$
המזרח התיכון

סעודיה משקיעה באובר, ונשות הממלכה זועמות

העסקה בסך 3.5 מיליארד דולר מכעיסה את הנשים, הטוענות כי היא רק מנציחה את האיסור המוטל עליהן לנהוג

בלומברג 13:1104.06.16

העסקה בין סעודיה, המדינה היחידה בעולם האוסרת על נשים לנהוג, לבין חברת שיתוף הנסיעות אובר, נחשבת ליוצאת דופן ומציתה זעם בקרב נשים סעודיות רבות.

 

 

 

אובר חתמה לאחרונה על עסקה להשקעות בהיקף 3.5 מיליארד דולר מצד קרן ההון הריבונית של סעודיה. משמעות הדבר היא שלא זו בלבד שממשלת סעודיה היא זו שתגרוף ישירות רווחים, אלא שהעסקה תעניק באופן פעיל – בעיני הנשים – הכשר למדיניות האוסרת עליהן לנהוג ברכב. מדובר בצעד נוסף של סעודיה להגדלת מקורות ההכנסה שאינם קשורים לנפט.

 

 

מנכ"ל אובר טראוויס קלאניק מנכ"ל אובר טראוויס קלאניק צילום: בלומברג

 

אבל העסקה עוררה הדים חזקים ברשתות החברתיות שבהן הכריזו נשים סעודיות על חרם נגד אובר. המחאה החלה לצבור תאוצה ונשים ברחבי המדינה העלו תמונות שבהן הן מוחקות את אפליקציית אובר מהמכשירים הניידים שלהן.

 

אובר פעילה בריאד הבירה כבר מאז 2014, והשירות, ביחד עם שירות מקומי דומה בשם "קארים" (Careem), מאד פופולארי בקרב הנשים הסעודיות, המנסות לשנות את המדיניות נגדן כבר שני עשורים. הן נאלצות לשלם לנהגים פרטיים, רובם זרים, או להיות תלויות בגברים בני משפחה כדי להגיע למקומות שונים.

 

"הם משקיעים בכאב שלנו, בסבל שלנו. זהו מיסוד עמדתן הנחותה ותלותן של הנשים במדינה והעסקה הופכת את הנשים לאובייקט להשקעה", אמר בראיון האטון אל-פאסי, היסטוריונית באוניברסיטת קטאר.

 

 

 

מעבר לאיסור על נהיגה, חייהן של נשים בסעודיה מוגבלים למדי. הן נאלצות לקבל רשות מיוחדת כדי לעשות מגוון פעולות - החל מהליכה לבדיקה רפואית וכלה בלימודים או בטיולים. אמנם ישנן כעת יותר משרות הפתוחות לנשים אולם חלק ניכר ממשכורתן הולכת לתשלום לנהגים.

 

דוברת מטעם אובר, ג'יל האזלבייקר, אמרה לבלומברג כי למרות הכול, החברה לפחות מוסיפה אפשרויות תחבורה במדינה. לדבריה, "כמובן שאנו סבורים שיש להתיר לנשים לנהוג. אולם בהיעדר היתר זה, אנו מספקים ניידות יוצאת מן הכלל שלא הייתה קיימת לפני כן במדינה - ואנו מאוד גאים על כך".

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x