$
בורסת ת"א

הקורונה הכפילה את הפסדי קסטרו-הודיס ברבעון הראשון ל-87 מיליון שקל

החברה הפסידה הכנסות של 63 מיליון שקל בתקופת סגירת החנויות - ההכנסות ברבעון נחתכו ל-284 מיליון שקל, בהשוואה ל-364 מיליון שקל בתקופה המקבילה בשנה שעברה; הקבוצה צפויה לקבל מענל של 9-7 מיליון שקל מהמדינה על החזרת עובדים; הזינוק באונליין לא השפיע על הרווחים

אורנה יפת 21:0330.06.20

קבוצת קסטרו־הודיס ספגה מכה קשה ברבעון הראשון של השנה, אותו חתמה עם הפסד של 87 מיליון שקל, כמעט כמו ההפסד של הקבוצה בכל 2019 (שעמד על 85 מיליון שקל). עם כל חומרת משבר הקורונה, הוא השפיע על הרבעון של קסטרו רק בסופו, ואת מלוא העוצמה של המשבר תרגיש הקבוצה, כמו יתר קמעונאיות האופנה, בעיקר ברבעון השני של השנה.

חנויות הקבוצה, שכוללת את מותגי קסטרו ומותגי הודיס, נסגרו במחצית מרץ והחל מ־31 במרץ, כשמתחיל הרבעון השני, נכנסה החברה להדממה. סגירת החנויות פגעה במכירות החנויות הזהות, פרמטר שבקמעונאות מעיד על פעילות ורווחיות החנויות. בתחום ההלבשה ירד הפדיון החודשי למ"ר בחנויות הזהות ל־860 שקל לעומת 946 שקל ב־2019.

 

בחנויות הזהות בתחום אביזרי האופנה רשמה החברה עלייה בפדיון החודשי למ"ר ל־2,136 שקל לעומת 2,087 שקל ברבעון המקביל 2019. סגירת החנויות פגעה בהכנסות והן ירדו בכ־22% ל־284 מיליון שקל, ביחס לרבעון מקביל. הירידה במכירות שורשרה לרווח הגולמי שצנח ב־22.7% ל־150.6 מיליון שקל, ושיעורו מהמכירות ירד ב־0.6% ל־53%.

 
חנות קסטרו סגורה בתקופת הסגר חנות קסטרו סגורה בתקופת הסגר צילום: שאול גולן

 

 

מ־14 במרץ הוציאה חברת קסטרו־הודיס את מרבית העובדים — כ-5,200 — לחופשות ללא תשלום, למעט מספר מצומצם של עובדים חיוניים. בנוסף, כדי לצמצם הוצאות למינימום החליטה הקבוצה על ביטול ודחיית תשלומים לספקים.

 

בגין משבר הקורונה והגר שהחל בחודש מרץ וסגירת הקניונים, החברה דיווחה על הפחתת ערך נכסים בהיקף כולל של 37 מיליון שקל, בין השאר בגין ירידת ערך מוניטין של המותגים ארובניקה וטופטן. מדובר בהפחחת ערך נכסים בלתי מוחשית.

 

מכירות האונליין קפצו במאות אחוזים

 

בין 15 במרץ ועד הפתיחה ההדרגתית של החנויות החל מ־29 באפריל, מכירות החנויות היו אפסיות אך המכירות בשבעת אתרי האונליין של הקבוצה גדלו ב־400%־1,800% עבור המותגים השונים. קסטרו אף החזירה לאוויר באפריל את אתר הסחר של המותג אורבניקה, שנסגר למכירות בתחילת פברואר. ולמרות העלייה במכירות האתרים, קסטרו מדווחת כי רווחי מכירות האונליין בתקופה המדוברת לעומת תקופה מקבילה בשנה שעברה אינו מהותי.

