סגור
ערוץ עסקים קטנים האדר 20224

הבינה המלאכותית תגביר את הפריון בעסקים קטנים ובינוניים

מערכות התכנון ERP שבהן עושים שימוש עסקים רבים כוללות כלים מבוססי AI, כך שבעלי עסקים יכולים ליהנות מהבינה המלאכותית. עסקים שיטמיעו פתרונות מסוג זה צפויים לגלות שהשימוש במערכת ERP יאפשר להם לשפר את הפריון ולצמוח בהיקפים גדולים

באחרונה זינקו מניותיה של חברת אנבידיה בוול סטריט לשווי של 1.82 טריליון דולר. בכך עקפה אנבידיה ענקיות טכנולוגיה ותיקות כמו אמזון וגוגל והפכה לחברה השלישית בגודלה בארצות הברית מבחינת שווי השוק. הסיבה: אנבידיה, שהחלה את דרכה בפיתוח של כרטיסי מסך, השכילה לזהות את הפוטנציאל של הבינה המלאכותית (Artificial Intelligence או בקיצור AI). בהתאם, אנבידיה עברה לפתח שבבים המיועדים למערכות מחשוב של AI - עד שהפכה לחברה המובילה בתחום. סיפור ההצלחה של אנבידיה מלמד לקח חשוב לגבי הפוטנציאל של AI לא רק בקרב תאגידי ענק אלא דווקא עבור עסקים קטנים ובינוניים (Small and Medium Sized Businesses - SMBs).
2 צפייה בגלריה
עבור עסקים קטנים ובינוניים, ה-AI יכולה לייעל באופן דרמטי את הניהול והתפעול
עבור עסקים קטנים ובינוניים, ה-AI יכולה לייעל באופן דרמטי את הניהול והתפעול
עבור עסקים קטנים ובינוניים: ה-AI יכולה לייעל באופן דרמטי את הניהול והתפעול
(shutterstock)
נכון להיום, כ-99% מהעסקים במשק הישראלי הם קטנים ובינוניים. מגזר יצרני זה אמנם לא נהנה מההילה הנוצצת של ההייטק והאקזיטים הנלווים לו, אבל בחיים עצמם הוא אחראי ללא פחות מ-60% ממקומות העבודה במשק ול-62% מהתוצר המקומי הגולמי בישראל. עשרות אלפי משקי בית, משפחות ויחידים, מתפרנסים ותורמים לכלכלה שלנו באמצעות ה-SMBs. אלא, שלפי נתוני ה-OECD, מגזר ה-SMBs בישראל סובל מרמות נמוכות של פריון בהשוואה למקביליו בכלכלות המפותחות. דווקא הבינה המלאכותית מציעה כעת הזדמנות לתקן זאת ולהעלות את היקפי הפריון והפעילות העסקית של העסקים הקטנים והבינוניים.
הבינה המלאכותית היא טכנולוגיה, המאפשרת למכונות ולמערכות ממוחשבות לבצע משימות על סמך מידע שהן אוספות ותוך שהן מחקות אינטליגנציה אנושית. הטכנולוגיה הזו לא נוצרה יש מאין אלא התפתחה לאורך עשרות שנים על סמך מודלים סטטיסטיים מוכרים, אשר מתוכם צמחה למידת המכונה - הגרסה המוקדמת של ה-AI. ככל שהמחשבים השתכללו ופיתחו את היכולת לבצע חישובים בקצב מואץ, כך חלה התפתחות מואצת של התחום. מודלים ראשונים של AI נכנסו לשימוש כבר לפני למעלה מעשור, אך הקהל הרחב נחשף אליהם והתחיל לעשות שימוש בטכנולוגיה בעקבות הפריצה של ChatGPT מבית היוצר של OpenAI.
