$
המזרח התיכון

זעזוע במצרים: הנשיא ביטל סובסידיות, ומחיר הדלק זינק ב-78%

שבועות ספורים אחרי העלאת מחירי החשמל, הוכרזה במפתיע העלאה של מחירי הדלק. העלייה החדה ביותר: אוקטן 80, המשמש את רוב בעלי המכוניות במצרים. נשיאים קודמים נמנעו מלקצץ בסובסידיות מחשש שמיליוני אזרחים ייצאו לרחובות

דורון פסקין 18:3705.07.14

בעוד בישראל מצפים להצלחת התיווך המצרי להשגת הפסקת אש בדרום, נראה כי האנרגיות במסדרונות השלטון בקהיר נתונות למישור אחר לחלוטין. החל מיום שישי בחצות הועלו מחירי הדלק במצרים בין 40% ל־78% (תלוי בסוג הדלק), וזאת לאחר ההצהרות האחרונות מלשכת הנשיא החדש סיסי על הצורך בביטול הסובסידיות שמכרסמות בכרבע מהתקציב המצרי (יותר מ־22 מיליארד דולר בשנה החולפת).

 

 

 

הצעד של יום שישי הוא חלק מתוכנית הממשלה להפסיק כליל את תמיכת המדינה במחירי האנרגיה בתוך 5–3 שנים. בשבוע שעבר בהוראת סיסי אומצה הצעת תקציב חדשה (115 מיליארד דולר) שייעודה להוריד את הגירעון התקציבי לרמה של כ־10% מהתמ"ג. המשמעות: קיצוץ של 6 מיליארד דולר בהוצאות על סובסידיות.

 

ההכרזה על מחירי הדלק החדשים נשמרה בסודיות מוחלטת והודלפה זמן קצר לפני כניסת המחירים החדשים לתוקף, דבר שגרר נהירה של המצרים לעבר תחנות הדלק.

 

למרות העלייה החדה, הרי שבעיניים ישראליות מחירי הדלק במצרים עדיין נמוכים (יש לזכור כי לא הוסרו כל הסובסידיות). כך למשל, מחיר דלק אוקטן 95 עלה ל־6.25 לירות מצריות (0.87 דולרים) לליטר אחד, מחיר ליטר סולר עלה ל־1.80 לירות מצריות (כ־25 סנט), בעוד אוקטן 80 שבו משתמשים רוב בעלי הרכב הפרטי במצרים מגיע ל־1.60 לירות לליטר, וזאת לאחר עלייה מקסימלית של 78%.

 

תחנת דלק בקהיר תחנת דלק בקהיר צילום: אי פי איי

 

 

העלאת מחירי הדלק מגיעה שבועות מספר אחרי העלאת מחירי החשמל. בשורות אלה קשות ביותר עבור האזרח המצרי הפשוט, אם כי יש לומר כי ההנהגה המצרית, ובראשה הנשיא החדש, הכינה את דעת הקהל לעניין בדברה באחרונה על הצורך "להקריב קורבן" למען המשק המצרי המקרטע.

 

העלאת המחירים מגיעה בתקופה רגישה - במהלך חודש רמדאן - כשהצריכה וההוצאות של כל משפחה מצרית נמצאות בעלייה. לפיכך טרח שר האספקה חאלד חנפי להצהיר כי העלאת מחירי הדלק לא תשפיע על מחירי שאר המוצרים, ובראשם מוצרי המזון.

 

ראש הממשלה המצרי איברהים מחלב הצהיר בהודעה מיוחדת כי לא היה מנוס מצעד זה. הוא הבטיח כי הסכום שקוצץ יופנה למגזרים חיוניים שישפרו את איכות החיים של המצרים, ובכלל זה הבריאות והחינוך.

 

התקופה הקרובה תהיה מבחן למנהיגות של סיסי. עד כה, הנשיאים הקודמים נמנעו מלקצץ בסובסידיות, מחשש כי הדבר יוציא מיליוני אזרחים לרחובות. מבחינת השלטון הנוכחי, העלאת מחירי הדלק היא בגדר מקרה מבחן, שכן לכ־40 מיליון מצרים שחיים על פחות מ־2 דולר ליום מכונית היא רק בגדר חלום, ולא סביר כי הם ייצאו לרחובות על עניין זה. להבדיל, למשל, אם תוכרז העלאת מחירים משמעותית במוצרי היסוד - כמו שאירע בעבר עם מחירי הלחם.

 

הכותב הוא מנהל אגף המחקר בחברת אינפו פרוד מחקרים (המזה"ת)

בטל שלח
    לכל התגובות
    x