 

החברה מעריכה כי בשבועיים האחרונים של מרץ שבהם היו החנויות סגורות, איבדה מחזור מכירות פוטנציאלי של כ־63 מיליון שקל (מבלי לקחת בחשבון מכירות של אתרי אונליין): 43 מיליון שקל באופנה, 18 מיליון שקל באביזרי אופנה, 1.2 מיליון שקל בתחום הקוסמטיקה ומיליון שקל נוספים בתחום האביזרים בחו"ל (קרולינה למקה). סגירת החנויות והירידה במכירות כמעט הכפילו את ההפסד התפעולי, ל־83 מיליון שקל לעומת 42 מיליון שקל ברבעון מקביל אשתקד.

 

מאז 30 באפריל החלה קסטרו לפתוח את החנויות בהדרגה וחלקן פועלות במתכונת שעות מצומצמת, לפי הביקושים, אך החברה מדווחת כי החזירה את מרבית העובדים לעבודה.

 

ברבעון ראשון 2019 רשמה הקבוצה הוצאות השקה גבוהות בגין פעילות קרולינה למקה בארה"ב שאינן קיימות ברבעון הנוכחי, ועם סגירת פעילות החנויות הצטמצמו הוצאות המכירה והשיווק של הקבוצה ב־17.6% והסתכמו בסוף הרבעון ב־176.6 מיליון שקל.

 

מימין: מנכ"ל קסטרו רון רוטר והיו"ר גבי רוטר. מדווחים על איתנות פיננסית מימין: מנכ"ל קסטרו רון רוטר והיו"ר גבי רוטר. מדווחים על איתנות פיננסית צילומים: יונתן בלום, עמית שעל

 

העלויות המרכזיות בפעילות של הקבוצה הן עלות המכר (רכישת הסחורה), ועלויות הפעלת החנויות ושכר העבודה, בעיקר בחנויות. על אף שהחברה לא שילמה שכר דירה ודמי ניהול לקניונים בתקופת סגירת החנויות, שכר הדירה שלה ביחס לפדיון עלה ברבעון ל־14.9% לעומת 12% ברבעון מקביל, וזאת בשל הפגיעה במכירות בחנויות שעמדו סגורות.

 

עם פתיחת החנויות לאחר תקופת ההדממה, השאירה קסטרו־הודיס שתי חנויות סגורות בקניון TLV ובקניון מבשרת, לאחר שלא הגיעה להבנות עם בעלי הנכסים. בחודש האחרון פתחה הקבוצה שלוש חנויות חדשות של קסטרו בנצרת וכרמיאל, וחנות של קיקו מילנו בעזריאלי רמלה. נכון לעכשיו הוחזרו מרבית עובדי הקבוצה מחל"ת מלבד עובדי החנויות הסגורות, ועובדי החנויות באילת שהחלו לחזור לעבודה החל משבוע שעבר. בחלק מהחנויות יש פחות עובדים, בהתאם לביקושים, ולפי ההערכות עד סוף יולי תקבל הקבוצה החלטה סופית בנוגע לעובדים שעדיין בחל"ת.

 

הטבות וההנחות שנתנו בעלי הנכסים והקניונים לקבוצה, בגין ויתור והוזלה בשכר הדירה ובדמי הניהול, בחודשים מרץ עד סוף יוני, הסתכמו במיליון שקל. ברבעון הראשון שילמה הקבוצה הוצאות בגין דמי שכירות ודמי ניהול המיוחסות למחצית השנייה של חודש מרץ בהיקף של כ־9 מיליון שקל, והיא סבורה כי בגין מרבית התשלום תקבל זיכוי ברבעון השני של השנה.

 

הרשת בוחנת מחדש את הפעילות בחו"ל

 

השפעת הקורונה באה לידי ביטוי גם בחנויות קרולינה למקה בספרד ואנגליה שמופעלות על ידי הקבוצה וכן בפעילות של הזכיינים של המותג במקסיקו, פנמה, תאילנד ואוסטרליה.

 

ההפסד של קסטרו הוכפל תוך רבעון ההפסד של קסטרו הוכפל תוך רבעון

 

פעילות קרולינה למקה בדרום אמריקה עדיין לא שבה לסדרה ובאירופה חלק מנקודות המכירה עדיין סגורות. הקבוצה בוחנת את השפעות המשבר על פעילות קרולינה למקה במדינות השונות ומסרה כי "תפעל בהתאם להתפתחויות".

