$
שווקי חו"ל

רגולטור התעופה האירופי: בואינג 737 מקס בטוח מספיק לטיסה

סוכנות בטיחות התעופה האירופית הודיעה שהיא מרוצה מהשינויים שעשתה החברה בדגם, ושהוא בטוח לשוב לטוס בשמי היבשת עוד השנה. המטוס קורקע במרץ 2019 לאחר שתי התרסקויות קטלניות שגבו את חייהם של 346 בני אדם

שירות כלכליסט 13:1516.10.20

רגולטור התעופה הראשי באירופה, EASA (סוכנות בטיחות התעופה האירופית), הודיע שהוא מרוצה מהשינויים שעשתה בואינג ל-737 מקס שהפכו אותו לבטוח מספיק כדי לחזור לשמי היבשת עוד ב-2020, וזאת למרות ששידרוג שדרשה הסוכנות לא יהיה מוכן בשנתיים הקרובות. כך לפי דיווח בבלומברג.

 

 

אחרי טיסות ניסוי שנערכו בספטמבר, עורכת EASA סקירת מסמכים סופית לקראת ניסוח טיוטת אישור להפעלה מחדש של המטוסים שהיא אמורה לפרסם בחודש הבא, כך אמר פטריק קיי, המנהל בפועל של EASA.

 

ארבעת השבועות שלאחר מכן יוקדשו לסקירת הסתייגויות של הציבור, בעוד פיתוח חיישן שאותו דרשה הסוכנות ייארך 20-24 חודשים נוספים, לדבריו. החיישן החדש יידרש לצורך אישור המקס 10 הגדול יותר לפני טיסת הבכורה שלו שמתוכננת ל-2022, אז הוא יותקן גם בדגמים קודמים של המטוס.

 

זירת ההתרסקות של מטוס אתיופיין איירליינס זירת ההתרסקות של מטוס אתיופיין איירליינס צילום: גטי

 

 

"הניתוח שלנו מראה שזה בטוח, ורמת הבטיחות הנוכחית מספיקה לנו", כך אמר קיי. "מה שדנו בו עם בואינג הייתה העובדה שעם החיישן השלישי, נוכל להגיע לרמות בטיחות גבוהות אף יותר".

 

דבריו של קיי מהווים את הגיבוי האירופי המשמעותי ביותר לכוונתה של בואינג להחזיר את מטוס ה-737 מקס לטיסה לפני סוף השנה, לאחר מספר עיכובים ודחיות. המקס, שהוא הגרסה האחרונה של מטוס הבואינג 737, קורקע במרץ 2019 לאחר שתי התרסקויות קטלניות שגבו את חייהם של 346 בני אדם, והכניסו את החברה למשבר שעלה לה מיליארדי דולרים. בעוד מינהל התעופה הפדרלי של ארה"ב (FAA) מתכנן לאשר את חזרת המטוס, עמדתה של EASA מהווה נדבך חשוב, במיוחד לאור הפגמים שהתגלו בהליך הסמכת המטוס שפגעו במוניטין של הרגולטור האמריקאי.

 

קיי אמר שהחיישן שיפותח יפשט את עבודת הטייסים כאשר אחד או שני חיישני זווית התקיפה המכניים לא יפעלו. החיישנים הללו כשלו בשני מקרי ההתרסקות - האחד באינדונזיה באוקטובר 2018, והשני באתיופיה במרץ 2019.

x