$
תעשייה ופיננסים

פשרה: אובר תשלם לנהגיה בארה"ב 100 מיליון דולר אך הם יישארו עצמאיים

החברה נחלצה בהסכם הפשרה שחתמה מתביעה ייצוגית של מאות אלפי נהגים שדרשו כי יוכרו כעובדים שכירים של החברה. בעקבות ההסכם יישארו הנהגים במעמד של עצמאיים כך שהוצאות אחזקת הרכב והביטוח הרפואי שלהם לא ישולמו על ידי החברה

שירות כלכליסט 13:5422.04.16

אובר הדפה איום משפטי רציני למודל העסקי שלה בעזרת הסדר פשרה שיעלה לה 100 מיליון דולר ויביא לכדי סיום את הדיון בשאלה האם הנהגים שלה צריכים להיחשב כקבלנים עצמאיים או שכירים של החברה. 

חברת שיתוף הנסיעות הודיעה אתמול (ה') כי יישבה שתי תביעות ייצוגיות לגבי לסכסוך עבודה הנוגע ל-385 אלף נהגים בקליפורניה ובמסצ'וסטס. ההסדרים מאפשרים לאובר להמשיך להגדיר את הנהגים כעובדים עצמאיים.

 

על פי תנאי ההסדר, אובר תשלם עד 100 מיליון דולר לנהגים בשתי המדינות הללו ותפסיק להרחיק נהגים מהאפליקציה הפופולארית מבלי להתריע על כך מראש. החברה תיאלץ גם להסביר את ההחלטות שלה לפטר נהגים, ובמרבית המקרים תצטרך להתריע לפני שהיא מסירה נהגים מהשירות. הנהגים יורשו גם לתלות שלטים במכוניות המבקשים מהנוסעים לשלם להם טיפ. 

אובר. הנהגים לא ייחשבו כשכירים אובר. הנהגים לא ייחשבו כשכירים

 

ההסדר, שעוד צריך לזכות באישור שופט בית הדין האזורי בארה"ב, אדוארד צ'ן, מבטל משפט עם חבר מושבעים שתוכנן להתקיים ביוני השנה בסן פרנסיסקו.

 

100 מיליון הדולר שאובר התחייבה להעביר לנהגים יחולקו בסדר הזה: 84 מיליון דולר מובטחים לנהגים מרגע שההסדר מאושר, ו-16 מיליון דולר נוספים ישולמו אם אובר תונפק ובתוך שנה יעלה השווי שלה פי 1.5 יותר לעומת הערכת השווי שלה מדצמבר 2015, שעמדה על 62.5 מיליארד דולר. כספי ההסדר יוקצאו לנהגים על פי מספר הק"מ שהם נהגו עם נוסע.

 

שאנון ליס-ריורדן, עורכת הדין שייצגה את הנהגים של אובר, הציגה את ההסדר כניצחון לנהגים. "אנחנו מודעים לכך שיש מי שיתאכזבו מכך שהתביעה לא תגיע לבית המשפט", מסרה בהצהרה. "אבל אנחנו מאמינים שההסדר שהשגנו מספק הטבות משמעותיות, כספיות ולא כספיות, שישפרו את חיי העבודה של הנהגים ויצדיקו את הפשרה שהשגנו".

 

עבור אובר, שגייסה מעל 10 מיליארד דולר בהנפקת אג"ח ומניות, התשלום הזה מסמל הקרבה קטנה יחסית לעומת הניצחון המשמעותי יותר של שמירה על המודל העסקי הרווחי של חיבור בין נוסעים לנהגים שעובדים כפרילנסרים. הפסד במשפט היה מחייב את החברה לסווג את הנהגים מחדש כעובדים שכירים, מהלך שהיה מוסיף מיליארדי דולרים לעלויות שלה, בצורת ביטוח רפואי והוצאות תחזוקת המכוניות, שהיו פוגעים ברווחיות ארוכת הטווח של החברה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x