$
בורסת ת"א

מנכ"ל אנרג'יאן: "השלמנו את עסקת אדיסון במחיר של דולר לחבית נפט"

חברת האנרגיה היוונית־בריטית הודיעה אתמול שהיא בדרך להשלמת רכישת נכסי הגז של אדיסון כבר ביולי השנה. התמורה בעסקה, שהיתה אמורה לעמוד על 750 מיליון דולר, נחתכה בעזרת "הנחת קורונה" ל־240 מיליון דולר בלבד

ליאור גוטמן 08:0030.06.20

חברת האנרגיה היוונית־בריטית הצליחה לגזור קופון בסיועה של מגפת הקורונה, ואתמול הודיעה אנרג'יאן כי היא עשתה צעד נוסף להשלמת הרכש של נכסי הגז של אדיסון. העסקה הענקית כללה במקור השתלטות על כל נכסי אדיסון האיטלקית ברחבי אירופה ובכמה אתרים נוספים תמורת 750 מיליון דולר. אולם משבר הקורונה, וויכוחים פוליטיים עכבו את ביצוע העסקה, ולדברי אנרג'יאן היא תסיים את המהלך כבר השנה, במחיר של 284 מיליון דולר, כאשר המועד הצפוי להשלמת העסקה ולאישור אסיפת בעלי מניות (GM) הוא 20 ביולי 2020.

 

 

 

אז מה בעצם השתנה ומהם הנכסים של החברה הממוזגת? מדובר ברכישה של שווה ערך (יחידה למדידת אנרגיה) ל־250 מיליון חביות נפט בכמה מדינות, בהן מצרים, איטליה, אנגליה וקרואטיה. הנכסים החדשים יתווספו לשאר התגליות שיש לאנרג'יאן בישראל (מאגרי כריש ותנין) וביוון, מה שיעניק לה שליטה על שווה ערך של 830 מיליון חביות נפט, כאשר 72% מהנכסים הם של גז טבעי ו־28% הנותרים הם של נפט.

 

 

הנחה של 111 מיליון דולר

 

מהעסקה המקורית הופחתו נכסי הנפט של אדיסון בנורבגיה, הפחתה של 200 מיליון דולר; נכסי הנפט באלג'יריה, שסירבה לאשר רכישה על ידי חברה שנסחרת בבורסה בתל אביב, עם הפחתה

של 155 מיליון דולר; והפחתה שלישית של 111 מיליון דולר, הנחה שקיבלה אנרגי'אן על הנכסים שרכשה ושאותה היא מכנה "הזדמנות עסקית". בשורה התחתונה – מהעסקה המקורית הופחתו 466 מיליון דולר והיא תעמוד על 284 מיליון דולר בלבד עם צפי לחתימות רשמיות עד סוף 2020. מימון הרכישה ייעשה באמצעות הלוואה מבוססת רזרבות (Reserve Based Lending facility) שנחתם מול דויטשה בנק, Natixis ו־ING , ויחליף את הלוואת הגישור של 600 מיליון דולר. עוד נמסר שסך ההשקעות (Capex) החזויות לקבוצה ב־2020 הופחתו מ־840 מיליון דולר במקור לטווח של 780-760 מיליון דולר, זאת גם לאחר שנכללו בו ההשקעות הקשורות בנכסי הים הצפוני (בבריטניה).

 

מתקן לאיחסון גז נוזלי למאגרי כריש ותנין מתקן לאיחסון גז נוזלי למאגרי כריש ותנין צילום: אנרג'יאן

 

בשיחה עם "כלכליסט" אמר אתמול מנכ"ל אנרג'יאן מתיוס ריגס ש"עולם האנרגיה במשבר, אבל זו גם העת לנצל את אותו ולבחון הזדמנויות ולכן זו היתה הסיבה עבורנו להשלים את עסקת אדיסון. עולם האנרגיה עובר למציאות נקייה יותר וחברות שמפיקות גז יהיו המנצחות של המצב, כאשר ההנחה השלישית של ה־111 מיליון דולר נולדה לאחר שבעלי אדיסון – EDF הצרפתית – רצתה להשלים את העסקה כמה שיותר מהר. למעשה, אם אתה משקלל את נכסי הנפט שרכשנו ביחס למספר החביות, יוצא ששילמנו בממוצע דולר בודד עבור כל חבית נפט פוטנציאלית. ואם אם אתה משווה את מה שנשלם למחיר ששילמה קבוצת דלק (יותר מ־60 דולר לחבית, ל"ג) בעסקת שברון, הפער הוא אדיר".

