$
בורסת ת"א

מספנות ישראל חושפת לראשונה בתשקיף את תוצאותיה העסקיות

על פי דוחות החברה, תחום המלט תפס מחצית מהכנסותיה ברבעון הראשון והפך למשמעותי ביותר בפעילותה - על חשבון המספנה שהכנסותיה ספגו מכה קשה מאז פרוץ הקורונה

רועי ברגמן 17:4716.08.20

בסוף יוני האחרון חתם שר האוצר ישראל כץ על התנגדותו להעלות את היטל ההיצף המוטל על המלט המיובא לישראל, בניגוד לדעת הממונה על ההיטלים במשרד הכלכלה ובניגוד להחלטתו של שר הכלכלה עמיר פרץ. שבוע לאחר מכן הוציאה לדרך חברת מספנות ישראל, הנהנית העיקרית מההחלטה של כץ, את הנפקתה המדוברת והיום (א') חשפה לראשונה בתשקיף את התוצאות החזקות שמניב לה מגזר המלט, בו היא פועלת דרך סימנט.

 

 

 

סימנט הוקמה על ידי מספנות ישראל של אנשי העסקים שלומי פוגל, סמי קצב ואסי שמלצר בשנת 2014, לאחר פתיחת שוק המלט לתחרות. הדוחות של מספנות ישראל שנחשפו היום במלואם מציגים לא רק את הגידול החד בהכנסות החברה מתחום המלט שהיוו כמחצית מהכנסות החברה כולה ברבעון הראשון של השנה, אלא גם את הרווח הנאה שהחברה מייצרת מהענף, שהפך למשמעותי ביותר בפעילותה של החברה, עד כדי כך שהפך לתחום הפעילות העיקרי שלה, על חשבונה של המספנה, שהכנסותיה הולכות ודועכות וספגו מכה קשה עם פרוץ הקורונה.

 

ברבעון הראשון ייצר מגזר המלט למספנות ישראל רווח תפעולי של 8.6 מיליון שקל, כמחצית מהרווח התפעולי שייצר בשנת 2019 כולה. מדובר בשיעור רווח תפעולי של 9.5% - שיפור משמעותי לעומת כ-6% רווח בשנה שעברה ושל 6.8% ב-2018.

 

מימין שלומי פוגל, אסי שמלצר וסמי קצב מימין שלומי פוגל, אסי שמלצר וסמי קצב צילום: דניאל צ'רסקי

 

עד כמה משמעותית היתה החלטת השר כץ ניתן לראות ממה שכותבת מספנות ישראל עצמה: השתת היטל תלויה בהסכמתו של שר האוצר ונראה שלא תהיה אפשרות להשית היטל בעתיד הנראה לעין. כלומר, ההתנגדות של כץ ייצרה עבור סימנט ודאות רגולטורית יוצאת דופן לטובתה בנוף הרגולטורי של מדינת ישראל.

 

סימנט מייבאת את המלט מטורקיה ומיוון דרך חברת איסקו שיצרה קשרים עם תאגיד המלט הענק הולסים לפארג' ולפי התשקיף שלה היא מחזיקה בנתח של כ-10%-12% משוק המלט.

 

בחודשים האחרונים, עד ההחלטה בעניין היטל ההיצף ייבאה סימנט את רוב המלט מטורקיה, אך לפי גורמים בשוק המלט, אחוז זה ירד לכמחצית לאחר ההחלטה. בחברה לא נראה שמוטרדים מאיומי ארדואן לנתק את הקשרים עם ישראל בעקבות ההסכם עם איחוד האמירויות ואף לא ציינו זאת כאיום עתידי על החברה.

 

לצד פעילות המלט במספנות ישראל מסמנים שני מנועי צמיחה נוספים לעתיד. האחד הוא כניסה לענף הביטומן, המשמש לזיפות כבישים וליצירת מוצרי איטום, כמתחרה בבזן. והשני הוא השתתפות בהליך להפרטת נמל חיפה, כאשר החברה כבר מחזיקה בנמל פרטי בסמוך לו.

 

גורמים במספנות ישראל רואים בפעילויות הללו, לצד פעילות המלט, ככלי להגברת התחרות ולהפחתת המחירים, אך בצד השני עולות טענות להגדלת היבוא על חשבון התעשייה המקומית, כפי שהשתקף משוק המלט, שבו נסגרו חלק מהפעילויות היצרניות המקומיות לטובת היבוא. מחירי המלט אכן ירדו בשנים האחרונות, אחרי שבירת המונופול של נשר, אך ההוזלה לא תורגמה לירידה משמעותית במחירי הדירות בישראל, כפי שציפו לה.

x