$
מוסף נדל"ן אפריל 2010

מונחון כיס להתחדשות עירונית

כדי להבין כיצד תהליך ההתחדשות העירונית פועל יש צורך בהבהרת כמה מונחי יסוד. קבלו מילון כיס הכרחי

ישראל גודוביץ' 08:3114.04.10

התחדשות עירונית אינה בנייה מחדש של יישוב, עיר או שכונה שנהרסו במלחמה או ברעש אדמה בעוצמה כזו או אחרת. התחדשות עירונית מבוססת על ניצול מצב פיזי וסוציו־אקונומי ביישוב קיים, שמנהיגי הרשות המקומית זיהו את הפוטנציאל שלו ומעודדים את התחדשותו. כדי להבין כיצד התהליך פועל יש צורך בהבהרת כמה מונחי יסוד. להלן מילון כיס הכרחי לכל מי שמתעניין בהתחדשות עירונית, נושא שלדעתי נוגע לכולם:

 

ועדת בניין ערים מקומית: זהו הגוף האחראי לכל ההחלטות התכנוניות ביישוב. בכוחו להכריע אם תקום או תיפול כל תוכנית בתחומו, החל באישור מרפסת וכלה בהתחדשות עירונית. חברי הוועדה בדרך כלל אינם אנשי מקצוע בתחום התכנון והבנייה, והם מתמנים על פי מפתח קואליציוני המאפשר ליו"ר שליטה מלאה. על פי החוק, יש לוועדה וליו"ר "סמכויות ותפקידים" - אבל הם אינם נושאים באחריות לתוצאות החלטותיהם. לשם כך קיים היועץ המשפטי (ע"ע).

 

 

פקק תנועה. הכי קל להאשים את הרשות העירונית פקק תנועה. הכי קל להאשים את הרשות העירונית צילום: גלעד קוולרציק
חזות העיר: ניקיון, גינון, תשתיות - דווקא בכל ענייני החצרנות מפליאות הרשויות המקומיות (ע"ע) בהישגים, וזאת לשביעות רצון רוב נתיניהן. ברם, מרוב התלהבות מהוספת צבעים עזים לעיר מקציבות הרשויות עשרות מיליוני שקלים מתקציבן לצביעת שפת המדרכות בשלל צבעי הוראות החניה: אדום־לבן כמחווה לדגל פולניה, המדינה שממנה עלו החלוצים הראשונים וממנה יצאו מנהיגי האומה, וכחול־לבן כמחווה לדגל המדינה. העיריות טוענות כי הדרישה לצביעת המדרכות באה מצד משרד התחבורה. בדקתי - להד"ם.

 

יועץ משפטי: זהו הגוף שתפקידו "לכופף את החוק" באמצעות לקסיקון לשוני פתלתל ומעורפל, שבינו ובין גופו של עניין כמעט אין קשר.

 

מבני ציבור: חינוך, תרבות וספורט, שהם חלק בלתי נפרד מתפקידה של הרשות המקומית ומתקציבה, נדחים תמיד משנה לשנה, בתקווה שיבוא בסיעתא דשמיא איזה גביר או נדבן בעל כמיהה להנצחה אישית וכישרון בהכנת שקשוקה כזאת או אחרת.

 

מהנדס העיר: הסמכות העליונה בכל נושאי התכנון והבנייה. הוא מגיש המלצות לוועדת בניין ערים, ולוועדה מנדט לקבל או לפסול את המלצותיו. תפקידו של מהנדס העיר הוא בראש ובראשונה "תכנון ארוך טווח" - כלומר לנתח את המצב הקיים על סמך סקרים מיושנים בדרך כלל. אין הרי דרך לחזות את ההתפתחות העירונית, בגלל ריבוי תנאים משתנים - בכלכלה, בחברה ובפוליטיקה. מי צפה, למשל, לפני 70 שנה, בעת שאושרה תוכנית המתאר הראשונה והיחידה לתל אביב, שהיא תתפתח לממדיה היום?

 

והנה, למרבה הצער התבשרנו לאחרונה על הכנת תוכנית מתאר סטטוטורית לעיר תל אביב. רק לפני חמש שנים, לאחר שנים של לימוד ותהייה, יצא לאור "חזון העיר 2005", שבעצם סיכם את האפשרויות להתחדשות עירונית בעיר.