 

ההשוואה שעשה מנכ"ל אנרג'יאן בין החברה שהוא מנהל למצבה של קבוצת דלק מעניינת מכמה סיבות. בשני המקרים מדובר בחברות אנרגיה שניסו להתרחב אל מעבר לים, אולם בעוד האחת (דלק) ביצעה את רכישת נכסי שברון תוך מינוף עצום ועם חשש לקריסה פיננסית, אנרג'יאן רכשה את נכסי אדיסון "במחירי קורונה", עם מינוף נמוך בהרבה ועם אפשרות למקם את עצמה באירופה כאחת המפיקות העצמאיות הגדולות שיש בתחום הגז הטבעי והנפט.

 

מנכ"ל אנרג'יאן מתיוס ריגאס. "חברות אנרגיה במצב כספי רעוע, וכאלה שאין להם חוסן פיננסי, יעלמו מהשטח" מנכ"ל אנרג'יאן מתיוס ריגאס. "חברות אנרגיה במצב כספי רעוע, וכאלה שאין להם חוסן פיננסי, יעלמו מהשטח" צילום: אוראל כהן

 

אנרג'יאן, כזכור, היא המתחרה העיקרית של מאגרי תמר ולוויתן בישראל, והיא הציבה רף תמחור לגז נמוך בעשרות אחוזים על מה שהיה מקובל בעבר. לדבריו של ריגאס הנכסים שיירכשו הופכים את אנרג'יאן לאחת החברות הגדולות בהפקת גז הן במצרים והן באיטליה, זאת אף שחלק מהקידוחים שביצעה אדיסון במצרים למעשה נכשלו.

 

בהתייחסו לפיתוח מאגרי כריש ותנין שהתעכב בשל סגירת המספנה בסינגפור (שם נבנתה האסדה) אמר ריגאס שעיכוב נגרם בגלל נסיבות שאינן קשורות באנרג'יאן, אבל כי הוא מאמין שבעוד שנה מהיום הם יחלו להפיק גז טבעי מהמאגר. "שאר הרישיונות שלנו הם בעלי פוטנציאל הפקה גבוה, ולא נוותר על אף אחד מהם". בהתייחסו לסכסוך עם קבוצת דלק בנוגע לתמלוגים שמגיעים לשותפויות בישראל מהפקת הגז ממאגרי כריש ותנין, ריגס אומר שהוא מקווה שהסכסוך לא יגיע לבית משפט. כזכור, דלק קידוחים בשליטת דלק מצפה לקבל תמלוג של 8% מכל הפקה שתהיה במאגרים, אולם אנרג'יאן הודעה לאחרונה שגילויי גז חדשים לא נכללים בעסקה. דלק קידוחים מצידה טוענת שכן, והצדדים עדיין בשלב חלופת המכתבים בטרם תתקבל החלטה. "נגן על הנכסים שלנו, גם אם אנחנו לא אוהבים לריב ובית המשפט אולי יצטרך למצוא פתרון", אמר ריגאס ל"כלכליסט".

 

רכבת ההרים של הקורונה

 

בהתייחסו למצב האנרגיה וצניחת המחירים בעולם הוא אמר ש"אנחנו פותחים את יוון לכניסת תיירים ביולי, וברגע שפתחת אין דרך חזרה. נראה לאיפה זה הולך, אבל כלכלות כמו יוון או ישראל לא יכולות להרשות לעצמן עוד גל כלכלי של סגירה. בנוגע לעתיד עולם האנרגיה באירופה ובעולם זו רכבת הרים, והתשובה היא שכל עוד נשאר בהסגרים והגבלות מאוד קשה לחזות, כמו גם התשובה מתי נמצא חיסון לקורונה. בינתיים אנשים לא טסים, אין מעבר של סחורות וגם היציאה לנהיגה מהבית מוגבלת. ולכן בסופו של יום מה שקורה בעולם האנרגיה זהה למה שקורה בעולמות העסקים – חברות עם מצב כספי רעוע, וכאלה שאין להם חוסן פיננסי, יעלמו מהשטח", הוא מסכם.

x