$
בורסת ת"א

מתרחבת בתחבורה: אלקטרה רוכשת את אגד תעבורה ב-200 מיליון שקל

החברה מקבוצת אלקו של האחים זלקינד כבר מחזיקה באפיקים, המפעילה 850 אוטובוסים בעשרות קווי פעילות; אגד תעבורה שנמצאת כיום בבעלות קואופרטיב אגד ומשפחת לבנת, מפעילה צי של 537 אוטובוסים

גולן חזני 17:5504.05.21

התיאבון של הזלקינדים לעסקאות רק גדל. חברת אלקטרה, שבשליטת אלקו של משפחת זלקינד, דיווחה על כך שחתמה על הסכם לרכישת מלוא האחזקות בחברת התחבורה הציבורית אגד תעבורה מידי קואופרטיב אגד ומשפחת לבנת, שמחזיקים בה בחלקים שווים.

 

שווי החברה בעסקה יעמוד על 200 מיליון שקל. הרכישה תבוצע בידי אלקטרה־אפיקים, החברה־הבת של אלקטרה. השלמת העסקה כפופה להתקיימותם של תנאים מתלים וכן לקבלת אישור רשות התחרות ומשרד התחבורה.

 

אגד תעבורה, שהוקמה ב־2005, במסגרת החלטה של משרד התחבורה להפחית את המונופול של אגד בתחום התחבורה הציבורית, מחזיקה בזכיון להפעלת אשכולות התחבורה ציבורית בנתניה, עוטף ירושלים (כולל מודיעין, מבשרת ציון, מטה בנימין והשומרון), גוש עציון, ושפירים (קווי התחבורה הציבורית בנתיב המהיר לת"א, באמצעות שאטלים שנוסעים מחניון שפירים לירושלים).

 

כמו כן, החברה פועלת בתחום ההיסעים הפרטיים. נתח השוק של אגד תעבורה בתחום התחבורה הציבורית מוערך ב־5% ובתחום ההיסעים הפרטיים בכ־3%. יש לה צי של 537 אוטובוסים והיא מעסיקה 760 נהגים. מחזור הפעילות של תחום התחבורה הציבורית של אגד תעבורה עמד על 350 מיליון שקל ב־2020.

 

באוקטובר 2020 אגד העמידה למכירה את חלקה באגד־תעבורה ושכרה לשם כך את שירותיה של פירמת הייעוץ וראיית החשבון ארנסט אנגד יאנג (EY). אגד החליטה למכור את המניות כפועל יוצא של הסכם שחתמה עם משרד האוצר, שבמסגרתו התחייבה להגביר את התחרות בענף התחבורה הציבורית.

 

בתחילה, משפחת לבנת — הבעלים של קונצרן תעבורה — ניהלה מגעים לרכישת חלקה של אגד, אולם אז נכנסה לתמונה אלקטרה והציעה לשני הצדדים לרכוש את האחזקות שלהם. המגעים התנהלו במשך מספר חודשים ומרגע שמשפחת לבנת החליטה למכור גם כן הסתיימו במהירות.

 

כאמור, את העסקה מבצעת אלקטרה באמצעות החברה־הבת אפיקים. בתחילת השנה רכשה אלקטרה את השליטה (51%) בחברת אמנון מסילות, החברה־האם של אפיקים, לפי שווי של 154 מיליון שקל. אפיקים מפעילה 850 אוטובוסים בחמישה אשכולות של קווי שירות תחבורה ציבורית ו־25% מחברת נתיב לעיר.

 

מגזר התחבורה הוא מגזר חדש עבור אלקטרה, שמנוהלת על ידי איתמר דויטשר ושפועלת בחמישה מגזרים נוספים: פרויקטים ותשתיות בישראל, פרויקטים ותשתיות בחו"ל, הפעלה, שירות ואחזקה, פיתוח והקמה של נדל"ן, וזכיינות. החברה נסחרת כיום בשווי שוק של 6.7 מיליארד שקל, לאחר שמנייתה עלתה בכ־2% מתחילת השנה.

 

בתקופה האחרונה האחים זלקינד מגלים תיאבון מוגבר לעסקאות באמצעות החברות־הבנות השונות של אלקו. כך, למשל, אלקטרה צריכה מנהלת מגעים לרכישת השליטה (51%) ברשת הקמעונאות יינות ביתן מידי המייסד נחום ביתן, שנקלע לקשיים. מדובר על השקעה של 250 מיליון שקל.

 

כמו כן, אלקטרה צריכה בדרך לקבלת הזיכיון של רשת חנויות הנוחות סבן־אילבן. בנוסף, אלקו בדרך לרכוש 29.8% מדסק"ש תמורת 404 מיליון שקל. דסק"ש היא בעלת השליטה בסלקום, אלרון ונכסים ובניין, שהיא בעלת המניות הגדולה ביותר בחברת הנדל"ן גב־ים (44.5%).

 

מימין: מייקי ודני זלקינד, בעלי השליטה בקבוצת אלקו
מימין: מייקי ודני זלקינד, בעלי השליטה בקבוצת אלקו צילום: Israel Hadari

 

 

איתמר דויטשר איתמר דויטשר

 

x