שווקי חו"ל

מהפכת הבינה המלאכותית כבר בעיצומה: אלו החברות שצפויות ליהנות ממנה

מעבר למגפה ולמשבר הכלכלי, השנה האחרונה עמדה בסימן יישום מואץ של פתרונות בינה מלאכותית ולמידת מכונה AI/ML. למרות עליית מכפילים מסיבית בתחום, קיימות עדיין הזדמנויות השקעה אטרקטיביות

ניר חצב 07:2606.01.21

שנת 2020 היתה ללא ספק שנה שתיזכר למשך שנים רבות. מעבר להתפרצות מגפה עולמית ומשבר כלכלי חסר תקדים, זו היתה שנה שבה מגמות טכנולוגיות ארוכות טווח הואצו בצורה יוצאת דופן.

 

חברת המחקר מקינזי ביצעה באוקטובר סקר מקיף ובדקה את השינויים הטכנולוגיים שיישמו תאגידים ברחבי העולם בחודשים האחרונים. הסקר גילה כי בתחומים מסוימים היקף השינוי היה שווה ערך לשינוי שמתרחש במשך שבע שנים. במילים אחרות, העולם התאגידי של סוף 2020 שונה לחלוטין מבתחילתה. 

אחד התחומים שרשמו את הזינוק החד ביותר קדימה הוא תחום הבינה המלאכותית ולמידת המכונה, או בקיצור AI/ML. קרנות הסל שעוקבות אחרי התחום רשמו ביצועים מצוינים מתחילת 2020 ובמיוחד, מנקודת השפל של אמצע מרץ. לקראת כניסה לשנת 2021, ברור שאחד התחומים שירכזו את העניין הרב ביותר הוא תחום ה־AI/ML. אז מהם בעצם בינה מלאכותית ולמידת מכונה, מי החברות המובילות בתחום ומהן הדרכים המועדפות להיחשף?

 

חיפוש אנושי רב־שנים

החיפוש האנושי אחרי מכונות שחושבות ומתנהגות כמו בני אדם הוא רב־שנים. המערכת הממוחשבת הראשונה שהתבססה על בינה מלאכותית נבנתה בבריטניה ב־1951, ויועדה, איך לא, למשחק שחמט. אז מהי בעצם בינה מלאכותית? מחשבים יודעים לבצע בצורה טובה מאוד את המשימות שמגדירים להם. עם זאת, המשימות צריכות להיות מאוד מוגדרות, עם פירוט גבוה ככל האפשר של תוצאה־תגובה. מחשבים לא יודעים לבצע משימות שדומות למה שהגדירו להם ולא יודעים להעריך מה עליהם לעשות.

 

אחרי שנים רבות שהנושא היה שמור לאקדמאים ומדענים, עולמות הבינה המלאכותית ולמידת המכונה הגיעו לעולם העסקי, ומהווים מקור משמעותי ליצירת ערך. לפי Gartner, ב־2022 הערך העסקי המצטבר מפתרונות AI יגיע ל־3.9 טריליון דולר לעומת 1.2 טריליון דולר ב־2018.

פתרונות בינה מלאכותית ולמידת מכונה צפויים להיות מיושמים במגוון רחב מאוד של ורטיקלים ותעשיות. עם זאת, היום ברור ששוק התוכנה, ובמיוחד התוכנה הארגונית, צפוי להיות יישום משמעותי במיוחד של פתרונות בתחום. לפי פירמת המחקר Tractica, שוק התוכנה הארגונית מבוססת AI יצמח פי 12 בשנים 2025-2018, ויסתכם ב־126 מיליארד דולר, שיעור צמיחה שנתי ממוצע של 43%.

 

אחד היישומים המרכזיים של פתרונות AI/ML הוא בתחום קשרי הלקוחות, השיווק והמכירות, ולכן אך טבעי שאחת מחלוצות התחום היא חברת Salesforce, ספקית תוכנת ה־CRM הגדולה בעולם. Salesforce פיתחה את מערכת ה־Einstein, שהיא מערכת CRM מבוססת AI, שעוזרת לארגונים בחיזוי של צורכי לקוחות, אתגרי שירות ואפשרויות שיווק חדשות. כך, לדוגמה, אנשי מכירות יכולים לחזות שיעורי המרה בקמפיינים חדשים באמצעות Einstein Opportunity Scoring, שמשתמש בדפוסים ונתונים רבים מפרויקטים קודמים, ו"לשייף" את שיחות המכירה שלהם באמצעות Einstein Call Coaching, שיודע, באמצעות ניסיון העבר, מה הדרך הטובה ביותר להתמודד עם אתגרים שעולים במהלך השיחה.

