחצית הראשונה של השנה. בשנחאי הזמינה המשטרה המקומית את נציגי חברות שליחויות האוכל לשיחת אזהרה לאחר ריבוי תאונות בהם היו מעורבים עובדים שלהם.

 

לפי China Labour Bulletin, ארגון לזכויות עובדים הפועל מהונג קונג, שליחים מתחום האוכל נוקטים ביותר ויותר הפגנות ומחאות על רקע יחס לא הוגן, משכורות שלא משולמות בזמן והיעדר ביטוח תאונות. באוגוסט למשל עשרות שליחים של Meituan יצאו להפגנה בעיר יי-שינג בדרום המדינה כשהם מציגים את הפציעות שנגרמו להם תוך כדי עבודה ואת הקנסות שהם מקבלים על איחורים ולקוחות לא מרוצים.

 

 

שליחים של Ele. שיטת הדירוג מחייבת את השליח להיעתר לבקשות מופרזות כמו לקנות סיגריות או לזרוק את הזבל בדרך שליחים של Ele. שיטת הדירוג מחייבת את השליח להיעתר לבקשות מופרזות כמו לקנות סיגריות או לזרוק את הזבל בדרך צילום: quora

 

תחלופה מהירה מאוד

 

התנאים הקשים מובילים גם לתחלופה גבוהה מאוד בקרב השליחים. בסקר של אוניברסיטת בייג‘ינג ג‘יאוטונג ועליבאבא נמצא כי כמחצית מהשליחים עבדו בחברה הנוכחית שלהם פחות משנה.

 

בסרטון שכבש את הרשתות החברתיות בסין בתחילת השנה נראה שליח אוכל ממרר בבכי לאחר שאיחר להגיע ללקוח ולמסור את הארוחה. הסרטון הגביר את המודעות בקרב הסינים לקשיים איתם מתמודדים השליחים בתעשייה שמקדשת את המהירות. אפשר רק לקוות שהשיפור בתנאים יגיע עוד לפני שרובוטים, רחפנים וטכנולוגיות אחרות שמפתחות במרץ חברות הלוגוסטיקה והשילוח הגדולות בסין יחליפו לגמרי את השליחים האנושיים .

 

 

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x