בורסת ת"א

בז"ן תקים תשתית להפקת מימן לרכבים: זכתה במענק משרד האנרגיה

בניגוד לרכב בעל מנוע בנזין או סולר, ברכב המתודלק במימן מתרחש תהליך בו נוצר חשמל הנאגר בסוללה שאחראית על הנעת המנוע החשמלי; המתקן החדש יעלה 12 מיליון שקל, מתוכם 10% יסובסדו ע"י משרד האנרגיה; מטרת המתקן היא לייצר, לדחוס ולשנע מימן, כשהיעד הראשוני בפרויקט הוא להעביר את היכולת הזו עבור תחנת תדלוק מימנית ראשונה בארץ

ליאור גוטמן 16:0529.12.20

קבוצת בז"ן זכתה במכרז משרד האנרגיה להקמת מתקן לשיווק מימן לתחבורה. הנושא נמצא בחיתוליו בישראל ובעולם, למרות שבתעשיה כבר סימנו את המימן כדלק הבא של כלי הרכב, לאחר או במקביל לעידן המכוניות החשמליות.

 

בניגוד לרכב בעל מנוע בנזין או סולר, שבו כוח המנוע מיוצר באמצעות שריפה של דלק ופליטה של מזהמים, ברכב המתודלק במימן מתרחש תהליך אלקטרו־כימי שבו נוצר חשמל, כאשר זה נאגר בסוללה שאחראית על הנעת המנוע החשמלי של הרכב. התוצר היחיד של המנועים הללו הוא כמות קטנה יחסית של אדי מים שמשתחררים לחלל האוויר.

 

 

פועל על מימן: טויוטה מיראי פועל על מימן: טויוטה מיראי

 

בעולם קיימים מספר דגמי שמונעים על מימן דוגמת הונדה FCX וטויוטה מיראי, כאשר לפני מספר חודשים דווח בכלכליסט שחברת יונדאי תבצע ניסוי במשאיות מימן בישראל.  

 

בז"ן מייצרת כיום כ-8 טון מימן לשעה לצרכי תעשיה. עלות המתקן החדש כ-12 מיליון שקל מתוכם 10% יסובסדו על ידי משרד האנרגיה כמתקן חלוץ. לפי בז"ן, המערכת שהם יקימו תאפשר לחברה לפתח יכולת חלוצית לייצר, לדחוס ולשנע מימן באיכות התואמת את צרכי התחבורה כמענה לתוכנית החדרת רכבי דלק מימני לארץ לטובת תחבורה נקייה. היעד הראשוני של הפרויקט יהיה לייצר את היכולת הזו עבור תחנת התדלוק המימנית הראשונה שתקום בישראל. הפרויקט יתחיל במהלך 2021.

 

שלומי בסון, משנה למנכ"ל בזן: "הידע והתשתיות של בזן הם חיוניים לטובת המעבר לשימוש במימן לתחבורה. בזן מצטרפת בכך למאמץ העולמי בתחום המימן, יעד שהוגדר כאסטרטגי ע"י סוכנות האנרגיה הבינלאומית".

x