$
תעשייה ופיננסים

וולמארט ממציאה מחדש את יום שישי השחור

תאריך את משך המבצעים ותמכור מוצרים גם באתר האינטרנט שלה. הסיבה: האמריקאים כבר לא רוצים לחכות לילה שלם בפתח החנויות

שירות כלכליסט 20:5612.11.14

ענקית הקמעונאות האמריקאית וולמארט תנטוש השנה את מודל המכירות המסורתי שלה לקראת יום שישי השחור (Black Friday), יום המבצעים המסורתי שנועד להתניע את עונת המכירות בארה"ב לקראת חג המולד.

 

הרשת הודיעה כי במקום לרכז את כל מבצעי המכירות שלה ביום אחד, כבשנים קודמות, היא תציע את המבצעים המיוחדים שלה לאורך תקופה של חמישה ימים, שתתחיל בשבוע האחרון של נובמבר. השנה יוצג חלק גדול מהמבצעים גם באתר האינטרנט של הרשת. כדי להיענות לעלייה בפופולריות של קניות באינטרנט.

 

"זה התחיל כיום שישי השחור, אחר כך הפך לחמישי, ועכשיו זה כבר נמשך שבוע", אמר מנהל המכירות של וולמארט בארה"ב, דאנקן מק'נוטון, בראיון ל"וול סטריט ג'ורנל". "אולי אנחנו פשוט צריכים לקרוא לזה — נובמבר".

 

תחרות עזה בין הרשתות

 

וולמארט תתחיל להציע מבצעים באתר האינטרנט שלה כבר בבוקר חג ההודיה, ובשעה שש בערב החג תפתח את המכירות המיוחדות שלה בחנויות הרשת. המכירות יימשכו עד יום שני, אז היא תציע מבצעים נוספים באתר האינטרנט שלה ביום שמכונה בארה"ב "סייבר מאנדיי", שבו מציעים כל אתרי הקניות המקוונים מבצעים מיוחדים.

 

מק'נוטון אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" כי וולמארט מנסה להתאים עצמה לטעמים המשתנים של קונים, שבניגוד לשנים קודמות כבר לא מעוניינים לבלות לילה בהמתנה בתורים ארוכים מחוץ לחנויות בתקווה להיות הראשונים לשים את ידיהם על מבצעים אטרקטיביים. הוא הוסיף כי הרשת הבינה כי אנשים מעוניינים לערוך קניות בזמן שנוח להם במקום בזמנים שנקבעו מראש על ידי הרשתות. לדבריו של מק'נוטון, מספר הקונים בחנויות הפיזיות של הרשת בלילה של יום שישי השחור ירד בעקביות בשנים האחרונות.

 

יום שישי השחור הוא כינוי ליום שישי שפותח את עונת המכירות לקראת חג המולד, ולצד יום השבת שלפני חג המולד הוא נחשב ליום השיא של הצרכנות בארה"ב. הוא חל ביום שישי של השבוע הרביעי בחודש נובמבר, יום אחרי חג ההודיה, אבל חנויות רבות נוהגות לפתוח את שעריהן לקהל כבר בלילה של יום חמישי.

 

הצעד של וולמארט מגיע לאחר צעדים דומים של מתחרות של הרשת, שמנסות אף הן למתוח את תקופת המכירות של יום שישי השחור — לפני ארוחת חג ההודיה ובמשך כל סוף השבוע שאחריה.

 

רשת טארגט, שמספקת משלוחים בחינם לקונים לאורך כל תקופה החגים, תציע לקונים גישה מוקדמת למבצעי יום שישי השחור כבר השבוע, ומתכננת לערוך מכירות מוקדמות ביום רביעי שלפני חג ההודיה. רשת מוצרי האלקטרוניקה בסט ביי תציע הנחות מיוחדות באתר האינטרנט שלה בבוקר חג ההודיה, ואילו ענקית המכירות אמזון כבר התחילה להציע מבצעים מיוחדים באתר שלה.

 

קונים מחכים בתור מחוץ לחנות באטלנטה, ביום שישי השחור בשנה שעברה קונים מחכים בתור מחוץ לחנות באטלנטה, ביום שישי השחור בשנה שעברה צילום: אי פי איי

 

חשש מאלימות בחנויות

 

נוסף לניסיון להעלות מכירות, משנות הרשתות מדיניות כדי להימנע מההמולה, האלימה לעתים, שהתרחשה בחנויות בארה"ב בשנים קודמות בלילה שלפני יום שישי השחור. וולמארט עצמה עיבתה את מערך האבטחה שלה לאחר שעובד של החברה נדרס למוות על ידי קונים ב־2008 בחנות וולמארט בניו יורק.

 

לדברי מק'נוטון, פיזור המכירות לאורך כמה ימים יקטין את הסיכוי שקונים יחכו בתורים ארוכים בחנויות למוצרים שכבר אזלו מן המדפים, ויסייע ליצור "אפקט הרגעה בחנויות".

 

יום שישי השחור השנה יהיה חשוב במיוחד לוולמארט, שמתמודדת זה תקופה ארוכה עם נתוני מכירות מדשדשים — תוצאה של מעבר של קוניה המסורתיים לחנויות "הכל בדולר" ולאתרי קניות מקוונים. היום תפרסם הרשת את נתוני המכירות שלה לרבעון האחרון שהסתיים ב־31 באוקטובר. אם גם הפעם לא תציג צמיחה במכירות, יסמנו הנתונים שנתיים רצופות של ירידה בתנועת קונים ושבעה רבעונים רצופים ללא עלייה במכירות. 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x