$
תעשייה ופיננסים

"ענקיות המזון מוכרות מוצרים נחותים במדינות מזרח אירופה"

נתונים שאספו חברות מחקר באיחוד האירופי הוכיחו כי חברות בינלאומיות ובהן קוקה קולה, פפסי ואלדי, משווקות גרסאות נחותות של מותגים ידועים בצ'כיה, סלובניה, בולגריה והונגריה. הנציבה הצ'כית: "אם לא יחדלו, אקדם חרם צרכנים"

שירות כלכליסט 19:5416.09.17

חברות מזון בינלאומיות "מרמות ומוליכות שולל" את הצרכנים במדינות מזרח אירופה זה שנים ומשווקות להם גרסאות נחותות של מותגים ידועים - כך על פי בכירה בנציבות האירופית שאמרה את הדברים ל"גרדיאן" הבריטי.

 

 

 

מפעל מונדלז באוקראינה. תוסף מלאכותי במילקה מפעל מונדלז באוקראינה. תוסף מלאכותי במילקה צילום: בלומברג

 

 

 

במתקפה בלתי מתפשרת על ענקיות המזון, אמרה הנציבה הצ'כית ורה ג'רובה, האחראית על חוקי צרכנות, כי ברור לה מעל לכל ספק שהחברות הללו הפרו את החוק האירופי. "לראשונה אנחנו אומרים באופן ברור: מדובר בהתנהלות מסחרית בלתי הוגנת ובהובלת מניפסט של הונאה", ציינה.

 

ממיצי פירות וארוחות מוכנות ועד לחומרי ניקוי, הגרסאות המשווקות במדינות מזרח אירופה נמצאו שוב ושוב נחותות באיכותן לעומת המוצרים הנמכרים במערב, כך על פי ג'רובה. עוד ציינה, כי למרות האיכות הירודה, הם משווקים באותה אריזה. ג'רובה התחייבה עתה לאלץ חברות גלובליות לחדול מה שהיא מגדירה ניסיון להונות את ציבור הצרכנים במזרח אירופה.

 

 

 

סוגיית "המזון הכפול" קודמה בסדר היום של הנציבות בזכות לובינג נרחב של מדינות במזרח אירופה בהן בולגריה, סלובניה, צ'כיה והונגריה, שפרסמו מחקרים השוואתיים בנושא. מחקר נוסף תפרסם קרואטיה ב-27 בספטמבר. כך, למשל, חוקרים מצאו כי משקאות קוקה קולה המשווקים בסלובניה מכילים כמויות גדולות יותר של סוכר וסירופ גלוקוזה לעומת אלה הנמכרים באוסטריה. בתגובה אמרה קוקה קולה כי התאימה את המשקה לטעמם של הצרכנים בסלובניה. חטיף מילקה של מונדלז שנמכר בסלובניה הכיל תוסף מלאכותי שאינו קיים בממתק השוקולד באוסטריה. מותגים פופולריים אחרים שהתנהלו כך כוללים את לידל, פפסי ובירדס איי - כך על פי מחקרים שנערכו באחרונה. בתגובה ציינו החברות כי פעלו כדי להתאים את עצמן לטעמים המקומיים וכי לא היתה להם כל כוונה להונות צרכנים.

 

ג'רובה התחייבה כי לפי שעה הנציבות האירופית לא "תחשוף ותבייש" את החברות, אך הדגישה כי תעשה זאת אם לא ישנו את התנהלותן. "לא אהסס לפרסם את שמות המותגים ואפילו לעודד חרם צרכנים. אני נחושה מאוד".

 

דבריה נאמרים על רקע ניתוח מעמיק של נתונים שנאספו מרחבי האיחוד האירופי ובדיקת חוק הצרכנים הקיים. בנאומו לאומה בשבוע שעבר, נשיא הנציבות האירופית ז'אן קלוד יונקר אותת כי בריסל ערוכה כעת להעניק גיבוי חוקי ופיננסי לגופי צרכנות, זאת כדי לחקור את התנהלות חברות המזון ולנקוט צעדים משפטיים נגד מפרות חוק.

 

פרשנות סופית של התחיקה הרלוונטית תימסר למדינות האיחוד ב־28 בספטמבר. עם זאת, ג'רובה סבורה כי החוק הקיים הופר וכי לא נדרשת תחיקה נוספת. "אנשים רוכשים מזון במדינות שכנות כדי לקבל מיץ תפוזים שמכיל תפוזים וחטיפי דג המכילים דג. התסכול גדל ואנחנו חייבים לפעול", אמרה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x