$
מוסף עסקים קטנים מאי 2012

עורכי דין ורואי חשבון: להצליח להשאיר חותם בענפים עם תחרות סוערת

צאו מחוץ לתל אביב ועיבדו בפריפריה, השקיעו במגזר החרדי ובמגזר הערבי והשתמשו בשירותי מזכירה וירטואלית

רעות ברנע 08:0314.05.12

18–15 אלף רואי חשבון פועלים בישראל, מתוכם 12 אלף חברי לשכת רואי חשבון

1,600 רואי חשבון הצטרפו לשוק בשנה האחרונה

400–200 שקל לשעה מרוויח רואה חשבון

48,850 עורכי דין פועלים כיום בישראל

2,979 עורכי דין הצטרפו לשוק בשנה האחרונה   

 

לכתבות נוספות כיצד להקים עסק קטן ומצליח, לחצו -

 

אל תחששו לטפל בפרויקטים שוליים

כמשרד מתחיל, כדאי להיות בטווח הקצר מספר שתיים, אבל הכי טוב שיש. אסור לחשוש מפרויקטים שוליים של לקוחות המטופלים על ידי משרד ראיית חשבון גדול וותיק יותר, מאחר שיבוא היום בו לקוחות אלו יפסיקו להיות מרוצים מהמשרד שמטפל בהם, וכדאי שתגיעו לאותה נקודת זמן עם קילומטראז' מוכח של ניסיון חיובי והיכרות אישית איתם. הטלפון הראשון מלקוחות אלה יהיה אליכם, ותוכלו לטפל גם בפרויקטים הגדולים יותר שלהם.

(רו"ח שוקי מיניביצקי, שותף בכיר ב־RSM שיף הזנפרץ ושות')

 

בחרו את השותפים שלכם בקפידה

משרד עורכי דין או רואי חשבון הוא אמנם עסק, אך הוא לא עובד על מודל כלכלי זהה לחברה מסחרית, שיכולה להפריד את הבעלות מהניהול. במשרד אי אפשר להפריד את הבעלות מהניהול, לכן בחירת שותפים היא גורם מכריע בהצלחתו - ברוב המקרים משרדים נכשלים ומתפרקים על בסיס עניינים אישיים בין השותפים. כאשר בוחרים שותפים, אתם חייבים להיות חברים טובים או בעלי פוטנציאל לחברות כזו, שכן מערכת היחסים במשרד היא אינטנסיבית מאוד, לעתים יותר מזו של זוג נשוי. זוהי גם הסיבה שמיזוגים של משרדי עורכי דין, שנעשים בדרך כלל על בסיס כלכלי, הם בעלי אחוזי הצלחה נמוכים. אם אין שותף שאתם סומכים עליו במאת האחוזים עדיף לפתוח את העסק לבד.

(עו"ד אלון רון, שותף בורדי לשם רון)

 

צאו מחוץ לתל אביב ועיבדו בפריפריה

תל אביב רוויה בעורכי דין, לכן מומלץ להקים משרד חדש דווקא בערים שנמצאות סביב לה, כמו כפר סבא ורעננה, וגם במקומות מרוחקים יותר כמו אשדוד, אשקלון ובאר שבע. לפני בחירת המיקום, בצעו סקר שוק: בדקו בספר הטלפונים כמה עורכי דין שעוסקים בתחום שלכם עובדים בעיר, והעדיפו את העיר שבה יש הכי מעט כאלה (עם זאת, אסור לבחור ביישובים קטנים מדי, גם אם אין בהם אף עורך דין). אפשרות נוספת היא לשכור משרד בפריפריה לפעם או פעמיים בשבוע, לפי שעות, וכך להגיע אל השוק בפריפריה מבלי לעבוד בה באופן קבוע.

(עו"ד רפאל ישראלי, בעל משרד עורכי דין בתחום האזרחי והפלילי)

 

אם אין שותף שאתם סומכים עליו במאת האחוזים עדיף לפתוח את העסק לבד אם אין שותף שאתם סומכים עליו במאת האחוזים עדיף לפתוח את העסק לבד צילום: תומי הרפז

 

השתמשו בתוכנות שיחסכו לכם זמן וכסף

דאגו להצטייד בתוכנות המיועדות לרואי חשבון (ביקורת, הנהלת חשבונות ושכר). אל תחששו מהמחיר הגבוה, מדובר בהשקעה שתוחזר במהירות בצורת חיסכון רב בזמן. לפעמים התוכנות המוכרות אינן כדאיות כלכלית, ואפשר לחסוך כסף רב על ידי רכישת תוכנות חדשות וזולות משמעותית: אל תחששו מטכנולוגיות חדשות, עקומת הלימוד מהירה יחסית. "רווחית הנהלת חשבונות", למשל, היא תוכנה נוחה לתפעול במחיר נוח, ומומלץ השימוש ב"שקלולית" לשכר ו"חיסולית" לדו"חות. כמו כן, כדי לחסוך בטלפונים ובביקורים במשרדי הרשויות השונות, השתדלו להשתמש בשירותים מקוונים: שירות שע"מ מאפשר חיבור מכוון לרשויות מס הכנסה ומע"מ, וביטוח לאומי מפעיל מערכת שבה אפשר להתכתב עם נציגיו.

