בורסת ת"א

בלעדי לכלכליסט

מתמודד מפתיע על רכישת ישראייר: מוטי בן־משה

בעלי אלון רבוע כחול, שהשותפות שלו עם אדוארדו אלשטיין באי.די.בי עלתה על שרטון, ינסה לרכוש את השליטה בחברת התעופה. גם רמי לוי, האחים נקש והבעלים של חברת שלדות אריה פרידנזון

גולן חזני 20:0807.11.20

מתמודד מפתיע על רכישת ישראייר. ל"כלכליסט" נודע כי מוטי בן־משה מנהל בימים האחרונים מגעים עם המפרק של אי.די.בי, עו"ד אופיר נאור, וצפוי להגיש הצעה במכרז לרכישת החברה. עו"ר נאור הודיע ש־2־3 הצעות יועלו לשלב הבא בתהליך.

 

בן־משה הוא הגורם המעניין ביותר מבין 5־6 שאמורים להגיש היום הצעות לרכישה. זאת, בשל ההיסטוריה המשותפת לו ולאדוארדו אלשטיין, שהפסיד את ישראייר ברגע שהחברה־האם אי.די.בי, שהיתה בבעלותו, לא עמדה בפירעון החובות ומונה לה כונס.

 

בן־משה רכש ב־2014 את השליטה באי.די.בי יחד עם אדוארדו אלשטיין, במסגרת הסדר חוב, לאחר עזיבת נוחי דנקנר. ב־2016, לאחר סכסוך בין השניים שהגיע לבוררות, נפרד בן־משה מאי.די.בי תוך שהוא מקבע הפסד של 550 מיליון שקל. הוא רכש שנה מאוחר יותר את השליטה באלון רבוע כחול, גם כן במסגרת הסדר, תמורת כ־600 מיליון שקל.

החברה פועלת באמצעות חברות־בנות בתחומי הנדל"ן (רבוע כחול נדל"ן), האנרגיה (דור אלון) והקמעונאות (נעמן). עתה מבקש בן־משה להוסיף לה זרוע תעופה, באמצעות רכישת החברה שהפסיד שותפו.

 

הפרידה בין בן־משה ואלשטיין לוותה במאבק משפטי שנמשך עד היום בהליך בוררות בין השניים. עם זאת, בן־משה מתמודד על חברה שכבר איננה ברשותו של אלשטיין, אם כי אלשטיין מנסה להחזיר אותה אליו ובמסגרת הצעה למחזיקים עבור מניות השליטה בדסק"ש הציע עבורה 90 מיליון שקל.

 

בן־משה מנסה לרכוש את ישראייר דרך החברה הציבורית אלון רבוע כחול, חברת האחזקות שבבעלותו, שאגרות החוב שלה נסחרות בבורסה.

 

 

מוטי בן-משה מוטי בן-משה צילום: עמית שעל

 

מתמודדים נוספים הם רמי לוי וחיים שלום הירושלמים באמצעות בי.ג'י.איי הבורסאית, שהציעו, עוד לפני המכרז, תשלום במזומן של 70 מיליון שקל והתחייבות של החברה להסב אליה חוב של 5 מיליון דולר שאי.די.בי פיתוח חבה לישראייר, בגין הלוואה שקיבלה מישראייר לפני כניסתה להליך פירוק.

הצעה אחרת תוגש ע"י ארקיע, המתחרה של ישראייר שבבעלות משפחת נקש, שמעוניינת למזג את שתי החברות לחברה של 300־400 מיליון שקל. עם זאת, מחזיקי האג"ח שהתמורה עוברת אליהם, מעדיפים מזומן.

 

גם כנפיים שבבעלות משפחת בורוביץ', שהפסידה לאחרונה את השליטה באל על לאלי רוזנברג, קיבלה את החומרים ועשויה להגיש הצעה.

 

מועמד  נוסף הוא אריה פרידנזון הבעלים של חברת שלדות, שפועלת בתחום הלוגיסטיקה ומצויה בקבוצה עם אמנון סלע, מבעלי סלע נדל"ן וקבוצת מסילות.

 

 

מטוס ישראייר מטוס ישראייר צילום: bigstock

 

גורמים נוספים שמתעניינים בישראייר אך לא ברור אם יגישו הצעה הם מאיר שמיר, בעל השליטה במבטח שמיר; עופר חודורוב בעלי דיזנהאוז; ורונן אלעד, שמכר לאחרונה 40% ממניות רשת שילב. בחברה מתעניינים גם גופים זרים, אולם השליטה יכולה היות רק בידי גורם ישראלי.

 

בעלי האג"ח של אי.די.בי פיתוח מסדרה ט', שהתמורה מיועדת אליהם, דורשים 120 מיליון שקל כולל החזר ההלוואה של 5 מיליון דולר ותשלום סכום של 7–9 מיליון שקל כמענקי מכירה לטייסי החברה ולמנכ"ל אורי סירקיס. נאור קבע להיום בצהריים (12.00) את הדדליין להגשת ההצעות. אם ההצעות לא יהיו מספקות, עשויה ישראייר לצאת להנפקה בבורסה.

 

בכירים בעדה החרדית הודיעו לרמי לוי ובן משה שאם לא יתחייבו מראש שישראייר תפסיק לטוס בשבת, יוטל חרם על רשת אמי לוי וסניפי הרשתות ששוכרות סניפים מרבוע כחול של בן משה, ובראשן יינות ביתן.

x