החידוש של ChatGPT היה כפול. מבחינה טכנולוגית, OpenAI פיתחה מודל סטטיסטי הלומד תוך כדי תנועה, ומייצר עבור המשתמשים טקסט עם תשובות לשאלות בהתבסס על מאגרי מידע גדולים. זוהי בינה מלאכותית יוצרת (Generative AI). וכמו כל מודל סטטיסטי, יש בו לפעמים טעויות - ומכאן התשובות המוזרות שאנחנו מקבלים מדי פעם מ-ChatGPT. מבחינה עסקית, ChatGPT עשתה מהפכה בכך שהאפליקציה הזו הנגישה לראשונה את ה-AI לכל אדם - כמו המהפכה שבה המחשב הפך זמין לא רק לצבאות ולאוניברסיטאות אלא לכל אחת ואחד מאיתנו, דרך המחשב הביתי.
עבור עסקים קטנים ובינוניים, ה-AI יכולה לייעל באופן דרמטי את הניהול והתפעול. שימוש בכלים חכמים לאיסוף, עיבוד וניתוח מידע צפוי להוביל לעלייה ניכרת ביעילות של העסק במגוון תחומים - החל מניהול מלאי ולוגיסטיקה, דרך ניהול משאבי אנוש וכוח אדם, וכלה בניהול כספים ופיננסים. אלא שבניגוד לחברות גדולות, המטמיעות בינה מלאכותית בקלות יחסית, הטמעה כזו היא תהליך מאתגר ומורכב עבור עסקים קטנים ובינוניים - או לפחות נראית כזו מרחוק.
2 צפייה בגלריה
פרופ' אסף אברהמי הוא מנכ"ל חברת חשבשבת וחבר סגל אורח בפקולטה להנדסת תעשיה וניהול בטכניון
פרופ' אסף אברהמי הוא מנכ"ל חברת חשבשבת וחבר סגל אורח בפקולטה להנדסת תעשיה וניהול בטכניון
אסף אברהמי, מנכ"ל חשבשבת
(ינאי יחיאל)
בראש ובראשונה, רוב בעלי העסקים הקטנים והבינוניים עסוקים בלשרוד - במיוחד בתקופת מלחמה. אין להם את הזמן ואת הפניות המנטלית לעסוק בחדשנות טכנולוגית ובשיפור הפריון. הטמעה של טכנולוגיה גם עולה כסף. עבור בעלי עסקים הנאבקים להחזיק את הראש מעל המים, מדובר במותרות שהם לא יכולים להרשות לעצמם - במיוחד, כאמור, בזמן משבר כלכלי ומלחמה.
לבעיה הזו קיים פתרון, שהוא קל וזול ליישום. כלים של בינה מלאכותית ניתנים לשימוש באמצעות מערכות התכנון שבהן עושים כיום שימוש עסקים רבים (Enterprise Resource Planning - ERP). ה-ERP כולל כלים מבוססי AI, כך שבעלי עסקים יכולים ליהנות מהבינה המלאכותית ללא צורך לרכוש ציוד יקר או לעבור תהליכי הטמעה מורכבים. לדוגמא, המערכת משתמשת ב-AI כדי לפענח מסמכים ולתרגם אותם לתנועות יומן, המובילות לניהול יעיל יותר של העסק. היא גם מבצעת התאמות בנקים אוטומטיות לצורך סידור מדויק של הרשומות הפיננסיות של העסק ולצורך מניעת הונאות וטעויות בספרים. המערכת אף משתמשת בבינה מלאכותית כדי לזהות מראש לקוחות בסיכון, העלולים בסבירות גבוהה שלא לשלם בזמן או בכלל.
עסקים קטנים ובינוניים אשר יטמיעו פתרונות מסוג זה צפויים לגלות, כי לא רק שהבינה המלאכותית זמינה ונגישה עבורם יותר מכפי שניתן לדמיין, אלא שהשימוש בה באמצעות מערכת ה-ERP יאפשר להם לשפר את הפריון ולצמוח בהיקפים גדולים יותר מאי פעם.
פרופ' אסף אברהמי הוא מנכ"ל חשבשבת ופרופסור אורח בפקולטה למדעי הנתונים וההחלטות בטכניון