$
בורסת ת"א

מנכ"ל שיכון ובינוי אייל לפידות: "מבנה החוב שלנו לא אופטימלי"

לפידות התייחס בשיחה לסיכום הרבעון הראשון לגיוס החוב הצפוי של החברה ולפגיעה שגרמה הקורונה בפעילויותיה; בין היתר, גרם הנגיף לירידה בהיקפי המכירות של דירות למגורים, ופגע ברווחיות החברות הבנות שמפעילות את מנהרות הכרמל ואת כביש 6; בעולם צפויה דחייה בביצוע פרויקטים של שיכון ובינוי

יניב רחימי 18:4531.05.20

"התפשטות נגיף הקורונה גרמה להאטה בביצוע פרויקטים בחלק מהמדינות שבהן אנו פועלים החל מסוף מרץ עקב מגבלות על תנועת כוח אדם, סגירה זמנית של חלק מהפרויקטים בהתאם להנחיות ועוד. כתוצאה מכך, צפויה דחייה בקצב הביצוע של הפרויקטים", כך נכתב בדוחות שיכון ובינוי שפורסמו היום על השלכות משבר הקורונה על החברה.

 

שיכון ובינוי מציינת כי במהלך חודש מאי חלה הקלה הדרגתית בהנחיות שהוצאו על ידי המדינות שבהן היא פעילה, מה שמיתן את ההשפעות השליליות על החברה, והיא החלה בחזרה מבוקרת להמשך ביצוע הפרויקטים, תוך התחשבות במגבלות.

 

בתחום הנדל"ן למגורים בישראל ובאירופה חלה ירידה בהיקפי המכירות של דירות, לאור סגירת משרדי המכירות והתנועה הדלה של לקוחות.

 

בישראל נרשמו במקרים חריגים גם ביטולים ספורים של עסקאות רכישה, ועל מנת להתמודד עם ההאטה בשוק הדירות למגורים שהתעצמה בעקבות משבר הקורונה, החברה נערכת למבצעים עם מועדוני צרכנים שונים. באירופה הוחלט לדחות את ההתקדמות בביצוע שלבים שונים בפרויקטים עד להתייצבות המצב.

 

כביש 6. התנועה הדלילה פגעה ברווחיות כביש 6. התנועה הדלילה פגעה ברווחיות צילום: עמית שעל

 

התפשטות הנגיף והצעדים שננקטו על ידי רשויות המדינה השפיעו גם על חלק מהפרויקטים הזכייניים הפעילים של שיכון ובינוי. כך לדוגמא, מגבלות התנועה שהוטלו הביאו לירידת התנועה בכבישי אגרה, ועקב כך לפגיעה ברווחיות חברות הזכיין החשופות לסיכוני ביקוש (מנהרות הכרמל), וחברת ההפעלה דרך ארץ שמפעילה את כביש חוצה ישראל ומנהרות הכרמל.

 

לפידות: "מבנה החוב של החברה לא אופטימלי"

 

משבר הקורונה טרפד זמנית את המהלך האסטרטגי שהוביל המנכ"ל אייל לפידות לגיוס חוב באמצעות הנפקת אגרות החוב על ידי החברות הבנות שיכון ובינוי נדל"ן ושיכון ובינוי אירופה. שיכון ובינוי והחברות הבנות דחו את הנפקות סדרות אגרות החוב החדשות ובתחילת אפריל שיכון ובינוי נדל"ן פעלה לגיוס אשראי ממוסדות בנקאיים ואחרים כנגד שעבוד מלאי קרקעות ומלאי בניינים בפרויקטים שונים. בהתאם, אושרה קבלת אשראי של 220 מיליון שקל שמתוכה כבר התקבלו 155 מיליון שקל.

 

בשיחת הוועידה שהתקיימה היום (א') לפידות התייחס לחוב הפיננסי של קבוצת שיכון ובינוי ואמר "מבנה החוב של החברה לא אופטימלי, חלקו הגדול נמצא בחברה האם והוא יקר. לעומת זאת לחברות הבנות של שיכון ובינוי יש הרבה יש נכסים לא ממונפים שיאפשרו גיוס חוב זול יותר ואנחנו נרצה לשנות את זה בזמן הקרוב".

 

ביחס לתוכניות הפיתוח של שיכון ובינוי בתחום הדיור המוגן לפידות הביע אופטימיות ואמר "דיור מוגן לכאורה נראה שנפגע במשבר, אבל לטעמנו אין שינוי מהותי בטעמי הציבור בטח לא בטווח הארוך. הפיתוח של חברת הדיור המוגן, לצערי, זה לא משהו שיקרה בטווח הקצר. הפיתוח של המתחמים יניב לנו ערך מאוד גבוה ואין לנו כוונה לסגת מהעניין".

 

זינוק בהוצאות המימון בשל שחיקה בפזו הקולומביאני

 

ההכנסות של שיכון ובינוי ברבעון הראשון של 2020 צמחו ב-10% והסתכמו ב-1.64 מיליארד שקל. העלייה בהכנסות נובעת הודות לאיחוד לראשונה של חברה קבלנית בארצות הברית שנרכשה באפריל 2019.

 

הרווח התפעולי של שיכון ובינוי התכווץ ב-64% והסתכם ב-250 מיליון שקל. ברבעון המקביל הרווח התפעולי הסתכם ב-703 מיליון שקל הודות לרווח הון של 476 מיליון שקל שנרשם בעקבות מכירת מניות ADO גרופ. בנטרול רווחים אחרים, הרווח התפעולי של שיכון ובינוי הסתכם ב-147 מיליון שקל, שיפור לעומת רווח של 93 מיליון שקל ברבעון המקביל.

 

משבר הקורונה בא לידי ביטוי בעליה בהוצאות המימון של שיכון ובינוי שהסתכמו ברבעון ב-111 מיליון שקל, לעומת מיליון שקל ברבעון המקביל. עיקר השינוי מיוחס לשחיקה בשער הפזו הקולומביאני והניירה הניגרי. בשורה התחתונה, שיכון ובינוי מסתכם את הרבעון הראשון של 2020 עם רווח נקי של 110 מיליון שקל, בהשוואה לרווח נקי של 509 מיליון שקל שנרשם ברבעון המקביל אשתקד.

 

מתחילת השנה קבוצת שיכון ובינוי רשמה מספר התפתחויות עסקיות שישפיעו על פעילות בעתיד הקרוב והרחוק. שיכון ובינוי השלימה את עסקת "דרך ארץ" ועלתה לשליטה בקבוצה שהיא מפעילת הכבישים הגדולה בישראל. כמו כן, החברה הבת סולל בונה קיבלה במהלך הרבעון הראשון עבודות בהיקף של 1.8 מיליארד שקל. צבר ההזמנות של קבוצת שיכון ובינוי עלה בסוף הרבעון ל-14.3 מיליארד שקל, לעומת 13.7 מיליארד שקל בסוף 2019.

x