$
בורסת ת"א

בלעדי לכלכליסט

המשוכה של מבנה לרכישת דסק"ש: אחזקת פורר בבזק

בעל המניות הגדול בחברת הנדל"ן הוא גם אחד מבעלי השליטה בבזק - דבר שיקשה על מבנה לקבל היתר שליטה בחברה־הבת של דסק"ש, סלקום. במקביל, אדוארדו אלשטיין צפוי להגיש, אולי עוד היום, הצעה לרכישת דסק"ש מחדש באמצעות דולפין 2000

גולן חזני 08:1226.10.20

קבוצת מבנה, שבוחנת את רכישת דיסקונט השקעות, מתכוונת - אם העסקה אכן תצא לפועל - לרכוש את כל מניות החברה ולמחוק אותה מהמסחר. זאת כדי להקל את קליטתה בקבוצה ולקרב את החברה־הבת של דסק"ש, נכסים ובניין, לקומה הציבורית של מבנה. כך נודע ל"כלכליסט".

 

אולם מבנה, בניהולו של דוד זבידה, מוצאת את עצמה מול בעיה משמעותית, שכן בעל המניות הגדול בחברה המתנהלת ללא גרעין שליטה, דוד פורר (19.1% מזכויות ההצבעה), הוא מבעלי השליטה בחברת בזק. פורר מחזיק בבזק ב־3.15% בשרשור באמצעות 12% מהחברה־האם בי־קום.

ל"כלכליסט" נודע גם כי בעל השליטה היוצא בדסק"ש, אדוארדו אלשטיין, צפוי להגיש - אולי כבר היום - הצעה נגדית להצעתו של צחי נחמיאס ומגה אור לרכישת השליטה בדסק"ש, וזאת באמצעות חברת דולפין 2020. אלשטיין יידרש במקרה כזה להעמיד ערבות להצעה, שחייבת להיות לפחות בהיקף של 950 מיליון שקל, כדי להשתוות להצעה של נחמיאס.

 

דסק"ש שולטת בנכסים ובניין, באלרון ובסלקום, ורכישתה תחייב קבלת היתר שליטה בסלקום ממשרד התקשורת. אולם זה לא יוכל להעניק היתר לחברה שבעל המניות המהותי בה הוא מבעלי השליטה בבזק. מבחינה משפטית תוכל מבנה לטעון שפורר הוא בעל מניות בלבד בבזק ולא בעל שליטה, וכי אין לו יכולת לכוון את מהלכיו העסקיים של התאגיד, אולם ספק אם הטיעון יתקבל, ולו בשל העובדה שבנו טל פורר הוא יו"ר מבנה, ובן אחר, רן פורר, הוא דירקטור בבזק.

 

מבנה לא מתכוונת להחזיק בשליטה בסלקום, אולם משפטית יקשה עליה לרכוש את דסק"ש ואז למכור את סלקום, משום שמדובר בתהליך שבכל מקרה מחייב אישורים רגולטוריים. היועצים המשפטיים של סדרות האג"ח השונות של אי.די.בי, שמניות השליטה בדסק"ש משועבדות להם, מנסים לחפש פתרון, משום שמבנה צפויה להגיש הצעה גבוהה באופן משמעותי מזו של צחי נחמיאס ומגה אור.

 

 

דודו זבידה, דוד פורר דודו זבידה, דוד פורר צילומים: ענר גרין, תומר לוי

 

מבנה אישרה אתמול בדיווח לבורסה את חשיפת "כלכליסט" על אודות העובדה שהיא בוחנת את רכישת דסק"ש. מניית מבנה טיפסה ב־3% בעקבות ההודעה במסחר, ואילו דסק"ש זינקה ביותר מ־6% וכבר נסחרת בשווי של 1.25 מיליארד שקל. מבנה למעשה הכפילה את שוויה, שהגיע לשפל בפרוץ משבר הקורונה.

 

עוד נודע ל"כלכליסט" כי יבואן הרכב רמי אונגר אינו חלק מהקבוצה שמגבש נחמיאס לרכישת דסק"ש. החברה הציבורית ביג צפויה להיכלל בה, וכמו מגה אור תחזיק, אם העסקה תצא לפועל, ב־24.9% ממניות דסק"ש.

 

מגה אור היא היחידה שהגישה עד כה הצעה מחייבת של 950 מיליון שקל וערבות של 95 מיליון שקל. בית המשפט איפשר ביום חמישי האחרון להשוות עד מחר את הצעת מגה אור, אחרת ייכנס ההסכם עמה לתוקף, ומתמודדים שיבקשו להגיש הצעה גבוהה יותר ייאלצו לעשות זאת במדרגות של 40 מיליון שקל.

 

אלשטיין יוכל להתמודד על רכישת דסק"ש מחדש עד 4 בנובמבר. אם לא יזכה, הוא צפוי להיות מודח מהדירקטוריון עם אנשיו באספת בעלי מניות דסק"ש, שתתקיים ב־6 בנובמבר.

x