$
פרסום ושיווק

בעלי ארקפה מסביר למה סגר את הסניף בנתב"ג: "חייבים למכור שם ביוקר"

ירון ירקוני שהפעיל סניף בנתב"ג ובחר לסגור אותו, מאשים את התמלוגים שדורשת רשות שדות התעופה בגובה המחירים

אורנה יפת 13:4926.02.17

"רשות שדות התעופה עושה שימוש ציני על גבו של הנוסע בכך שהיא קובעת מחיר מטרה לארבעה פריטים במכרז לבתי קפה בנתב"ג ומציגה לו תמונה כאילו הוא יקנה עכשיו בזול", אומר ירון ירקוני, הבעלים של רשת ארקפה שהפעיל במשך עשר שנים סניף בנתב"ג ובחר שלא לממש את האופציה להאריך את החוזה. "עם התמלוגים שמשלמים בנתב"ג, הזכיין יהיה חייב להציב מחירים גבוהים ביתר המוצרים שהוא ימכור כדי לספוג את מחיר המטרה על שלושה או ארבעה מוצרים שהרשות קבעה".

 ירקוני מתייחס למכרז שפרסמה רש"ת בשבוע שעבר לשני בתי קפה בטרמינל 3, באולם המרכזי ובשרוול D, שבהם נקבעו מחירי מטרה למספר מוצרי בסיס: 7 שקלים לאספרסו רגיל או בקבוק מים מינרליים, 10 שקלים לקפוצ'ינו קטן או קרואסון חמאה. 

סניף ארקפה בנתב"ג. "אי אפשר לשלם את השכירות הנדרשת ולמכור כמו בת"א" סניף ארקפה בנתב"ג. "אי אפשר לשלם את השכירות הנדרשת ולמכור כמו בת"א" צילום: שחף קיהן

 

ארקפה פעלה בנתב"ג משנת 2004 למשך עשר שנים. הרשת שילמה דמי הרשאה גבוהים במיוחד של 9 מיליון שקל בשנה, ולדברי ירקוני, הסניף בנתב"ג הפסיד כסף. "הרשות מפרסמת עכשיו תמלוגים של 5 מיליון שקל במקום 9 מיליון שקל שאני שילמתי, אבל זה רק מחיר סף ויכול לעלות. גם אם המכרז ייסגר על הסכום המינימלי, עדיין מדובר בשכר דירה חודשי של 420 אלף שקל. זה סכום פסיכי — פי 20 מדוכן בקניון רמת אביב היקר. מי ישלם את הפער הזה? אי אפשר לשלם שכירות של 400 אלף שקל ולמכור קפה במחיר שמוכרים בתל אביב".

 

לגבי השאלה האם ההכנסות הגבוהות לא מפצות על ההוצאות, טוען ירקוני: "נכון שזה נתב"ג ויש שם תנועה גבוהה, אבל צריך לזכור שעל עסקי מזון בדיוטי פרי חל מע"מ כרגיל. הרשות 'מנפנפת' בכך שהיא תוריד את מחירי הקפה לנוסעים, אבל היא גורמת לעליית מחירים במוצרים אחרים".

 

לדברי ירקוני, כדי להיטיב באמת עם הצרכנים ולהפחית להם מחירים, רשות שדות התעופה היתה צריכה לוותר על תנאי הסף של התמלוגים או לקבע את המחיר לכל המוצרים שנמכרים בבית הקפה. "למה לקבוע מחיר רק ארבעה מוצרים, שמהווים אולי 10% מהמכירות של בית הקפה?", הוא שואל.

 

בעיה נוספת, לדבריו, שמייקרת את הפעלת הסניפים בנתב"ג היא כוח האדם. מרבית הטיסות מטרמינל 3 יוצאות בשעות הלילה, מה שמחייב את המעסיקים לשלם שכר עבודה של 150%. לא רק זאת, ניוד העובדים לנתב"ג כרוך בעלויות גבוהות למעסיק. "המתחם לא נגיש ואין מסביב שכונת מגורים, כך שכל העובדים צריכים להגיע בהסעות וההוצאות בגין הסעות מאוד גבוהות. העלות הממוצעת של שכר העבודה של עובד בנתב"ג היא יותר מ־60 שקל לשעה בגלל ההסעות ושכר לילה, וזאת לעומת עלות שכר של ברמן בתל אביב, שעומדת בממוצע על 35 שקל לשעה". עם זאת, ירקוני לא פוסל אפשרות כי ייגש למכרז החדש. "אנו נלמד את תנאי המכרז. אם נוכל לקיים מודל עסקי רווחי שלא כמו במכרז הקודם, נתמודד".

 

מרשות שדות התעופה לא נמסרה תגובה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x