שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בשולי החדשות

מה הופך בן אדם לדומיננטי?

רבים תוהים מהן התכונות הנדרשות כדי להיות ה"סטיב ג'ובס" הבא. מתברר כי מדובר במאפיינים שכל אחד יכול לאמץ. הנה כמה טיפים ליישום במקום העבודה

סוכנויות הידיעות 22:5213.11.11

מדוע ישנם אנשים רבי עוצמה באופן יוצא מן הכלל? האם ישנם מאפיינים שאותם ניתן לאמץ מה"סטיב ג'ובסים" של העולם?

 

בספרו החדש שיצא לאור בחודש שעבר, מנסה ג'פרי פפר, פרופסור להתנהגות ארגונית מאוניברסיטת סטאנפורד, לעמוד על טיבה של הסוגיה. פפר טוען שישנם מקבצים של תכונות אופי המייחדות "טיפוסי אלפא", כמו סטיב ג'ובס ולארי פייג', העולות בחשיבותן על תכונות מנצחות אחרות כגון מנת משכל, כריזמה ואפילו עבודה קשה.

 

ג'פרי פפר ג'פרי פפר

"לא די להניח כי הצלחתכם תלויה באיכות העבודה שלכם ובביצועים שלכם במקום העבודה," מסביר פפר. "ההצלחה שלכם תלויה ביכולתכם להתמודד עם פוליטיקה במקום העבודה". הוא מביא סימוכין לטיעוניו בספרו באמצעות הצגת מחקרים שלו ושל חוקרים אחרים שאושרו על-יד עמיתיו לתחום.

 

פפר טוען שמיומנויות ואסטרטגיות פוליטיות כגון ניהול האופן שבו אחרים תופסים את הישיגיכם, הן אלה שמפרידות בין האנשים שמצליחים לטפס במעלה סולם הקידום לאלו הנותרים מאחור. דוגמא אחת הממחישה תכונה זו היא המוכנות להשקיע מעל ומעבר כדי לבנות מוניטין בתחום המקצועי.

 

"בספר מתוארת אישה שעבדה בחברה פיננסית. חברי ההנהלה נהגו לנהל דיונים לגבי אסטרטגיות פרסום בבלוג של החברה. כל השאר היו עסוקים מכדי להתעסק בבלוג, אך היא לקחה את העניין על כתפיה וכיום נושאת במשרה בכירה בתאגיד אינטרנט מוביל משום שהבלוג שלה זכה להמון חשיפה".

 

פפר מסביר שחשוב שעובדים מכווני קריירה יצרו קשרים לא רק עם עמיתים אלא גם עם קולגות מכל קצוות הקשת של התעשייה שבה הם עובדים. "עליכם לחשוב על מימדיה, על הקשריה ועל התוכן של הרשת החברתית שלכם, ואני לא מדבר על מיליון חברים בפייסבוק", מדגיש פפר. "אל תקפידו כל כך לבלות זמן במחיצת הקולגות שלכם. השקיעו יותר זמן במפגשים עם אנשים חדשים מתחומים שאינם קשורים ישירות לתחום עיסוקכם".

 

פפר מציג בספרו דוגמאות מחייהם של אנשים מהשורה כדי להמחיש את העצות לקוראיו, אך אומר שהדברים תקפים גם לדרגים הבכירים ביותר. הוא מביא את פרשיית פיטוריו של מנכ"ל HP לשעבר, מארק הרד, על רקע הפרה של קוד ההתנהגות העסקית של החברה.

 

"הלקח כאן הוא שחלק ממחירה של עמדת הכוח הוא שמרגע שהגעתם לשלבים העליונים של סולם הדרגות, בין אם בתחום הפרטי, הציבורי או הפילנטרופי, אתם תהיו בעין הציבור באופן מתמיד", אומר פפר.

 

ישנם שמות גדולים נוספים מהם ניתן ללמוד דבר או שניים, כמו הילארי קלינטון. "אנשים אלו הגיעו להיכן שהגיעו משום שידעו כיצד לגרום לאחרים לפרוש עליהם את חסותם ולתמוך בהם", מציין פפר. לעומת זאת, "אם פוטרתם מעבודתכם, סימן שאתם עושים משהו לא נכון" - ייתכן שלא השכלתם לנהל מערכת יחסים טובה עם מנהליה של החברה, למשל.

 

הילארי קלינטון הילארי קלינטון צילום: בלומברג

 

פפר אומר שהצלחתו של מייסד חברת אפל, סטיב ג'ובס, מוכיחה שעדיף שיכבדו אותך מאשר שיאהבו אותך. "הוא מאד קשוח והוא מדגים עקרון נוסף האומר שאהדת הקהל מוערכת יתר על המידה. אם אתם מצליחים להגיע לעמדת כוח - האהדה תגיע מאליה. אנשים מאד אוהבים להתחכך בהצלחה," מסביר פפר.

 

על אף שאנשים בעמדות כוח נדרשים לנהל את התדמית הציבורית שלהם כראוי, הרי שעידן האינטרנט הופך את חיי כולנו לקצת פחות פרטיים - כפי שניתן לראות במקרים שבהם עובדים מפוטרים בשל דברים שפרסמו באינטרנט. עם זאת, טוען פפר שאין בדבר כדי לפגוע בנכונותה של התיאוריה שלו ולמעשה הוא טוען שעל פי נסיונו, ההתפתחויות הטכנולוגיות אינן משנות את דרכי התנהגותם של אנשים.

 

"באיזשהו שלב, אנשים שוכחים שהם נתונים לביקורת - אלו שאינם מודעים להתנהגותם כעת ואינם מונעים משיקולים אסטרטגיים, ימשיכו לנהוג כך גם בעתיד. ישנם כאלו המודעים לעניין זה וישנם כאלו שלא".

 

אם כך, האם ניתן לאמץ את תכונות האופי של האנשים החזקים בעולם? רק אם אתם מוכנים להשתנות, מדגיש פפר ומוסיף שהגורם החשוב ביותר במקום העבודה שלנו - האדם - לא השתנה באופן מהותי.

הצטרפו לטלגרם של כלכליסט והישארו מעודכנים. לחצו כאן

בטל שלח
    לכל התגובות
    x