$
בורסת ת"א

תשובה עדיין לא יכול לחייך: רוב התמורה מהמכירה תלך לפירעון חובות

מימוש הזכויות בתמר שנכפה על דלק קידוחים מחייב אותה להפחית את החוב הפיננסי שלה בסכום מהותי של כמיליארד דולר. חלק הארי מתמורת העסקה ישמש לתשלומים שונים של דלק קידוחים, ובתרחיש של חלוקת דיבידנד חלקה של קבוצת דלק עשוי להגיע ל־55 מיליון דולר. זה לא סכום שמוציא את קבוצת דלק מאזור הסכנה, אבל זה עוד צעד, גם אם קטן, שעשוי להרחיק אותה ממנו.

יניב רחימי 07:0127.04.21
עסקאות במספרים שנלווים אליהם תשעה אפסים נעשו עניין שבשגרה בחברות הטכנולוגיה הישראליות, אבל הן אינן בגדר חזון נפרץ בבורסה לניירות ערך בתל אביב. התמורה בעסקה שבמסגרתה דלק קידוחים תמכור את זכויותיה (22%) בפרויקט תמר נעה בטווח של 1.1-1 מיליארד דולר, והיא בהחלט חריגה בנוף של שוק ההון המקומי.

 

 

למרות המספרים הגדולים, העסקה של דלק קידוחים למכירת זכויותיה בפרויקט תמר לא מביאה את בעלת השליטה בה, קבוצת דלק, לחוף מבטחים ולא מאפשרת ליצחק תשובה לנוח על זרי הדפנה. הסיבה לכך היא שהתמורה הצפויה בעסקה צפויה לשמש בעיקר לצורך פירעון חובות של דלק קידוחים, אם למחזיקי איגרות החוב שלה, ואם לרשויות המס.

 

יוסי אבו, מנכ"ל דלק קידוחים יוסי אבו, מנכ"ל דלק קידוחים

 

דלק קידוחים צפויה להשתמש בכמחצית מהתמורה בעסקה לצורך פירעון איגרות החוב תמר בונד. איגרות החוב האלו מובטחות בשעבוד על התזרים מתמר, ומכירת הזכויות בפרויקט מחייבת גם את פירעון האג"ח שאותו הפרויקט מבטיח. מדובר בחוב של כ־640 מיליון דולר שכנגדו יש פיקדונות של כ־100 מיליון דולר. כך שבשורה התחתונה, בקיזוז הפיקדונות, דלק קידוחים תשתמש בכ־550 מיליון דולר לצורך פירעון תמר בונד. בנוסף לכך, תנאי איגרות החוב (סדרה א') קובעים שמכירת הזכויות בתמר מחייבת פירעון של מחצית מהחוב שמסתכם היום בכ־400 מיליון דולר. מכאן ש־200 מיליון דולר נוספים מהתמורה הצפויה בעסקה אמורים לשמש לצורך פירעון חוב של דלק קידוחים.

 

זה לא נגמר כאן. דלק קידוחים צריכה לסגור חשבון עם השותף שמופיע בכל עסקה רווחית – רשויות המס. בשיחת הוועידה שהתקיימה אתמול מנכ"ל דלק קידוחים, יוסי אבו, נשאל ביחס למס הצפוי. אבו לא ניפק מספר והסתפק באמירה שמדובר בסכום מהותי. לפי ההערכות ,חבות המס עשויה להגיע לטווח של 200-150 מיליון דולר.

בתרחיש שבו התמורה עבור הזכויות בתמר תעמוד ברף הנמוך, כלומר מיליארד דולר, התמורה נטו לדלק קידוחים צפויה להסתכם בטווח של 100-50 מיליון דולר

בלבד, ובתרחיש האופטימי יותר שבו התמורה בעסקה תגיע לרף העליון, משמע 1.1 מיליארד דולר, התזרים נטו לדלק קידוחים ינוע בטווח של 200-150 מיליון דולר.

 

כך או אחרת, המעט שייוותר עשוי לשמש את דלק קידוחים לשני שימושים: האחד, פירעון החצי השני של איגרות החוב (סדרה א') שמועד התשלום שלו חל בסוף 2021. והשני, חלוקת דיבידנד של כ־100 מיליון דולר למחזיקים ביחידות ההשתתפות.

 

בשורה התחתונה, מימוש הזכויות בתמר שנכפה על דלק קידוחים מחייב אותה להפחית את החוב הפיננסי שלה בסכום מהותי של כמיליארד דולר. חלק הארי מתמורת העסקה ישמש לתשלומים שונים של דלק קידוחים, ובתרחיש של חלוקת דיבידנד חלקה של קבוצת דלק עשוי להגיע ל־55 מיליון דולר. זה לא סכום שמוציא את קבוצת דלק מאזור הסכנה, אבל זה עוד צעד, גם אם קטן, שעשוי להרחיק אותה ממנו.

x