(רו"ח אורטל אביעד, בעלת משרד רואי חשבון)

 

השקיעו במגזר החרדי ובמגזר הערבי

כרואי חשבון מתחילים, יש יתרונות בהשקעה במגזרים ספציפיים באוכלוסייה הישראלית. במגזר החרדי והמגזר הערבי קיים היום פוטנציאל רב, הן מצד העובדים והן מצד הלקוחות, לכן מומלץ להפנות משאבים לגיוס עובדים ולקוחות ממגזרים אלה. אם תחליטו להשקיע בגיוס לקוחות ממגזרים אלה, יהיה יתרון בכך שגם חלק מהעובדים יהיו מאותם מגזרים ויכירו טוב יותר את השטח.

(רו"ח שוקי מיניביצקי, שותף בכיר ב־RSM שיף הזנפרץ ושות')

 

גייסו לקוחות עוד לפני פתיחת העסק

נסו לגייס לקוחות עוד לפני הפתיחה הרשמית של העסק. אין מספר לקוחות ספציפי שלאחריו אפשר לפתוח עסק עצמאי, אבל כדאי לשאוף למספר שיאפשר את כיסוי ההוצאות הקבועות של העסק, כמו שכר דירה, טלפונים וכדומה, כך שכל לקוח נוסף יהווה רווח נקי. גיוס הלקוחות יכול להתבצע כשאתה עוד שכיר - בידיעת ובהסכמת המעסיק שלך. אפשר לפתוח תיק עצמאי ולעבוד בשעות שבהן אינך עובד במשרד, בשישי־שבת ובערבים.

(עו"ד אייל צורף, בעל משרד עורכי דין)

 

שיקלו תוכנית ליסינג תפעולי

כבעלי משרד רואי חשבון או עורכי דין, עליכם להשתדל ולעסוק בפעולות המסייעות להגדלת ההכנסה והרווח של המשרד ולנטרל ככל האפשר את זמן העיסוק בפעולות שאינן קשורות לליבת העסק. עסקת ליסינג תפעולי מעבירה את האחריות והעיסוק בכל הקשור לכלי הרכב לאחריותו של ספק הליסינג, כך שבעל המשרד אינו נדרש לבזבז שעות עבודה יקרות על שינוע כלי הרכב למוסך, דאגה לרכב חלופי, השוואות בעת חידוש ביטוח והעברת הרכבים מבחני רישוי שנתיים. בנוסף תזרים ההוצאות הצפוי קבוע ומובטח ללא שינוי במהלך התקופה, מה שמסייע בתכנון הפיננסי.

(עמית בן דוד, סמנכ"ל שיווק ומכירות אלבר)

 

נסו לפנות בבקשה פרטנית ללשכה ולבדוק אם אפשר להקל עליכם מבחינת עלויות נסו לפנות בבקשה פרטנית ללשכה ולבדוק אם אפשר להקל עליכם מבחינת עלויות צילום: תומי הרפז

 

נצלו הנחות והטבות למשרד מתחיל

כמשרד בתחילת דרכו, ספקי שירות רבים ישמחו לגייס אתכם כלקוחות ולהציע לכם הטבות והנחות. אל תתביישו להעלות נושא זה כל אימת שתפנו לספק או לנותן שירות כלשהו (לפחות בשנה הראשונה לפתיחת המשרד). כל נותני השירותים שאיתם אתם עובדים יכולים לבוא לקראתכם ולתת הטבות והנחות, כמו חברות של פרסום באינטרנט, חברות ציוד משרדי וחברות של שליחויות. במקביל, כאשר הופכים משכירים לעצמאים, דמי החברות בלשכת רואי החשבון עולים. נסו לפנות בבקשה פרטנית ללשכה ולבדוק אם אפשר להקל עליכם מבחינת עלויות ואיזה סיוע אפשר לקבל. אל תתביישו לבקש הנחות בתחילת הדרך, וגם אם תחסכו רק כמה מאות שקלים בחודש - זה שווה את זה.

(רו"ח אורטל אביעד, בעלת משרד רואי חשבון)

 

קחו סכום מסוים משכר הטרחה על החשבון

לאחר שתחליטו לטפל בתיק מסוים, קחו סכום מסוים משכר הטרחה על החשבון, בדרך כלל כ־20% (אם מדובר בסכומים גדולים אפשר לקחת גם פחות). לקוחות נוטים לראות את החתימה על הסכם שכר טרחה כעניין לא מחייב, ולכן בהרבה מקרים גם אם חתמו הם עדיין ייפנו לעורכי דין אחרים. רק הוצאת כספים יוצרת אצל הלקוח מחויבות אמיתית (ולא לשכוח להזכיר לו שהוא צריך לשלם גם מע"מ).

