$
תעשייה ופיננסים

הנשיא אובמה על פשיטת הרגל של קרייזלר: "אין זה צעד של חולשה, אלא חלק מתהליך ההבראה שלה"

ענקית הרכב, שהגיעה להסכם שותפות עם פיאט, תיחשב פושטת רגל במשך חודש-חודשיים, ואז תקים זרוע פיננסית חדשה; תקבל מהממשל הלוואות בהיקף 8 מיליארד דולר; ההליך המשפטי ינוצל לביטול של כמה חוזים עליהם היא חתומה ולקיצוץ מספר סוכנויות מכירות של החברה; התשלומים לספקים יימשכו כסדרם, לא צפויים פיטורים או סגירות מפעלים; הנשיא תקף את קרנות הגידור שסירבו להשתתף בהסדר

סוכנויות הידיעות 19:3130.04.09

יצרנית הרכב השלישית בגודלה בארצות הברית, קרייזלר, הפועלת זה 84 שנים, נכנסת להליכי פשיטת רגל, זאת לאחר שהגיעה להסכם שותפות עם פיאט, כך הודיע הערב (ה') נשיא ארה"ב, ברק אובמה. זהו ניסיון אחרון להבריא במהירות את ענקית הרכב.

 

הנשיא תקף את קרנות הגידור הנושות, שסירבו

לקחת חלק בתוכנית ההבראה לאחר שקיוו, להגדרתו, לגרוף רווחים מהמצב.

 

פשיטת הרגל תתבצע בבית המשפט בניו יורק, ובמקביל לכך תקבל החברה הלוואות נוספות מהממשל בסך 8 מיליארד דולר על חשבון משלם המיסים האמריקאי. הממשל יהיה משקיע בחברה החדשה שתצמח מהמהלך ויהיה שותף בבחירת הדירקטורים החדשים של החברה. עם זאת, ממשל אובמה אינו מתכוון להתערב בניהול החברה.

 

"איש אינו צריך לחוש בלבול לנוכח המשמעות של פשיטת רגל", אמר אובמה. אין לראות במהלך צעד של חולשה, אלא אלא חלק מתהליך ההבראה שלה".

 

המטרה היא שכל המהלך יסתיים מהר, אמר אובמה, אולי בתוך חודשים ספורים. הנשיא אמר כי קרייזלר היתה אחראית לבנייתו של מעמד הביניים בארה"ב, אך במשך השנים נחלשה "בשל התעלמות מבעיות קשות והימנעות מברירות קשות".

 

"משך זמן רב", אמר אובמה בבית הלבן, "פעלה קרייזלר באיטיות ובכבדות להתאים את עצמה לעתיד, תוך שהיא מעצבת ומייצרת מכוניות לא פופולריות, פחות אמינות ופחות יעילות מבחינת תצרוכת דלק בהשוואה ליריבותיה בחו"ל".

 

אובמה שיבח את כל הגורמים שהסכימו לעשות ויתורים למען הצלתה של קרייזלר ותקף את כל אלה שסירבו להושיט יד מתוך תקווה שהממשל ייאלץ לחלץ את החברה על חשבון כספי משלם המיסים.

 

בתוך כך הודיע יו"ר ומנכ"ל החברה, בוב נארדלי, כי "הגיע הזמן שאפרוש מתפקידי". גם נשיא וסגן יו"ר קרייזלר, טום לסורדה, הודיעו על פרישתם מהחברה. החברה תוגדר פושטת רגל למשך תקופה של חודש עד חודשיים, ואז חטיבת GMAC בחברה תהפוך לזרוע הפיננסים החדשה שלה.

 

הבקשה לפשיטת רגל תוגש באופן מיידי, והיא תנוצל לביטול חוזים שעליהם חתומה החברה במטרה לצמצם את פעילותה. תשלומים לספקים וליצרני חלפים יבוצעו כסדרם. לא צפויים סגירה של מפעלים או פיטורי עובדים כתוצאה מהמהלך, כך אמר הבכיר, והחברה תימכר לחברה חדשה שאותה תקים הממשלה. גם ממשלת קנדה תהיה שותפה למהלך. קרייזלר תמנה דירקטוריון חדש. במסגרת הסכם המיזוג, פיאט תייצר מנועים ומכוניות בארה"ב.

 

מוקדם יותר הבוקר פרסם, ה"וול סטריט ג'ורנל" שהשיחות בין משרד האוצר האמריקאי והמלווים לקרייזלר, שמטרתן הייתה להציל את יצרנית המכוניות מפשיטת רגל, התפוצצו עוד אתמול בלילה.

 

פקידי הממשל, שרוצים כבר שבועות לראות את החברה מדווחת על פשיטת רגל על פי "סעיף 11" (צ'פטר 11) לחוק פשיטות הרגל בארה"ב, אמרו שהכול היה מוכן למהלך. אולם השיחות עם המלווים לקרייזלר התפוצצו אחרי שהצוות לטיפול במגזר הרכב בממשל אובמה ניסה לשכנע מספר קרנות גידור ומלווים אחרים להסכים לעסקה במסגרתה יופחת החוב של קרייזלר, כך אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" מקור עם ידע בנושא.

 

אתמול העלה הממשל את הצעתו ללווים ב-250 מיליון דולר ל-2.25 מיליארד דולר במזומן עבור הבנקים וקרנות הגידור, שייאלצו מצדם לוותר על 6.9 מיליארד דולר מחובה של קרייזלר, כך מסרו מקורות שונים לעיתון.

 

ג'יי.פי. מורגן צ'ייס, שהוביל את קבוצת נושי החברה כנושה הגדול ביותר, נתן ביום רביעי ל-45 קרנות גידור ובנקים אחרים 90 דקות כדי להצביע על העסקה המוצעת. חלק גדול מקרנות הגידור הצביע נגד, ובכך סללו את הדרך לבקשת פשיטת הרגל.

 

4 דברים על קרייזלר:

 

מותגים מובילים : קרייזלר, דודג', ג'יפ

מספר עובדים : 50,000

מכירות ב-2008 : 1.45 מיליון מכוניות

הפסד ב-2008: 8 מיליארד דולר

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x