$
שווקי חו"ל

בלעדי לכלכליסט

סטורדוט במגעים למיזוג ספאק בוול סטריט לפי שווי של 3.5 מיליארד דולר

גל מיזוגי הספאק עורר את הסטארט־אפ מהרצליה לחלום שוב בגדול. סטורדוט שמשווקת כבר שנים חלום הטענת סוללה של מכונית חשמלית במהירות שתתחרה בתדלוק של מכונית רגילה, הדגימה בינואר הטענת דגם ראשוני של סוללת ליתיום־יון בקורקינט חשמלי

גולן חזני 06:5916.03.21

אחרי ההדגמה על טעינת קורקינט חשמלי: חברת הסטארטאפ הישראלית סטורדוט (StoreDot) מהרצליה, מנהלת מגעים למיזוג עם ספאק לפי שווי של 3.5 מיליארד דולר. לכלכליסט נודע כי בנק ההשקעות ג'יי.פי. מורגן מוביל את המגעים מטעם החברה.

 

סטורדוט מנסה לנצל את המגמה המתפתחת בשבועות האחרונים של גל מיזוגי הספאק בוול סטריט בשוויים גבוהים ברמות שהשווקים לא הכירו עד היום, בהן הנפקות ספאק במחירים גבוהים של חברות הקשורות בתעשיית המכוניות האוטונומיות והחשמליות. התפתחות נוספת, הנוגעת ליכולות התפעוליות של החברה, היא משמעותית ביותר עבור חלום המיזוג עם הספאק.

 

 

מנכ"ל סטורדוט StoreDot דורון מאירסדורף מנכ"ל סטורדוט StoreDot דורון מאירסדורף

 

על פי סטורדוט, באמצעות הטכנולוגיה שלה ניתן יהיה להגיע לטעינה מהירה ומלאה של מכונית חשמלית, בתוך 5 דקות, שתשתוווה למהירות תדלוק מיכל דלק של מכונית מונעת בנזין. זאת, בזכות דגם ראשוני של סוללת ליתיום־יון שיוצר על ידי השותפה הסינית שלה, איב אנרג'י, כאשר בינואר הודגם השימוש בסוללה זו בקורקינט חשמלי.

 

מחשבות קודמות להנפקה

 

למעשה, סטורדוט החלה לפעול בכיוון הנפקה או מיזוג עם ספאק, עוד לפני הדיווח שלה בינואר, מתוך ידיעה מוקדמת כמובן על ההתפתחות הצפויה בחברה. בהמשך היא שכרה את בנק ההשקעות וקיבלה כמה הצעות למיזוג עם חברת ספאק, בתנאי הנפקה טובים יחסית, כלומר, ספאק שיגייס מאות מיליוני דולרים שאת חלקם אמורים לקבל בעלי המניות של סטורדוט, וחלק אחר אמור לשמש להקמת מפעל לייצור סוללות בארה"ב.

 

יצרניות הרכב החשמלי, בראשן טסלה, מושכות תשומת לב משמעותית לא רק בעולם הרכב אלא גם בוול סטריט, שם הן מקבלות שוויים שלא חלמו עליהן. טסלה, למשל, נסחרת כיום בשווי 680 מיליארד דולר לאחר שכבר הגיעה לשווי של יותר מ־800 מיליארד. השווי הוא פי כמה וכמה מהשווי שבו נסחרות יצרניות הרכב המסורתיות פולקסווגן, טויוטה ואחרות. חברות המפתחות חלקים לרכב חשמלי, הונפקו בספאק או נסחרות לפי שוויים של מיליארדי דולרים ואף ביותר מ־10 מיליארד דולר.

 

בין החברות הישראליות בתחום זה בולטות REE שהתמזגה בינואר עם ספאק לפי שווי של 3.1 מיליארד דולר, או אוטונומו שהתמזגה לפי שווי 1.4 מיליארד מבלי שיהיו להן הכנסות כלשהם. דווקא סטורדוט שנחשבת לאחת החברות הישראליות המסקרנות בתחום, לא דיוווחה עד היום על מגעים לכניסה לוול סטריט אף שהדיווח שלה בינואר על פיתוח הסוללה המתקדמת עורר הדים בינלאומיים נרחבים.

 

סטורדוט הוקמה ב־2012 על ידי דורון מאירסדורף ופרופ' שמעון ליצין, שניהם יוצאי סאנדיסק, וכן פרופ' גיל רוזנמן. החברה מפתחת סוללות המבוססות על שילוב רכיבים אורגניים ואנאורגניים, המאפשרים הטענה מהירה של סוללות ליתיום. עד היום גייסה החברה כ־130 מיליון דולר כשהסבב האחרון ביולי 2017 היה לפי שווי של חצי מיליארד דולר. בין המשקיעים בחברה רומן אברמוביץ', הבעלים של קבוצת הכדורגל הבריטית צ'לסי, משפחת ורטהיימר, סמסונג, TDK, קרן סינגולריטים של משה חוגג, גלנרוק של ליאון רקנאטי, מרצדס־דיימלר ומשקיעים נוספים.

 

החלומות שנגנזו מתעוררים

 

ב־2018 הציגה החברה יכולת להטעין טלפון סלולרי ב־30 שניות, אבל למיהרה לשנות כיוון לרכב החשמלי. במאי אותה שנה הודיע מאירסדורף על הכוונה להקים מפעל לייצור סוללות ואמר ש"אנחנו פותחים בסיבוב גיוס של 400 מיליון דולר להקמת מפעל לייצור סוללות של טעינה סופר־מהירה לרכב החשמלי. המפעל יוקם בארה"ב", חלום זה שנגנז כנראה, קם עתה לתחייה עם תוכניות המיזוג עם הספאק.

 

ב־2017 חתמה סטורדוט על הסכם שיתוף פעולה עם יצרנית מכוניות היוקרה הגרמנית מרצדס, שבמסגרתו השקיעה מרצדס 60 מיליון דולר בחברה. לפי ההסכם, מרצדס היתה אמורה לסייע לחברה הישראלית בהתאמת הסוללות לרכבים, ולפי הצפי שפורסם אז מרצדס היתה אמורה להעלות על הכביש, כבר ב־2020, מכוניות חשמליות ראשונות שיעשו שימוש בסוללה הסופר־מהירה של סטורדוט, שהחלום שלה סטהיה להתחיל למכור בהיקפים גדולים ב־2022.

 

כעת, עם ההתפכחות מהחלומות שנגוזו, הייצור ההמוני של הסוללות של סטורדוט צפוי להתחיל, אם הכל יילך כשורה, רק ב־2025. בשנה זו שליש מהמכוניות המיוצרות בארה"ב צפויות להיות חשמליות, ושם טמון השוק הגדול שעליו סטורדוט בונה, כך שעדיין מדובר בסוג של חברת חלום. ואם REE הצליחה להתמזג עם ספאק ללא הכנסות, כנראה שגם סטורדוט יכולה.

x