 

 

 

החברות הגדולות לא נשארות מאחור

חברות הטכנולוגיה הגדולות מבינות היטב את הפוטנציאל ביישום כלי AI/ML ומשקיעות סכומי עתק במחקר ופיתוח בתחומים אלו. ספקיות שירותי הענן הגדולות, אמזון, גוגל ומיקרוסופט, מציעות פתרונות AI/ML שמטרתם להפוך את תהליך האחסון לכמה שיותר אוטומטי ויעיל. אמזון היא חלוצה בתחום, עם המוצר SageMaker של AWS, שמספק לחברות כלים לחיזוי צורכי אחסון וצורכי תחזוקה.

 

גם אפל משקיעה רבות בתחום, ובין השאר מוצר ה־Pencil, שמאפשר לבצע ציורים ושרטוטים מורכבים ב־iPad, נשען במידה רבה על כלי AI/ML, שיודעים לזהות מתי מגע במסך הוא מכוון ומתי הוא נובע מטעות או הישענות לא מכוונת על המכשיר. יישומים אחרים נוגעים לניהול חיי סוללה בהתבסס על דפוסי שימוש וליצירת אלגוריתם להמלצות על אפליקציות.

 

למרות ההתקדמות הרבה בתחום בשנים האחרונות, אנחנו רק בתחילת הדרך. הרבה מאוד אלמנטים בחיים שלנו עדיין מתבצעים בצורה מיושנת יחסית ולכן חשופים, באופן טבעי, לשינויים מבוססי בינה מלאכותית ולמידת מכונה.

 

הטכנולוגיות העתידיות כבר דופקות בדלת — בין השאר, עם יכולת של מכונות לפתור בעיות לא צפויות ולא מוגדרות מראש (Machine Reasoning) ויכולת לבצע סריקה ומיפוי של מבנים לא טבעיים, כמו מפעלים, חנויות וערים (Computer Vision).

 

סאטיה נאדלה מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה מנכ"ל מיקרוסופט צילום: גטי

 

 

איך להיחשף לתחום?

אחת הדרכים המעניינות להיחשף לתחום ה־AI/ML היא דרך החברות שמספקות את התשתית הטכנולוגית הנחוצה ליישומו, כמו חברות השבבים. Nvidia היא כיום החברה המובילה בעולם שבבי ה־AI/ML, שמיושמים במגוון רחב מאוד של תחומים, החל מכלי רכב אוטונומיים ואסדות גז חכמות ועד לאיתור פרצות אבטחה ואופטימיזציה של כלי חיפוש. מעבר לכך, ניתן להיחשף דרך חברות כמו Salesforce ואמזון, שמציגות חדשנות גבוהה ומבססות חלק הולך וגדל ממוצריהן על טכנולוגיות בינה מלאכותית ולמידת מכונה.

 

בצד הסיכונים, כמו הרבה מאוד תחומים בסקטור הטכנולוגיה, גם תחום הבינה המלאכותית ולמידת המכונה ראו עליית מכפילים מסיבית ב־2020, שמקשה בתהליך איתור השקעות אטרקטיביות בתחום. בשורה התחתונה, בינה מלאכותית ולמידת מכונה הפכו ל"Buzzwords", שבהן משתמשות הרבה מאוד חברות טכנולוגיה, כאשר הקשר של חלקן לתחום מוטל בספק.

 

תפקידנו כמשקיעים הוא להבין מי החברות שנמצאות בקדמת הבמה ברמה הטכנולוגית וצפויות ליהנות מהיישום המואץ של כלי AI/ML בשנים הבאות. כמו כן, בהתחשב ברמות התמחור הנוכחיות, האתגר הוא לאתר את החברות שנסחרות בשוויים הגיוניים ולהימנע מחברות שהשווי שלהן לא יכול להיות מוסבר גם תחת ההנחות האופטימיות ביותר.

 

השורה התחתונה: בינה מלאכותית ולמידת מכונה הפכו ל"Buzzwords". האתגר הוא לאתר חברות שנסחרות בשוויים הגיוניים

 

הכותב הוא אנליסט טכנולוגיה במור בית השקעות

x