בורסת ת"א

בלעדי לכלכליסט

מחדשים נדרים: בלווטניק ולבנת יתמודדו יחד על נמל חיפה

השותפים לשעבר בקבוצת תעבורה, משפ' לבנת ולן בלווטניק, מחלו כנראה על החתול השחור שעבר ביניהם וייגשו יחד עם לאומי פרטנרס ו־SSA Marine למכרז לרכישת הנמל מול היריבה מספנות ישראל. החברה האמריקאית צפויה להחזיק בכ־40% בקבוצה

גולן חזני 07:0409.12.20

התארגנות מפתיעה בהתמודדות על רכישת נמל חיפה. שני שותפים - שניהם שחקנים גדולים בתעשייה המקומית, שהסתכסכו בעבר - משלבים כוחות ומתמודדים בקבוצה המתגבשת מול היריב המרכזי לרכישת הנמל, מספנות ישראל. ל"כלכליסט" נודע כי קבוצת תעבורה, בשליטת משפחת לבנת, תשתף פעולה עם כלל תעשיות של לן בלווטניק, וזאת שנה וחצי בלבד אחרי סכסוך מתוקשר ביניהן, שהסתיים בפרידה והפסקת השותפות בקונצרן תעבורה.  

 

הקבוצה שבה מתמודדים השניים כוללת גם את לאומי פרטנרס, שמובילה אותה. בעלת המניות הגדולה בה צפויה להיות SSA Marine — חברה אמריקאית, המתמחה בניהול נמלים ולוגיסטיקה של מטענים, ונחשבת לאחת המתקדמות בעולם מבחינה טכנולוגית. SSA Marine פועלת ביותר מ־250 מיקומים אסטרטגיים בארה"ב, דרום אמריקה, אפריקה, אסיה, אוסטרליה וניו זילנד. היא נוסדה ב־1949 כחברה משפחתית, וגם כיום היא ברובה משפחתית, כאשר אחת השותפות בה היא ענקית ההשקעות האמריקאית, קרן בלקסטון.

 

החברה האמריקאית צפויה להיות הגדולה בקבוצה ולהחזיק בכ־40% ממנה, לאומי פרטנרס תחזיק בכ־20% וכך גם תעבורה וכלל תעשיות, אם כי עדיין לא נקבעה החלוקה בין החברות — דבר שיקרה בשבועות הקרובים. מכרז המכירה של הנמל מחייב את הרוכש האסטרטגי להשקיע עד מיליארד שקל בפיתוח תשתיות, וביצוע תוכניות לפרישת 200 עובדים.

 

בלווטניק רכש את כלל תעשיות ב־2012 מנוחי דנקנר, ובראש הפעילות בארץ עומד אבי פישר. אולם, את נושא ההתמודדות על נמל חיפה מוביל עמו נדב טופולסקי, שמוכר מתפקידו כיו"ר ערוץ 13 ומי שהוביל מטעם ערוץ 10 את המיזוג עם רשת. טופולסקי, שיש לו ניסיון עסקי בחו"ל בתחום הנמלים, מרחיב בחודשים האחרונים את פעילותו בארץ תחת בלווטניק מעבר לתקשורת.

 

נמל חיפה נמל חיפה צילום: רויטרס

 

 

מטעם תעבורה מוביל את השילוב צבי לבנת, האח הדומיננטי במשפחה ומנכ"ל תעבורה, העוסקת בשירותי הובלה, תשתיות ולוגיסטיקה, וביבוא ושיווק של משאיות באמצעות שותפות שווה עם UMI בחברת יוניברסל משאיות ישראל. בנוסף החברה עוסקת בייצור חומרי נפץ לעבודות תשתית ובנייה. מחזור תעבורה נע סביב מיליארד דולר בשנה, והרווח הנקי שלה הוא יותר מ־100 מיליון שקל בשנה.

 

בין לבנת לבין פישר התגלע סכסוך בשנים 2019-2018. תעבורה וכלל תעשיות החזיקו, כל אחת, ב־50% ממניות תעבורה, אך כלל תעשיות ביקשה למכור את חלקה לאחר חילוקי דעות על חלוקת הדיבידנדים בחברה. היא ניהלה מו"מ עם גופים מוסדיים למכירת 40% מאחזקותיה  בחברה (20% מהחברה) לפי שווי של 2 מיליארד שקל, אך ללבנת היתה זכות סירוב על רכישת המניות.

 

נדב טופולסקי,  מוביל עם בלווטניק את נושא רכישת הנמל נדב טופולסקי, מוביל עם בלווטניק את נושא רכישת הנמל צילום: ערן בארי

 

 

הצדדים התעמתו על שאלת השווי, ורק באמצע 2019 הגיעו להסכמות על עסקה, שבמסגרתה רכשו הפניקס ולאומי פרטנרס 20% ממניות תעבורה כל אחת תמורת 250 מיליון שקל, וחצי מיליארד שקל בסך הכל, ולפי שווי חברה של 1.25 מיליארד שקל. לבנת רכש 10% נוספים תמורת כ־150 מיליון שקל, כולל פרמיית שליטה, והמשפחה עלתה לאחזקה של 60% בחברה, וכלל תעשיות יצאה ממנה.

 

מספנות ישראל, שמפעילה את נמל חיפה כיום, מתמודדת במכרז יחד עם ענקית הלוגיסטיקה DP World מאיחוד האמירויות. מספנות ישראל נמצאת בשליטת קבוצת גולד בונד, שלומי פוגל, אסי שמלצר וסמי קצב (20% כל אחד). DP World היא חברת לוגיסטיקה בינלאומית, המתמחה בשינוע מטענים, שירותים ימיים ואזורי סחר חופשיים. החברה משנעת כיום 10% מהיקף ההובלה הימית העולמית במכולות.

 

כלל תעשיות מחזיקה בחברת המלט הישראלית נשר, ובעבר היתה שותפה בה עם משפחת לבנת. היריבות בין לבנת וכלל מתגמדת לעומת הדם הרע העסקי בין נשר למספנות ישראל, שהובילה את יבוא המלט הפרטי בעזרת חברת צמנט ודרדרה את התוצאות העסקיות של נשר, לאור המחיר הנמוך של המלט המיובא.

 

המכרז למכירת נמל חיפה נמצא בעיצומו, ומובילה אותו רשות החברות. מתמודדים בו אנשי עסקים ישראלים נוספים, בהם רמי אונגר, ג'ורג' חורש, יצחק סוארי, עידן עופר, שפיר הנדסה, דודי ויסמן ועוד. עם הגופים הזרים נמנים גלובל פורט הולדינג הבריטית, גרייסטון האמריקאית, ווילפורט הטורקית ושורת חברות סיניות.

 

 

מימין: לן בלווטניק וצבי לבנת. עדיין לא נקבעו שיעורי האחזקה בקבוצה מימין: לן בלווטניק וצבי לבנת. עדיין לא נקבעו שיעורי האחזקה בקבוצה צילומים: יואב דודקביץ, נועם מושקוביץ

 

x