וכך סיכם מהנדס העיר אז, דני קייזר: "מסמך חזון העיר המוגש כעת מציג תמונה רצויה לעתיד העיר, כפי שגובשה על ידי משתתפים רבים... גיבוש התוכנית אינו מעשה חד־פעמי, כדרכם של תוכניות ומסמכים אחרים (למשל, תוכנית מתאר - י"ג), אלא הוא תהליך ניהולי ואורח חיים של למידה, של ניתוח ושל התעדכנות חוזרים ונשנים".

 

בניסיון שנראה לכאורה כמחטף מובאת לאישור ועדת בניין ערים תוכנית מתאר לעיר תל אביב. בניגוד לתוכנית חזון העיר, עם אישורה תוכנית המתאר תיכלא את העיר בתוך סד של חוקים ותקנות שהמפלט היחיד ממנו יהיו בתי המשפט. לאף עיר נורמלית בעולם אין תוכנית מתאר סטטוטורית. יש אסטרטגיה, מדיניות וחזון, אבל מי בכלל צריך מסמך משפטי מחייב ומלחיץ בעיר עם חזון להתחדשות עירונית?

 

מתיחת פנים: מושג מושאל מתחום הכירורגיה הפלסטית לחידוש רחובות העיר. למרבה הצער, תיקון צנרות ורשתות ביוב וחשמל אינו חלק מהתחום, בעיקר משום שאינן נראות על פני השטח.

 

מדרכה צבועה. לזה יש כסף מדרכה צבועה. לזה יש כסף צילום: אוראל כהן

 

שיתוף הציבור: זהו המונח שנבחרי הציבור הכי אוהבים. כאן המקום להכניס את כל הז'רגון החרטאי, וכל המרבה הרי זה משובח. "חזון העיר" זה תמיד משהו שאף אחד לא ראה ולא הבין, כשאומרים "שקיפות" הכוונה היא לכך שהציבור שקוף ובלתי נראה, באי־ביצועו של "מהפך בתחום החינוך" אפשר תמיד להאשים את שר החינוך, וה"שירות לציבור" מסתכם לרוב בהתנצלות נוסח "סליחה, תקלה".

 

"ועדי שכונות" או ה"נבחרים מטעם הציבור" הם תמיד סוג של משת"פים, וכשעורכים "רב שיח עם נציגי התושבים" הוא לנצח ייערך בסימן "גבירתי, את משתתפת אז תשתקי". אגב, ברור שכשמדברים על "אוכלוסייה חזקה" הכוונה היא בדרך כלל ללא פרענקים ועדות המזרח.

 

אפשר להוסיף עוד שלל מונחים מבית היוצר של הקופירייטר התורן, כמו "עם הפנים לאזרח", "עיר כל תושביה", "מגורים בני השגה", "תחבורה בת־קיימא", "טלמסר", "טלארנונה" וכיוצא בזה. כל אלו עדיין לא מביאים להתחדשות עירונית בפועל.

 

רשות מקומית: חבל ארץ שגבולותיו נקבעו על ידי לחצים פוליטיים ואישיים, ולכן גבולותיו חסרי כל היגיון פיזי, תכנוני או אחר.

 

תחבורה וחניה: ידוע שאף פעם לא הצליחו הרשויות המקומיות להדביק את הצרכים בקיבולת כבישים (כדי שלא יתפוקקו) והדרישה לחניה. הכי קל להאשים את משרד התחבורה באוזלת יד בפתרון בעיות התחבורה הציבורית, או לחלופין להתרפק על חזון הזוי כמו "רכבת קלה", שגם לקהל מאמיניו השוטים כבר ברור וידוע שלא יתממש בימינו.

 

לסיכום, המונח "התחדשות עירונית" מהלך קסם על כל השומע אותו, ולכן אפשר להשתמש בו כמעין שטר שאין חובה לפרוע אותו, על משקל "אם תרצו - אין זו אגדה". ואם לא תרצו? לא צריך.

 

הכותב הוא אדריכל וכיהן כמהנדס העיר תל אביב בשנים 2000-1999

בטל שלח
    לכל התגובות
    x