$
בורסת ת"א

ביכורי השדה מנסה שוב להתניע את הנפקת החברה לפי שווי של 800 מיליון שקל

החברה של האחים אילן וששי שבע, פרסמה טיוטת תשקיף המבוסס על תוצאות 9 החודשים הראשונים של 2020, במהלכה נהנתה מצמיחה בזרוע הקמעונאות וירידה בפעילות זרוע סיטונאות הירקות והפירות. שווי החברה המבוקש בהנפקה יהיה כ-800 מיליון שקל לפני הכסף, השווי שאליו שאפה החברה להגיע בסבב הקודם

נורית קדוש 21:0427.01.21

שנה אחרי שהתקשתה לקבל מהמשקיעים את השווי שביקשה, יוצאת ביכורי השדה של האחים אילן וששי שבע לנסיון נוסף. החברה פרסמה טיוטת תשקיף המבוסס על תוצאות 9 החודשים הראשונים של 2020, במהלכה נהנתה החברה מצמיחה בזרוע הקמעונאות וירידה בפעילות זרוע סיטונאות הירקות והפירות, בשל סגירת בתי המלון, המסעדות ובתי הקפה.

 

 

כמו כן, במהלך התקופה, רכשה החברה את חלקה (50%) של נטו בחברת ביכורי השדה דרום ומחזיקה במלוא הבעלות עליה. שווי החברה המבוקש בהנפקה יהיה כ-800 מיליון שקל לפני הכסף, השווי שאליו שאפה החברה בסבב הקודם. את ההנפקה המתוכננת לצאת לפועל בפברואר הקרוב יובילו אוריון חיתום וברק קפיטל חיתום ובהנפקה מתכננת ביכורי השדה אחזקות לגייס 180 מיליון שקל באמצעות הנפקת מניות (IPO), שיהוו כ־20% מהון המניות שלה.

 

ביכורי השדה אחזקות מחזיקה ב־100% מ'ביכורי השדה' דרום שעוסקת בשיווק ירקות ופירות, 66% מרשת הסופרמרקטים 'שוק העיר', 23% מחברת היצוא החקלאי 'גרין ארק' ובנדל"ן. הכסף שתגייס, ישמש את החברה לפיתוח רשת 'שוק העיר', להגדיל את היקף המיזמים החקלאיים והשותפיות עם חקלאים ולהגדיל את תיק האשראי שלה.

 

 

 צילום: אמית גזית

 

בספטמבר תפתח שנת שמיטה

 

מטיוטת התשקיף עולה כי מכירות החברה ירדו בתשעת החודשים הראשונים של 2020 ב-3.3% ביחס ל-2019 והסתכמו ב-1.27 מיליארד שקל. מכירות רשת "שוק העיר", המונה 10 סניפים, עלו, אך בפעילות הליבה - שיווק ירקות ופירות לגופים - נרשמה ירידה.

 

בחברה מעריכים כי במחצית השנייה של השנה, תשוב פעילות בתי המלון והמסעדות לשגרה ומכירות זרוע סיטונאות הירקות תשוב לצמוח. הזדמנות נוספת מזהה החברה בכך שבשנת תשפ"ב, שתחל בספטמבר הקרוב, תפתח שנת שמיטה שתזניק את המכירות.

 

למרות ששמרה על הרווח הגולמי ועל היקף הוצאות המכירה והשיווק, התמודדה החברה עם עלייה של 24.3% בהוצאות הנהלה וכלליות בשל גידול בשכר העבודה; על רקע זה, ירד הרווח התפעולי ב-9.1% והרווחיות התפעולית נשחקה ל-4% מהמכירות לעומת 4.3% בתקופה המקבילה. בעקבות רכישת השליטה בחברת ביכורי שדה דרום מידי נטו, חתמה החברה את התקופה עם עליה של 43% ברווח הנקי שהסתכם ב-35.3 מיליון שקל.

 

הירידה במכירות החברה, נרשמה כאמור בעקבות אבדן מכר של 11.3% בזרוע סיטונאות הירקות והפירות לשוק המוסדי ואלו הסתכמו ב-948 מיליון שקל. סגירת בתי המלון גרמה לירידה של 48% ביחס למכירות לבתי המלון בתקופה המקבילה בשנת 2019. המכירות למסעדות ירדו ב-40%.

 

 

אילן שבע, מנכ"ל ביכורי שדה אילן שבע, מנכ"ל ביכורי שדה צילום: שוקה כהן

 

מנגד, נהנתה זרוע הקמעונאות מהעליה במכירות השוק וכן מפתיחת 2 חנויות חדשות ומכירותיה צמחו ב-23.6% ל-352 מיליון שקל. צמיחה בשיעור דומה נרשמה גם במכירות החנויות הזהות, שפעלו גם בתקופה המקבילה אשתקד.

 

נערכת להרחיב את הרשת

 

החברה נערכת להרחיב את הרשת ובהתאם חתמה על הסכמי שכירות ל-4 סניפים באשדוד, רמלה ונתיבות שיפתחו ברבעון ונוכחי וסניף באפרת שיפתח ברבעון השלישי השנה.

הקורונה האיצה את התפתחות המכר המקוון בחברה ופעילות האונליין של שוק העיר היוותה נכון לתום הרבעון השלישי 4.1% מהמכירות, לעומת 0.9% בתקופה המקבילה אשתקד. זרוע האונליין ממשיכה להתרחב ונכון לנובמבר החולף, היוו מכירות האונליין 8% ממכירות החברה.

 

טיוטת התשקיף מספקת הצצה להתאוששות מסוימת במצבה של יינות ביתן, לקוחה מהותית של החברה. במאי האחרון, חשפו דוחות ביכורי השדה דרום שדווחו על ידי חברת נטו שהחזיקה 50% בחברה, כי ביטוח האשראי של יינות ביתן, לקוחה מהותית של ביכורי שדה ירד.

 

מטיוטת התשקיף עולה כי לאחר שחברת ביטוח האשראי אשר ביטחה 50 מיליון שקל מיתרת החוב של יינות ביתן ומגה הודיעה בשנה שעברה לביכורי שדה דרום על הורדת הכיסוי הביטוחי ל-9.4 שקל, נרשם שינוי לטובה כשבחודש אוקטובר 2020, הודיעה חברת ביטוח האשראי על הגדלה בביטוח האשראי הקיים ל- 13.4 מיליון שקל.

 

במקביל, צומצמה החשיפה של החברה לקבוצת ביתן, על רקע מכירת סניפי יינות ביתן, שהובילה לירידה של 17.5% ברכישת תוצרת מביכורי השדה ולהפסקת המכירה לסניפיה הכשרים בכשרות בד"ץ.

 

נכון לספטמבר 2020, שילמה החברה לאחים אילן וששי שבע המכהנים כמנכ״ל ומשנה למנכ״ל ומחזיקים בחברה בחלקים שווים (50% כל אחד) דמי ניהול 5.4 מיליון שקל. לעומת 4.1 מיליון לכל שנת 2019.

x