סגור

בלעדי
החניות נמחקות: מגדלים יקומו בחניון הדר בת"א

העירייה מאיצה את חזון סוף עידן הרכב הפרטי עם תוכנית להריסת החניון הציבורי, לטובת שישה מבני מגורים ומסחר. הפרויקט גם צפוי להטיל צל מוגזם על השכנים

ההכרזות התכופות של עיריית תל אביב על סוף עידן הרכב הפרטי ומעבר לתחבורה ציבורית ולרכבים דו־גלגליים הולכות בד בבד עם ביטולם של עוד ועוד חניונים ציבוריים, וכעת על הכוונת חניון הדר הוותיק במרכז תל אביב, הנמצא בבעלות העירייה והמדינה (רשות מקרקעי ישראל). על פי תוכנית שמקודמת למקום בן 31 הדונם בפינת הרחובות דרך בגין ממזרח, הרכבת מדרום ויהודה הלוי ממערב, יוקמו שישה בניינים בני 8־37 קומות בשימושים מעורבים, 25% מגורים ו־75% תעסוקה ומסחר. את שטחי התעסוקה ניתן להמיר לשטחי מלונאות.
שני מגדלי משרדים יהיו בני 37 קומות, מגדל משרדים נוסף יכלול 32 קומות, ושני בנייני מגורים יתנשאו ל־14 ו־8 קומות. בנוסף כוללת התוכנית מבנה ציבור. בית המכס ברחוב הרכבת נכלל אף הוא בתוכנית ויעבור שימור, וכן תיבנה כיכר עירונית במתחם. בסך הכל כוללת התוכנית 251 דירות, 100 מתוכן בייעוד “דיור מיוחד”, כגון דיור להשכרה ודיור מוגן.


התוכנית, שנערכת בידי משרד קייזר אדריכלים, מצויה בעיצומו של הליך תכנוני. היא עברה את פורום מהנדס העיר, ונמצאת כעת בשלב שלאחר בחינת חלופות תכנון ובחירת חלופה סופית; והכנת מסמכים לקראת דיון בוועדה המקומית. במהלך התכנון התברר שהתוכנית מתאפיינת בחריגות בנוגע לצל שיטילו המגדלים על בנייני המגורים הסמוכים לתוכנית, והעירייה פנתה לתושבים בעניין זה.
תושבי קריית ספר: שיתוף הציבור נעשה "באופן לקוי"
במכתב ששיגרה העירייה לתושבים בחודש מרץ צוין: "כחלק מהכנת מסמך סביבתי מלא לשכונה בוצע בין היתר ניתוח מיקרו־אקלים, שבחן השפעה צפויה של הצללות ורוחות בעקבות הבינוי המוצע. במסגרת הבחינה נבחנו כלל המבנים בייעוד מגורים ומבני ציבור אשר צפויים להיות תחת 'מניפת הצל' של הבינוי המוצע". עוד נכתב לתושבים כי מתוך 112 בניינים אשר נמצאים תחת מניפת הצל, נמצא כי צפויה חריגה ב־40 בניינים סמוכים לתוכנית, ו"עקב שטחו הצר של שטח התכנון, החריגה מתקבלת בכל חלופות הבינוי שנשקלו".
על רקע כל אלה העירייה קוראת לתושבים לעיין במסמכי התוכנית, בשלב שקודם להפקדתה להתנגדויות הציבור. זאת בנוסף למפגש תושבים שנערך בסוף פברואר עם נציגי העירייה.
בימים האחרונים שיגרו תושבי שכונת קריית ספר והסביבה מכתב לעירייה, באמצעות עו"ד דוד שוב, בו הם מלינים על כך ששיתוף הציבור נעשה לטענתם "באופן לקוי", מאחר שהעירייה הציגה לתושבים את החלופה הנבחרת ולא שיתפה אותם בחלופות או נתנה להם אפשרות להשפיע על החלופה הנבחרת.

1 צפייה בגלריה
חניון הדר ב תל אביב
חניון הדר ב תל אביב
חניון הדר בתל אביב
(צילום: אוראל כהן)

עוד טוענים התושבים כי התוכנית אינה כוללת הוספת שטחים ירוקים, ואין בה התייחסות לצורך בהגדלת שטחי הציבור שישרתו את תושבי האזור, "אף שהתוכנית מצופפת את הבנייה ומוסיפה לתא השטח העמוס עוד מאות תושבים". לטענת התושבים, המחסור בשטחי ציבור באזור מוכר לעירייה, ועל כן "ההקצאה השולית בתוכנית לצורכי ציבור אינה מובנת ואינה סבירה".
כמו כן נראה שהתושבים מיהרו לאמץ את חזון העירייה מהר מהצפוי, והם קובלים על כך שיוקמו לא מעט חניות עבור הדיירים החדשים בשטחי המגורים והתעסוקה החדשים. "התוכנית מתעדפת באופן בוטה ולקוי את השימוש ברכב פרטי, ועומדת בסתירה למדיניות העירייה הדוגלת במתן עדיפות להולכי רגל", צוין במכתב התושבים. "למגורים החדשים המוצעים בתוכנית מובטחת חניה מוצמדת, ובתת־הקרקע אמורים לקום חניוני ענק שישרתו את שטחי המלונאות, המסחר והתעסוקה, וזאת במקום לקבוע תקן 0 לשימושים אלו".
מהעירייה נמסר: “החניון ייהרס ובמקומו ייבנה חניון תת־קרקעי. התוכנית תבוצע בהתאם להוראות תוכנית המתאר לאזור מע”ר מטרופוליני, סמוך להסעת המונים. המגרש ישווק על ידי העירייה בשיתוף רשות מקרקעי ישראל. התוכנית עברה הליך יידוע ציבור. טענות הפונים ייבדקו לעומק ויינתן להן מענה מתאים”.