 

בקבוצה עוד לא קיבלו החלטה בנוגע להמשך הפעילות של קרולינה למקה בחלק מהמדינות בהן פועל המותג ואשר נפגעו מהקורונה. בעיקר נשקלת המשך הפעילות של המותג בספרד, שם מפעילה הקבוצה 10 חנויות ברחובות, שתיים מהן בשדרת לה רמבלה בברצלונה.

 

ספרד, המרובה בתיירים, נפגעה ביותר ממשבר הקורונה ובקסטרו מחכים לראות כיצד תתאושש. בנוסף, במקסיקו מפעילה הקבוצה חנויות באמצעות זכיין של קרולינה למקה וגם במדינה זו נפגעה התיירות. בבריטניה מפעילה קרולינה למקה שתי חנויות למותג המשקפיים בקניון בלונדון והגיעה להבנות בנוגע לשכר הדירה עם הקניון.

 

האיום הגדול הקשור לפעילות בחו”ל הוא באשר לפעילות המותג בספרד, שלא ברור אם תיפסק כולה או שרק חלק מהחנויות יפסיקו לפעול. יחד עם זאת, גם אם תיסגר חלק מהפעילות, היא אינה צפויה להשפיע מהותית על הקבוצה.

 

הקורונה השליכה גם על פעילות הייצור של קסטרו־הודיס. ספקי הקבוצה בסין חזרו לפעילות מלאה אך חלק מהספקים שלה בהודו, בנגלדש וטורקיה עובדים עדיין במתכונת חלקית ופעילות הייצור של קסטרו נעשית תחת הגבלות.

 

במשך משבר הקורונה הקבוצה פנתה אל ספקי המלאי שלה בחו”ל והגיעה אתם להסכמות אשר כללו בין היתר, הקפאת ייצור סחורה, דחיית מועדי אספקה, הוזלת עלויות ייצור, מתן הנחות בגין סחורה שתיוצר ומתן הנחות בגין סחורה שכבר יוצרה. נכון לסוף מרץ, לא רשמה הקבוצה יתרות מלאי חריגות.

 

ההון העצמי של קבוצת קסטרו נשחק

 

על פי הערכת הקבוצה, בהתאם לחוק המענקים, היא צפויה לקבל בגין החזרת עובדים לעבודה בחודשים יוני־ספטמבר 2020 מענקים מהמדינה של 7־9 מיליון שקל, המהווים 7%־9% מהוצאות השכר הצפויות בחודשים אלו. בנוסף, ייתכן שחלק מהחברות בקבוצה יהיו זכאיות למענקים מהמדינה עבור עובדים שלא הוצאו לחל"ת בתקופת הדממת הפעילות.

 

במשך הרבעון הראשון נשחק ההון העצמי של החברה ב־87 מיליון שקל ל־453 מיליון שקל, שמשמעותו עלייה במינוף החברה וירידה באיתנותה הפיננסית. יתרות הנזילות של קסטרו מסתכמות בסוף הרבעון הראשון ב-210 מיליון שקל לעומת 242 מיליון שקל בסוף 2019. יחד עם זאת, קסטרו פעלה להגדלת הנזילות שלה במהלך הרבעון השני כאשר החברות הבנות קיבלו הלוואות בערבות מדינה בהיקף 41.4 מיליון שקל ו־49 מיליון שקל נוספים תקבל החברה ממכירת נכס בבת ים.

 

הקבוצה דיווחה כי לאור האיתנות הפיננסית שבאה לידי ביטוי ביתרות המזומנים, גם בזכות מכירת הנכס בבת ים פוחת היקף החשיפה של הקבוצה לחוסר יציבות משמעותי בשל התפשטות הקורונה. עוד נמסר כי בהנהלה צופים כי היא תעמוד בהתחייבויותה הפיננסיות.

x