$
תעשייה ופיננסים

יצרנית הרכב הסינית גרייט וול במו"מ לרכישת פיאט־קרייזלר

יצרנית כלי הרכב השביעית בגודלה בעולם נמצאת על הכוונת של החברה מסין בעיקר בגלל המותג הרווחי ג'יפ. גרייט וול מחזיקה בנתח של 3.8% משוק הרכב בסין ו־90% מדגמיה הם טנדרים ורכבי שטח. העסקה עשויה לשמש עבורה כמקפצה לשוק האמריקאי

תומר הדר 12:2121.08.17

קבוצת פיאט־קרייזלר (FCA) יצרנית הרכב השביעית בגודלה בעולם, נמצאת במשא ומתן על מכירתה לחברה סינית. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי גרייט וול, יצרנית כלי רכב שמחזיקה בנתח של 3.8% בשוק הרכב הסיני, אישרה כי היא מתעניינת ברכישת פיאט-קרייזלר.

 

 

 

מנכ"ל הקבוצה האיטלקית־אמריקאית - שנוסף על פיאט וקרייזלר מייצרת גם את אלפא רומיאו, דודג', ראם וג'יפ - סרג'יו מרקיונה ציין בראיונות שהעניק לאחרונה כי אינו פוסל את מכירתה לידיים סיניות. ואכן, רק לפני כשבועיים התפרסמו דיווחים כי פיאט־קרייזלר נמצאת בדיונים עם חברה סינית. היום (ב') אישרה גרייט וול את התעניינותה בעסקה. "אנחנו מתכוונים לרכוש. אנחנו מתעניינים בפיאט־קרייזלר", מסר דובר החברה לרויטרס.

 

ג'יפ צ'ירוקי של קונצרן FCA ג'יפ צ'ירוקי של קונצרן FCA צילום: Jeep

 

גרייט וול הוקמה בשנת 1984 בסין וכיום היא נחשבת ליצרנית הרכב השביעית בגודלה במדינה. לפי נתוני איגוד יצרני הרכב הסינים, בשנה שעברה ייצרה גרייט וול 1.1 מיליון מכוניות חדשות. חלק הארי מתוכן - 993 אלף כלי רכב - היו טנדרים, רכבי שטח ורכבי כביש־שטח. מסיבה זו, במידה והיא תרכוש את פיאט־קרייזלר, המותג בעל הערך הרב ביותר עבור גרייט וול יהיה ג'יפ.

 

מבין מותגי הרכב של פיאט־קרייזלר, ג'יפ נחשב לאחד מהרווחיים ביותר. בעוד פיאט לא הצליחה להשיג דריסת רגל משמעותית בשוק האמריקאי והמותגים דודג', ראם וקרייזלר לא הצליחו לפרוץ אל מחוץ לארה"ב, ג'יפ הפך בשנים האחרונות למותג גלובאלי. בשנת 2008, טרם המיזוג עם פיאט, מכרה ג'יפ חצי מיליון מכוניות, רובן בארה"ב. ב־2016 הגיעו מכירות ג'יפ ל־1.41 מיליון מכוניות. שליש מהן נמכר מחוץ לארה"ב ובעיקר בסין. תחת פיאט־קרייזלר הפך ג'יפ ממותג שמתמחה ברכבי שטח קשוחים למותג של רכבי כביש־שטח אופנתיים, שהדרישה להם הלכה והתחזקה בשנים האחרונות.

 

רכישה של ג'יפ תעביר לגרייט וול ידע טכני שיאפשר לה להפוך את מכוניותיה לנחשקות יותר. המהלך ייתן לגרייט וול גם נקודת כניסה גם טובה לשוק הרכב האמריקאי שאליו היא לוטשת עיניים זה זמן רב. השנה הודיעה גרייט וול על הקמת מרכזי מחקר ופיתוח בדטרויט ובלוס אנג'לס, ועל ביטול תכניות להקים מפעל במקסיקו מחשש ליצירת מתיחות מול הממשל של דונלד טראמפ.

 

 

 

פיאט קרייזלר עשויה להפוך ליצרנית רכב מערבית נוספת שעוברת לידיים סיניות. כיום נחלקות המכוניות המיוצרות בסין לשני סוגים: מותגים סינים דוגמת ג'ילי וצ'רי ומותגים מערביים דוגמת מרצדס, פולקסווגן וביואיק. אלו מיוצרים במפעלי יצרנים סינים המייצרים מכוניות מערביות ברישיון. עם זאת, בשנים האחרונות רכשו יצרני רכב סינים כמה מותגים מערביים. כך למשל, ג'ילי רכשה את וולבו השבדית ב־2010 ובמאי השנה היא הודיעה על רכישת יצרנית הרכב הבריטית לוטוס.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x