$
תעשייה ופיננסים

יפן תבנה להודו רכבת קליע בעלות של 17 מיליארד דולר

מערכת הרכבות של תת־היבשת תתחדש בקו מהיר באורך 506 ק"מ. ממשלת יפן תממן 81% מהפרויקט באמצעות הלוואה שפרעונה ייפרס על 50 שנה. הודו מתכוונת להשקיע 134 מיליארד דולר בחידוש מערך הרכבות הישן ביותר באסיה

שירות כלכליסט 20:5217.09.17

ממשלת הודו תרכוש מחברות הרכבות היפניות את הטכנולוגיה לבניית רכבות קליע - הרכבות המהירות שמחברות בין הערים הגדולות ביפן.

 

ראש ממשלת יפן שינזו אבה ביקר בהודו בסוף השבוע והשיק עם עמיתו ההודי נרנדרה מודי תוכנית לבניית קו רכבת קליע שייסע בין מומבאי לאחמדאבאד, העיר הגדולה במדינת גוג'ארט שבצפון מערב הודו. אורכו של הקו יהיה 506 ק"מ, דומה למרחק בין אילת לבין מטולה. ממשלת יפן תממן 81% או 13.8 מיליארד דולר מתוך עלויות הבניה, שצפויות להסתכם ב־17 מיליארד דולר. טוקיו תעניק את המימון בצורת הלוואה בריבית 0.1% שפרעונה ייפרס על פני 50 שנה.

 

רכבת הקליע הראשונה החלה לפעול ביפן ב־1964. הרכבות זכו לכינוי בגלל צורתן ומהירותן. הקו הפעיל המהיר ביותר כיום ביפן נוסע בין טוקיו לשין־אאומורי שבצפון המדינה, ומהירותו עשויה להגיע ל־322 קמ"ש. היפנים מתגאים בכך שלכל אורך שנות פעילות רכבות הקליע לא היו מעורבות ולו בתאונה קטלנית אחת. הם השתמשו בעובדה זו לשיווק הטכנולוגיה, וטענו שאיכות הרכיבים של הרכבות תחסוך עלויות טיפול לאורך השנים, ותקזז בסופו של דבר את העלות הגבוהה יחסית של ההקמה.

 

החוזה עם ממשלת הודו הוא ניצחון לממשלה היפנית בתחרות על ייצוא טכנולוגיות לרכבות שהיא מנהלת בעיקר מול סין, אך גם מול חברות רכבות במדינות אחרות. לפי הערכת חברת המחקר BCC, השוק העולמי לבניית רכבות מהירות צפוי להגיע ל־133 מיליארד דולר עד 2019. על החברות הבולטות שמתמודדות במכרזים לבניית רכבות מהירות נמנות אלסטום ובומברדייה הצרפתיות, סימנס הגרמנית ו־CRRC הסינית.

 

נרנדרה מודי (יושב) ושינזו אבה (משמאל) נרנדרה מודי (יושב) ושינזו אבה (משמאל) צילום: איי אף פי

הודו תהיה המדינה הראשונה פרט לטייוואן שאליה מייצאת יפן את טכנולוגיית רכבות הקליע. ב־2015 הפסידה חברת הרכבות היפנית ל־CRRC במכרז של 5.5 מיליארד דולר לבניית רכבת מהירה באינדונזיה. קו אסייתי נוסף שבנייתו עומדת לצאת למכרז הוא קו הרכבת המהירה בין סינגפור לקואלה לומפור בירת מלזיה.

 

בניית קו הרכבת המהירה בהודו היא חלק מתוכניתה של הממשלה למודרניזציה של מערכת הרכבות בתת היבשת, שהיא הוותיקה ביותר באסיה. דלהי הקצתה תקציב של 134 מיליארד דולר לחידוש המסילות והרכבות, שהראשונות בהן החלו לפעול לפני 164 שנה, תחת השלטון הבריטי. מודי הצהיר שהפרויקט לבניית הקו בין מומבאי לאחמדיאבאד ייצור 20 אלף משרות בניה, זאת בנוסף ל־24 אלף משרות ישירות ועקיפות בהפעלת הקו. "הטכנולוגיה אולי תגיע מיפן, אבל הרכיבים לרכבת הקליע יגיעו מחברות הודיות. הן יצטרכו לעמוד בסטנדרט בינלאומי ולספק את הרכיבים בזמן", אמר מודי.

 

ממשלת הודו בוחנת הקמת ששה קווים נוספים של רכבות קליע וביניהם גם קו בין מומבאי לניו־דלהי.  

בטל שלח
    לכל התגובות
    x