$
בשולי החדשות

למות מקנאה: התל-אופן של קופנהגן הם אופניים חשמליים עם טאבלט

בבירת דנמרק מריצים תוכנית שיתוף חדשה של אופניים חשמליים עם טאבלטים המספקים GPS ומפות מפורטות של העיר. מה המחיר לשעה?

שירות כלכליסט 09:2304.07.14

דנמרק נחשבת לאחת המדינות הטובות ביותר בעולם לגור בה. תוכנית אופניים חדשה שאימצו שם היא הוכחה נוספת לטענה זו - אופניים חשמליים עליהם מותקן טאבלט. הם יושכרו תמורת 4.50 דולר לשעה (25 קרונות דניות), פחות ממחצית המחיר בתוכנית שיתוף האופניים של ניו יורק, המציעה אופניים רגילים.

 

קופנהגן היתה גם העיר הראשונה שהשיקה תוכנית שיתוף אופניים עוד ב-1995, אולם אז היה מדובר באופניים מיושנים. הפריט היחיד שהתווסף להם היה מפה של העיר, שהודבקה לידיות. בדומה לעגלות בסופר, כל שהיה צריך לעשות כדי להתחיל בנסיעה, היה להחדיר מטבע של 10 או 20 קרונות. התוכנית הופסקה ב-2012 מתוך כוונה להחליפה בתוכנית מתקדמת יותר.

 

250 האופניים החדשים של חברת GoBikes, עלו לרחובות קופנהגן ב-31 במרץ, כולל 20 תחנות עגינה. התוכנית ממומנת על ידי חברת הרכבות הדנית דנסקה סטטסבאנר (Danske Statsbaner), עיריית קופנהאגן ועיריית פרדריקסברג, הסמוכה לקופנהאגן. הרחבת התוכנית צפויה לזכות באישור לפני סוף הקיץ, ואז יכבשו את רחובות הבירה ופרבריה 1,860 אופניים חשמליים.

 

הטאבלט שעל האופניים החשמליים בדנמר הטאבלט שעל האופניים החשמליים בדנמר צילום: Quartz

 

השאלה היא מדוע אופניים חשמליים, ולמה להסתכן ולחבר טאבלט יקר למכשיר שעומד בחוץ חשוף לגשם, לשלג ולוונדליזם? אנדראס רוהל, שעומד בראש חטיבת הניידות והמרחב האורבני בעיריית קופנהאגן אומר כי העירייה לא החלה בתוכנית מתוך כוונה להשתמש באופניים חשמליים, אך בסופו של דבר ההחלטה התקבלה משום שלרוב תושבי העיר יש אופניים, ואילו אופניים חשמליים ימשכו בעיקר אנשים שאינם רגילים לדווש, בייחוד תיירים ותושבי הפרברים.

 

רוהל מציע לחשוב על התוכנית כהרחבה של התחבורה הציבורית. אנשים שמגיעים לקופנהאגן לצרכי עבודה לא באים עם האופניים שלהם, כך שלטענתו של רוהל הם יהיו בין המרוויחים הגדולים של התוכנית. כמו כן, תיירים יוכלו להשתמש באופניים כדי לסייר ברחבי העיר. במידה והתוכנית תזכה להצלחה בקופנהאגן הא תורחב לערים נוספות במדינה, ותיצור רשת של מערכות זהות של שיתוף אופניים ברחבי דנמרק.

 

לעולם לא תטעו בדרך - הג'י.פי.אס כבר בפנים לעולם לא תטעו בדרך - הג'י.פי.אס כבר בפנים צילום: Quartz

 

עד כה, האופניים התגלו כעמידים במיוחד. רוהל טוען כי לא נרשמו מקרים של ונדליזם או ניסיונות גניבה של הטאבלטים. כמה אופניים אמנם נעלמו, אך זו אחת הסכנות של תוכניות מסוג זה, לדבריו.

 

הטאבלטים מספקים GPS ומפות של OpenStreetMap, פרויקט מפות בסגנון ויקיפדיה. בשעות עמוסות כשבחלק מתחנות העגינה יהיה מחסור באופניים, הטאבלטים יציעו ללקוחות תמריצים בצורת הנחות על נסיעות עתידיות כדי שיחנו אותם בתחנות מסוימות. בנוסף, ניתן לחנות את האופניים בכל מקום, כך שאפשר לשמור על האופניים גם כשנכנסים לפגישות מבלי לדאוג למציאת תחנת עגינה.

 

בשלב זה, ערים קטנות כבר מתחילות ללכת בעקבות קופנהגן: סטבאנגר בנורבגיה ורוטרדם בהולנד כבר הזמינו או אותם דגמי אופניים. 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x