(עו"ד רפאל ישראלי, בעל משרד עורכי דין בתחום האזרחי והפלילי)

 

שמרו על קשר עם עיתונאים ושכרו יחצן

הקושי העיקרי של עורכי דין הוא בשיווק, ומרביתם לא מודעים לחשיבות יחסי הציבור. חשוב מאוד לדאוג שהישגים מקצועיים שבהם זכיתם יזכו לפרסום הראוי, בבחינת "אם ניצחת ולא פרסמת - בעצם לא ניצחת". נסו לפרסם טורי דעה בעיתונים ובאינטרנט, להציע פרשנות משפטית בעניינים אקטואליים וליצור קשרים טובים עם עיתונאים מהתחום על ידי הפנייתם לחידושים בפסיקות שנתקלתם בהם או כל מידע מעניין אחר. אם אינכם מתמצאים בעולם התקשורת קחו איש יחסי ציבור, זה ישתלם בהמשך וייצור לכם שם שבגללו יגיעו אליכם לקוחות חדשים ובזכותו תוכלו לגבות שכר גבוה יותר מלקוחות קיימים.

(עו"ד אבינועם מגן, שותף בבשן דמביץ מגן)

 

השתמשו בעובדים ב"מיקור חוץ"

פעמים רבות משתלם יותר לבעל העסק להתקשר עם פרילנסר במסגרת "מיקור חוץ" מאשר להעסיק עובד בצורה ישירה. עו"ד פרילנסר יקבל כ־10,000 שקל בחודש, אבל הרבה חובות שחלים על המעביד בהעסקת שכיר - זכויות סוציאליות, פיצויי פיטורים ופנסיה - לא חלות בהתקשרות איתו, מה גם שאפשר לשחרר אותו מהמשרד בתקופות שבהן יש פחות עבודה וכך לחסוך. עורכי דין רבים מעדיפים כיום להיות פרילנסרים ולקבל תשלום על פי עבודה על תיקים ספציפיים, בין אם לצורך הכנסה נוספת ובין אם בגלל הגמישות שבדבר. בכל מקרה, גם את הפרילנסר כדאי להחתים על הסכם עבודה מסודר.

(עו"ד אייל צורף, בעל משרד עורכי דין)

 

נסו בשלב ראשון לעבוד מהבית

ההוצאות הקבועות עומדות בעוכריו של כל עסק, כך שהמפתח להצלחה הוא צמצומן. עבודה מהבית, לפחות בשלבים הראשוניים של העסק, תחסוך דמי שכירות וארנונה יקרה, כמו גם את הוצאות הדלק על נסיעה למשרד. אל תירתעו מעבודה מהבית גם אם אתם צריכים לקבל לקוחות וקהל - אפשר ליצור סביבה ראויה בהחלט גם בבית וזה לא יראה על חוסר רצינות. עבודה מהבית מאפשרת להחזיק מעמד תקופה ארוכה יותר ומקלה מאוד מבחינה כלכלית.

(עו"ד אריאל פטל, קבוצת אליוט רואי חשבון)

 

השתתפו בכנסים והשתלמויות

קיימים לא מעט כנסים והשתלמויות לעורכי דין. מלבד האפשרות להתמקצע בזכות ההרצאות, ההשתתפות בכנסים כדאית בעיקר מבחינה שיווקית. זוהי הזדמנות ליצור קשרים עם עורכי דין אחרים ולעתים גם עם שופטים. הציגו את עצמכם בתור מומחים בנושא מסוים, כך שעורכי דין המתמחים בתחומים אחרים יוכלו להפנות אליכם תיקים רלבנטיים. הכנסים וההשתלמויות הם לעתים בתשלום, אבל ההשקעה הזו שווה כדי שיכירו אתכם כמה שיותר אנשים.

(עו"ד אבינועם מגן, שותף בבשן דמביץ מגן)

 

השתמשו בשירותי מזכירה וירטואלית

רוב הבעלים של משרדי רואי החשבון ועורכי הדין מחזיקים מזכירת משרד, אך שימוש בשירות מזכירה וירטואלית יכול לחסוך לעסק מתחיל אלפי שקלים בחודש. שירות מזכירה וירטואלית מציע מענה אנושי ומקצועי בשם המשרד, מתן מידע בסיסי על אודות פעילות המשרד, תיאום פגישות וניהול יומן וגבייה מלקוחות וספקים - וכל זאת 24 שעות ביממה. התשלום החודשי עבור השירות הוא לפי השימוש בפועל, והתועלת הכלכלית באה לידי ביטוי גם במיצוב וטיפוח תדמית המשרד כמשרד גדול כבר מהרגע הראשון.

(גיל חפר, מנהל חטיבת שירותים עסקיים בביפר)

בטל שלח
    לכל התגובות
    x