$
תעשייה ופיננסים

שערוריית הבשר המקולקל גבתה מחיר: מקדונלד'ס תמכור את סניפיה בסין

ענקית המזון המהיר מתקשה להתאושש משערוריה שפרצה ב־2014 שבה נחשף כי היא משתמשת בבשר פג תוקף. במהלך נוסף תמציא מקדונלד'ס מחדש את מותג המק'קפה ששוויו 4 מיליארד דולר

שירות כלכליסט 21:5506.12.16

ענקית המזון המהיר מקדונלד'ס תמכור את סניפיה בסין והונג קונג, אך תשמור על אחזקת מיעוט משמעותית של כ־25%. בניגוד לדיווחים מוקדמים על גיוס מתוכנן בהיקף 3 מיליארד דולר, אחזקת המיעוט תוריד את גובה העסקה לכ־2 מיליארד דולר — כך דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס.

 

על פי מקורות יודעי דבר בחרה מקדונלד'ס בקבוצת משקיעים בהובלת חברת הפרייבט אקוויטי קרלייל גרופ ובתאגיד הסיני CITIC לרכישת הסניפים. העסקה אינה צפויה להיחתם לפני חג המולד.

 

המכירה מגיעה על רקע קושי של רשת המזון המהיר להתאושש מסדרה של פרשיות הקשורות בשרשרת האספקה שפגעו בביצועים שלה בסין. הפרשייה האחרונה התפוצצה ב־2014 אז התגלה כי החברה משתמשת בבשר שפג תוקפו. בנוסף מתמודדות הרשתות האמריקאיות עם תחרות עזה מצד רשתות מקומיות. כך למשל גם יאם ברנדס, המפעילה בין השאר את KFC, פיצה האט וטאקו בל, מכרה לאחרונה אחזקות בשווי 460 מיליון דולר בסין לחברת ההשקעות פרימוורה קפיטל ולחברה בת של קבוצת עליבאבא.

 

מקדונלד'ס מבקשת להגדיל את החשיפה לצמיחה שהיא חוזה בכלכלה השנייה בגודלה בעולם, ולכן החליטה לשמור חלק משמעותי מהאחזקה. בנוסף, תמשיך החברה להחזיק בבעלותה את הסניפים בדרום קוריאה, שגם אותם תיכננה למכור.

 

במרץ האחרון הודיעה מקדונלד'ס על הליך ארגון מחדש באזור אסיה ופרסמה כי היא מחפשת שותפים אסטרטגיים בסין, הונג קונג ודרום קוריאה. למקדונלד'ס מעל 2,800 מסעדות בשלושת השווקים הללו והיא מציעה זיכיון של 20 שנה לקונים, עם אופציה להרחבה נוספת ל־10 שנים.

 

בתוך כך הודיעה מקדונלד'ס על מהלך אסטרטגי נוסף: ענקית המזון המהיר תמציא מחדש את המק'קפה, בניסיון לפתות שוחרי קפה בארה"ב לנוכח התחרות הקשה מצד סטארבקס ודנקן דונאטס. שמונה שנים לאחר שהוצג לראשונה המשקה ברחבי העולם, עושה מקדונלד'ס מאמץ לעדכן את המותג, ששוויו 4 מיליארד דולר.

 

מקדונלד'ס בסין מקדונלד'ס בסין צילום: אי פי איי

במסגרת מאמציה להתבסס כיצרנית קפה איכותית, הודיעה באוקטובר האחרון מקדונלד'ס, המחזיקה ב־14 אלף סניפים ברחבי ארה"ב, כי עד 2020 תדאג לייבא את כל הקפה שלה ממטעים בעלי תו תקן אקולוגי, בדומה למהלך שנקטה יריבתה סטארבקס. בנוסף שיווקה מקדונלד'ס קפה לאטה פמפקין ספייס במהלך חגי הסתיו האמריקאיים, סוג תבלין שעמו מזוהים משקאות הקפה של סטארבקס.

 

הקמפיין החדש של המק'קפה יכלול מבצעים מיוחדים, משקאות עונתיים ושיווק מוגבר של תוכנית מועדון הלקוחות של הרשת, במסגרתו מציעה מקדונלד'ס מבצע 5+1 על כל משקאות הקפה שלה. בנוסף, מקדונלד'ס מתכננת לשים דגש על היתרון שלה בנישת המחיר, במיוחד לעומת סטארבקס. החברה תציע ספל קפה פילטר עבור דולר אחד או משקה קפה מיוחד בגרסת מיני עבור 2 דולר במהלך הרבעון הראשון של השנה הבאה.

 

בשנה שעברה פתחה החברה דוכן קפה ראשון בטורונטו וכעת מוכרת מקדונלד'ס משקאות אספרסו ואמריקנו בכל הסניפים הקנדיים שלה. בדוכני המק'קפה אף נמכרים מאפים שנאפים במקום. בארה"ב, מקדונלד'ס משדרגת את מכונות האספרסו שלה ברחבי המדינה.

 

מכירות רשתות המזון המהיר ראו צמיחה של 3.3% בשנה שעברה, לעומת 10% צמיחה שראו רשתות הקפה אשתקד, כך על פי נתוני חברת טכנומיק. לכן, המיתוג המחודש של המק'קפה הוא "חלק חשוב מאוד", במודל העסקי של החברה, אמרה השבוע בראיון לבלומברג כריסטי קאנינגהם, סגנית נשיא לענייני אסטרטגיה ברשת. "כך יש לנו את האפשרות לבדוק מה הלקוחות באמת רוצים".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x