$
בורסת ת"א

בלעדי לכלכליסט

אלקטרה רוכשת את השליטה באפיקים ב־74 מיליון שקל

חברת הפרויקטים והתשתיות שבשליטת אלקו של האחים זלקינד רוכשת 51% ממניות חברת אמנון מסילות שמחזיקה ב־100% מאפיקים שמפעילה קווי תחבורה ציבורית. אלקטרה קיבלה אופציה לרכוש את יתר המניות לפי שווי חברה של 154 מיליון שקל

גולן חזני 06:5103.01.21

משפחת זלקינד נכנסת לתחום התחבורה הציבורית. ל"כלכליסט" נודע כי חברת אלקטרה, שבשליטת אלקו שבשליטת האחים דני ומייקי זלקינד, חתמה על עסקה לרכישת השליטה בחברת ההיסעים אפיקים. למעשה, מדובר ברכישת 51% ממניות חברת אמנון מסילות, מידיו של אמנון סלע, תמורת 74 מיליון שקל. אמנון מסילות, שמספקת פתרונות שונים בתחום ההיסעים, מחזיקה ב־100% מאפיקים. במסגרת העסקה, אלקטרה, שמנוהלת על ידי איתמר דויטשר, קיבלה אופציה לרכישת יתרת המניות של אמנון מסילות, שיישארו בידי סלע, לפי שווי חברה של 154 מיליון שקל. 

 

אפיקים הוקמה ב־2008 במסגרת אחת הרפורמות של משרד התחבורה שאיפשרה לחברות פרטיות להתמודד במכרזים להפעלת אשכולות תחבורה ציבורית. ב־2009 זכתה החברה בהפעלת אשכול השומרון. ב־2013 הרחיבה את פעילותה באמצעות רכישת חברת ואוליה תחבורה. כיום החברה, שמנוהלת על ידי עודד כהן, מפעילה 840 אוטובוסים ב־250 קווי שירות, רובם באיזור השומרון (160 קווים), שפועלים בחמש אשכולות. בקווים שלה נוסעים כ־60 מיליון נוסעים בשנה.  

מנכ"ל אלקטרה איתמר דויטשר. נכנסת לתחבורה הציבורית מנכ"ל אלקטרה איתמר דויטשר. נכנסת לתחבורה הציבורית צילום: לירון אלוני.

 

בשבועות האחרונים התמודד סלע על רכישת חברת התעופה ישראייר מידי נושי אי.די.בי. סלע חבר לאריה פרידנזון, בעליה של חברת שלדות, והשניים הציעו 80 מיליון שקל עבור חברת התעופה בשלבים הראשונים של המכרז שנוהל על ידי עו"ד אופיר נאור, המפרק של אי.די.בי. השניים פרשו כשהמחיר של חברת התעופה בהצעות השונות התקרב לרף של 100 מיליון שקל.

 

באוקטובר 2018 סלע נעצר יחד עם רעייתו ושני בניו בחשד למתן שוחד בדמות טובות הנאה לבכיר במשרד התחבורה, וזאת במטרה לקבל עדיפות במכרזים לקווי תחבורה ציבורית רווחיים. החקירה נמצאת עדיין בעיצומה ואיש מבני המשפחה לא הורשע בדבר.

 

בעבר החזיק סלע בחברת גלובליקום טרייד, שעסקה בפעילות שיווק מוצרי סלולר ותקשורת ברומניה. את החברה הוא רכש מידי פרדי רובינסון, אולם בסופו של דבר היא נקלעה לקשיים וסלע רשם הפסד של עשרות מיליוני שקלים. 

 

 

 

כאמור, עבור אלקטרה, זו כניסה ראשונה לתחום התחבורה הציבורית. אלקטרה פועלת בתחום של פרויקטים למבנים ותשתיות בישראל ובחו"ל, אספקת שירותים ואחזקה לפרויקטים, וכן פיתוח והקמה של נדל"ן. בנוסף, לחברה יש פעילות בתחום הזכיינות. בין אלקטרה לאפיקים מתקיימים כבר כיום שיתופי פעולה. שתי החברות זכו יחד עם עוד שתי חברות במכרז להקמה, תפעול ותחזוק של מערך חניונים והיסעים ל־14 שנה בכניסה לגוש דן — מערך אחד בראש"צ והשני בשפיים. ההיסעים יתבצעו בנתיבים המהירים שיוקמו לשם כך. חלקה של אלקטרה בקבוצה הוא 25%, בדומה לחלקן של אפיקים, נהור נתיבי תחבורה ולפידות קפיטל.

 

בתשעת החודשים הראשונים של 2020 הכנסות אלקטרה עלו בכמעט 10% והסתכמו ב־5.65 מיליארד שקל. הרווח הנקי נחתך בכ־32% והסתכם ב־138.5 מיליון שקל. במהלך 2019 עלתה מניית החברה ב־74% והיא נסחרת לפי שווי שוק של 6.6 מיליארד שקל.

 

לאחרונה החלה אלקטרה בביצוע עבודות אלקטרו־מכאניות במסגרת השלב הראשון בהקמת מפעל לייצור רכבי טסלה, זאת באמצעות חברה־בת (80%) שחלקה בתמורה מהפרויקט מוערך ב־70 מיליון יורו.

 

 

איתמר דויטשר, מנכ"ל קבוצת אלקטרה, אמר בתגובה לעסקה: "ענף התחבורה בישראל הוא מהסקטורים שזוכים להיקף השקעות משמעותי ביותר במשק הישראלי בשנים האחרונות. בכוונת קבוצת אלקטרה להפוך לאחד המפעילים הגדולים בישראל בענף זה, ומשכך יצאנו למהלך אסטרטגי משמעותי, במסגרתו תרכוש הקבוצה את השליטה באפיקים, מתוך הבנה שרכישה זו עולה בקנה אחד עם אסטרטגיית 'מעגל החיים' של החברה, ומאפשרת לה להתרחב לתחום התפעול והתחזוקה של תחבורה בישראל. בשנה האחרונה זכתה החברה, יחד עם שותפים, במכרז להקמה ותפעול של הנתיבים המהירים בכביש 2 ובכביש 20.

 

את אלקטרה ייצגו עורכי הדין שרון אמיר, מיטל צימברג לדרמן ונועם שועלי ממשרד נשיץ ברנדס אמיר, את אמנון מסילות ייצגו עורכי הדין נחום שי עשרי ודוד ביטון מהרצוג פוקס נאמן.

x