שווקי חו"ל

ניתוח כלכליסט

ריבוי משקיעים צעירים והתמכרות לתשואות הקפיצו את Airbnb

אף שתשקיף חברת שיתוף הדירות מתקשה להצדיק את השווי שנתנו המשקיעים, מחיר המניה שהונפקה בסופ"ש הספיק לזנק פי שניים. המילניאלס שנכנסו לשוק במגפה מעדיפים מותגי טכנולוגיה מוכרים והמשקיעים הוותיקים שהתרגלו לתשואות גבוהות מוכנים להסתכן

ויקי אוסלנדר 07:5413.12.20

יש משהו כמעט פואטי בכך ששתי הנפקות הטכנולוגיה הגדולות בבורסות האמריקאיות, שהתרחשו בשבוע שעבר בסופה של 2020 המשוגעת, היו של חברת משלוחי המזון דורדאש (DoorDash) וחברת שיתוף המגורים Airbnb.

 

נפח הפעילות של הראשונה זינק בפראות בזמן המגפה והכנסותיה בתשעת החודשים הראשונים של השנה זינקו בלא פחות מ־226%. לעומתה, Airbnb נכנסה השנה לתרדמת חורף, סיכמה צניחה של 39% בהזמנות לעומת 2019, פיטרה 25% מכוח העבודה שלה והכפילה את ההפסד הנקי בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה ליותר מ־697 מיליון דולר.

 

ההבדלים העמוקים בפעילות החברות לא תורגמו לשוק המניות, שפועל כמו בעולם משלו. דורדאש, שהנפיקה לפי שווי של 32.5 מיליארד דולר, רשמה הצלחה רק יום לאחר ההנפקה ובעקבות זינוק מהיר של 86% במחיר המניה, שווי השוק שלה התנפח ל־59 מיליארד דולר. Airbnb תמחרה מראש את שוויה בהנפקה ב־47 מיליארד דולר – 16 מיליארד דולר יותר מההערכות האחרונות שלה טרום מגיפה ב־2019. בעקבות צמיחה חדה ביום המסחר הראשון, בו קפצה המניה ב־112%, שוויה טיפס עד ל־100.7 מיליארד דולר, מה שהכתיר את Airbnbכהנפקה הגדולה של השנה בשוק האמריקאי.

 

מעולם לא היתה רווחית

 

השוק כהרגלו, עדיין לא מאמין שצריך לתמחר חברות של כלכלת השיתוף בזהירות. אפילו אם אחת מהן מעולם לא הייתה רווחיות, כל המודל העסקי שלה נתון תחת מחלוקת וידוע כי הסכימה לשלם כדי להעלים טענות שהיא משתמשת לרעה בטיפים של השליחים שלה (דורדאש); או האחרת, שנמצאת בעיצומה של אי־וודאות רגולטורית ומנהלת מלחמות מתוקשרות נגד ערים גדולות בעולם בשל התמריץ השלילי שהיא יוצרת בשוק השכירות לטווח ארוך. אה, וגם היא מעולם לא הייתה רווחית (Airbnb).

 

 

 

זו כמובן לא הפעם הראשונה שחברות כלכלת החלטורה, אותה קבוצה מצומצמת של חברות כמו אובר וליפט שצמחו אחרי משבר 2008, זוכות לתמחור מפנק. בכל זאת, מה שקרה ל־Airbnb הצליח להפתיע אפילו את אחד ממייסדי החברה והמנכ"ל שלה בפועל בריאן צ'סקי שנותר לרגע קט פעור פה כשנאמר לו בשידור חי, יום אחרי ההנפקה, שמניות החברה שלו כבר נסחרות במחיר 139 דולר למנייה (אחרי שתומחרו בהנפקה ב־68 דולר). "זו הפעם הראשונה ששמעתי את המספר הזה" אמר לאמילי צ'אנג מבלומברג, "אממ, כלומר, זה... אני... את יודעת, כשאנחנו... באפריל, גייסנו כסף, זה היה מימון חוב... אה... אז היה מתומחר לנו בסביבות 30 דולר. אז אני... אני לא יודע מה עוד לומר".

 

לא מן הנמנע שחלק מההלם שהכה בצ'סקי קשור למניות Airbnb שנמצאות בבעלותו. אלה זינקו לשווי של 11 מיליארד דולר. צ'סקי אינו לבדו. לצידו גם שותפיו המייסדים והשותפים המייסדים של דורדאש, כולם היום מולטי מיליארדרים שהפכו ללא ספק למנצחים הברורים ביותר של ההנפקות המשתוללות של השבוע שעבר.

 

האחרונים לא רק הרוויחו כמה מיליארדי דולרים כל אחד, אלא עשו זאת תוך שהם הנפיקו לציבור הרחב מניות סוג ב' ושמרו לעצמם קומץ מניות שעדיין מקנות להם שליטה ברורה על ההחלטות החשובות.

