$
שווקי חו"ל

עקבו אחרי הרכבות בהמתנה לשינוי

העולם תולה תקוות בחיסון לקורונה, אך יש פער בין פריצת הדרך במעבדה ליכולת לחסן את כולם — בעיקר את שכבות הגיל שמניעות את הכלכלה. על תחילת ההתאוששות תעיד העלייה בשינוע חומרי גלם ברכבות משא בארה"ב

דרור גילאון ואורנן סולומון 07:4126.08.20

פרדוקס סטוקסדייל נקרא על שם טייס הקרב James Stocksdale. סטוקסדייל, שנפל בשבי במלחמת וייטנאם, היה שנים לאחר מכן מועמד לתפקיד סגן נשיא ארה"ב. כאשר נשאל על תקופת השבי, והאם היתה תכונה מסוימת שעזרה לחלק מהאנשים לשרוד את התקופה לעומת אחרים שלא צלחו אותה, השיב כי אלה שהתייאשו ומתו משברון לב היו דווקא האופטימיים. אותם אלה שאמרו כי עד חג המולד ישתחררו, וכשהגיע החג האמינו שעד חג הפסחא ישתחררו.

 

פרדוקס סטוקסדייל קובע כי דווקא אנשים בעלי השקפת עולם ריאליסטית - אלה שהשתדלו להסתגל למצב החדש ולהתייחס אליו כאל קבוע - הם שעמדו טוב יותר בלחצים.

 

תופעת אופטימיות־היתר ניכרת כיום בקרב ציבורים רחבים. בתחילת מרץ היו מי שאמרו כי כשתתחיל העונה החמה, נראה בסוף אפריל ירידה טבעית חדה במספר הנדבקים בווירוס הקורונה. כשהחל גל התחלואה השני, אמרו האופטימיים כי ייתכן שעד תחילת ספטמבר יימצא החיסון נגד הווירוס, והכל ישוב לקדמותו.

 

כבר כתבנו בטורים קודמים שהצרכנים - בישראל, בארה"ב ובעצם במרבית ארצות העולם - מדוכאים. כשחלק מהצרכנים נאלצים להישען על עזרה מהוריהם, על מנת להאכיל את ילדיהם, הם יצרכו פחות גם לאחר שיימצא חיסון והם יחזרו למעגל העבודה, כנראה בשכר נמוך יותר.

 

כל ההערכות על ההתנהגות הצרכנית, על הענפים המושפעים ממנה, על עוצמת ההאטה ועוד מבוססים על נתונים עכשוויים. אותם טיפוסים אופטימיים מצביעים על החיסון כעל התשובה האולטימטיבית, אבל גם החיסונים הם תהליך עסקי מדיד למדי.

 

המתחסנים יתועדפו על פי רמות סיכון

 

 

ברוב המקרים חיסונים מיוצרים באמצעות החדרת הווירוס אל תוך ביצת תרנגולת מופרית. הווירוס משתכפל בתוך הביצה במשך כמה ימים, ולאחר שיש כמות קריטית של וירוסים, הורגים אותם ומנקים ומטהרים את הנוזל שהתקבל. החיסון הוא כמות מסוימת של הווירוס המומת, וגוף האדם לומד לתקוף אותו. כך, באמצעות חשיפה לווירוס מת או מוחלש, לומדת המערכת החיסונית להתמודד בצורה טבעית עם הווירוס.

 

נכון להיום, יכולת הייצור העולמית של חיסונים עומדת על כ־2.3 מיליארד מנות בשנה, אולם מרביתה מתועלת לחיסונים נגד שפעת, חצבת, חזרת, אדמת, אבעבועות ועוד. הקיבולת ה"פנויה" עומדת על כ־600 מיליון מנות בשנה, מול צורך לחיסון של כ־7.8 מיליארד אנשים בעולם. זאת ועוד, יש חיסונים המחייבים שתי מנות, וכך הגענו כבר לצורך בכ־15.6 מיליארד מנות בשנה.

 

רכבת משא בקנטאקי ארה"ב. שינוע חומרי גלם הוא תחילת גל הצריכה
רכבת משא בקנטאקי ארה"ב. שינוע חומרי גלם הוא תחילת גל הצריכה צילום: בלומברג

 

 

באיזו מהירות יתחיל חיסון כזה להתבטא בכלכלה? ברור לחלוטין שיהיה צורך בתעדוף אוכלוסיות מסוימות. ראשונים להתחסן יהיו העובדים הרפואיים - כ־17 מיליון איש בארה"ב לבדה. התרומה שלהם לכלכלה תהיה מינורית, שכן מרביתם מועסקים בכל מקרה, כך שלא נראה עלייה בפעילות הכלכלית.

 

אחריהם יחוסנו בני 80+ - סדר גודל של 16 מיליון בארה"ב - אך מאחר שהם אינם עובדים, הכלכלה לא תושפע מחיסונם. הקבוצה הבאה תהיה בני 80-60, כ־52 מיליון איש שמרביתם בפנסיה. המשמעות היא שרק לצורך חיסון האוכלוסיות בסיכון בארה"ב יידרשו 85 מיליון מנות — וזאת בלי תרומה של ממש לכלכלה. רק לאחר מכן אפשר יהיה לפנות לאוכלוסייה העובדת ולהתחיל להחזיר את העולם לקדמותו.

 

מתי עוברים את הפינה? במבט ריאלי, המציאות היום קודרת ואין סיבה לאופטימיות־יתר. למרות זאת, בסופו של דבר המצב ישתפר. ומהם האינדיקטורים הכלכליים שמסייעים להערכת מצב הכלכלה? הרעיון הוא למצוא אינדיקטורים שמקדימים את מה שמנסים לחזות, כך שזינוק באחד מהם עשוי להעיד על התאוששות בפעילות העסקית.

 

 

 

 

אחד האינדיקטורים לחיזוי מצב הכלכלה הוא תעבורת הרכבות בארה"ב (Weekly rail traffic data) שמפרסמת התאחדות מפעילות הרכבת (Association of American Railroads). מרבית הסחורות המשונעות ברכבות הן גולמיות, שכן לפני שאפשר לאפות כיכר לחם או לבנות בית חדש, צריך להעביר את הדשן לשדה, את החיטה למפעלי הטחינה ואת קורות העץ לאתרי הבנייה. נתוני תעבורת הרכבות מתפרסמים בתדירות שבועית ומספקים תמונה מעולה ומוקדמת של מצב הכלכלה.

 

האופטימיות תתחלף בהכרה במציאות

ואכן, מאמצע מרץ ניכרת ירידה חדה בתעבורת הרכבות, והרמה הנוכחית נמוכה באופן מובהק לעומת הנתונים בתקופה המקבילה בשנה שעברה.

 

אם מוסיפים לכך את העובדה שכ־40 מיליון אמריקאים עדיין מובטלים, ניתן להניח ששלב התקווה האופטימית יתחלף בקרוב בשלב ההכרה במציאות המורכבת, שצפויה להישאר איתנו עוד חודשים רבים.

 

השורה התחתונה: מאמצע מרץ ניכרת ירידה חדה בתעבורת הרכבות, והרמה הנוכחית נמוכה במובהק לעומת נתוני התקופה המקבילהדרור גילאון הוא כלכלן ראשי באזימוט בית השקעות ומתכנן פיננסי אישי.

 

דרור גילאון הוא כלכלן ראשי באזימוט בית השקעות ומתכנן פיננסי אישי. אורנן סולומון הוא מנהל השקעות ראשי ושותף באזימוט בית השקעות

 

 

x