 

אפשר היה לומר שהחתמים של ההנפקות לא עשו את עבודתם היטב - אחרת מדוע תמחור המניות היה רחוק כל כך ממחירן לאחר הזינוק. אך למעשה, שתי החברות בחרו את מחיר ההנפקה במה שמכונה "מכירה פומבית היברידית", שכל מטרתה היא למנוע זינוק במחיר. בשיטה זו מבקשים חתמי ההנפקה ממשקיעים מוסדיים להעריך כמה מניות ירכשו בנקודות מחיר שונות. שיטה זו הוכחה כלא יעילה. יש אפשרות שהחתמים שגו, ייתכן שעשו זאת בכוונה, ואולי המציאות פשוט יוצאת דופן.

נאסד"ק מברכת את Airbnb על הצטרפותה לבורסה בשלט חוצות בטיימס סקוור, ביום חמישי נאסד"ק מברכת את Airbnb על הצטרפותה לבורסה בשלט חוצות בטיימס סקוור, ביום חמישי צילום: איי אף פי

 

הנפקות שתי החברות והביצועים המרהיבים של מניותיהן, מגלמות בתוכן את כל הסיפור של הכלכלה האמריקאית. על פי נתונים שאספה סוכנות בלומברג, שוק ההנפקות האמריקאי גייס השנה 160 מיליארד דולר, נתון חזק יותר בהיקפו ואיכותו מאלה שנרשמומ בשוק ב־1999, שיא פריחתה של בועת הדוט.קום. עם ביצועים כאלו ניתן היה לטעות ולחשוב ששתי החברות לא הנפיקו בלב ליבה של כלכלה חבוטת מגיפה, מציאות חברתית פריכה, שיעורי אבטלה גבוהים ובלי שום אפיק נראה לעין לסיוע פדרלי במדינה שנמצאת באמצע גל תחלואה חסר מעצורים שהורג יותר מ־3,000 אמריקאים כל יום.

 

נכון, מחירי מניות ושווי שוק מגלמים פוטנציאל עתידי ותחזיות רווח כמו למשל ביקוש גבוה למוצרים בזמן מגפה במקרה של דורדאש או האמונה שביקוש למוצר יזנק באופן פנומנלי עם סיום המגפה כמו במקרה של Airbnb. עם זאת, אין דבר בתשקיפי החברות - לא הצמיחה, ההכנסות או מספר המשתמשים - שיכול להצדיק הערכות שווי כה גבוהות.

 

הסבר חלופי לזינוקים יכול להיות דווקא התנאים הכלכליים המורכבים שנראים כי עומדים בסתירה לחגיגית המחירים. אלו דחפו משקיעים גדולים וקטנים להשתתף בהנפקות האחרונות. לעיתים, במה שנראה כמו השתתפות תוך התעלמות מוחלטת מסיכון או מתמטיקה ובכל מחיר, ממש בכל מחיר. אחרת, קשה להסביר את העובדה שמחיר מניית Airbnb ההפסדית, שבנויה סביב מודל עסקי שמעולם לא יצר רווח שנתי, כבר הספיק לזנק פי שניים.

 

גם הביטקוין נהנה מההפקר

 

החשודות המיידיות הן כמובן הנפילות הגדולות של שוקי המניות במהלך החודשים הראשונים של המגיפה. אומנם מאז נמחקו כל הנפילות, אך עדיין אין בשורה גדולה מספיק למשקיעי מניות שמחפשים המשך לתשואות חלומיות שנרשמו בשנים שלפני המגפה. אלה נדחקו לחפש תשואות במקומות מסוכנים יותר. גם סביבת הריביות האפסיות וחוסר הביטחון התעסוקתי, דחקו משקיעים נוספים, בעיקר צעירים, להתנסות לראשונה במערכות מסחר דיגיטליות ללא עמלה.

 

כזו היא למשל אפליקציית רובין הוד, הסנונית המבשרת לעצמאות פיננסית, שאליה התחברו בהמוניהם בני דור המילניום וה־Z. ליתר דיוק, שלושה מיליון משתמשים חדשים, שהתווספו לאפליקציה מאז פרוץ המגפה. אלה הצטרפו ל־10 מיליון המשתמשים הקיימים שלה, אותם אספה במשך שבע שנים ארוכות קודם לכן. הצעירים שנוהרים לאפליקציות מהסוג של רובין הוד, נמשכים באופן טבעי לחברות הטכנולוגיה הצעירות שמלהיבות אותם, וששם המותג שלהן מוכר ואהוב עליהם. יתרה מכך, הם נמשכים לאלטרנטיבות מסוכנות אחרות כמו ביטקוין ויתר המטבעות הווירטואליים, שגם הם נחסרים כיום במחירי שיא כל הזמנים.

x