שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בורסת ת"א

בלעדי לכלכליסט

אל על ניצבת על סף מכירת חלקה בממן למשפחת לבנת

חברת התעופה מצויה במגעים מתקדמים למכירת אחזקתה (15%) בחברת השילוח ממן לחברת תעבורה, המחזיקה כעת ב־66% מהמניות. תמורת 50 מיליון שקל תקבל הרוכשת גם אופציה להגדלת חלקה ב־10% נוספים

גולן חזני 06:5827.05.20

ההפסדים הכבדים שהסב משבר הקורונה מביאים את אל על לנסות להצטייד במזומנים. ל"כלכליסט" נודע כי חברת התעופה מנהלת מגעים מתקדמים למכירת אחזקותיה (15%) בחברת  ממןלחברת תעבורה משפחת לבנת. ממן מתמחה בשירותי הובלה, איחסון ומיון, בים, באוויר ושירותי קרקע.

 

התמורה בעסקה תעמוד על 50 מיליון שקל, בעוד שווי המניות של אל על בממן עומד על 32 מיליון שקל. אולם, הרוכשת מקבלת גם אופציה שבידי אל על להגדלת חלקה. העסקה נעשית בפרמיה לא גדולה על שווי השוק של ממן, 216 מיליון שקל נכון לתחילת המסחר אתמול. ממן לא ניזוקה קשות מהמשבר הנוכחי בבורסות וירדה מתחילת השנה ב־16%.

 

במסגרת הסכם מפברואר 2010, שבמסגרתו מעניקה ממן שירותים לאל על וללקוחותיה במסוף המטענים. ההסכם הקנה לאל על את 15% המניות שברשותה, וכן אופציה לרכישת 10% נוספים מממן.

 

מה דעתך על מניית אל על:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
קנייה חזקה קנייה המתן מכירה מכירה חזקה
מה חושבים הגולשים ?
     
58% 18% 24%

תעבורה, שבשליטת משפחת לבנת, מחזיקה ב־66% ממניות ממן. עם הרכישה יגדל חלקה ל־81%. בתעבורה מחזיקים גם בנק לאומי וחברת הביטוח הפניקס, שרכשו 20% מהחברה כל אחת מידי כלל תעשיות של לן בלווטניק בשנה שעברה.

 

צבי לבנת צבי לבנת צילום: אוראל כהן

 

עלייה בהכנסות ממן

 

ממן נסחרת במעט מעל מחצית מהונה העצמי, שעומד על 407 מיליון שקל נכון לסוף 2019. החברה סיימה את השנה ברווח נקי של 409 מיליון שקל לעומת 28 מיליון שקל ב־2018. ההכנסות ב־2019 הסתכמו ב־960 מיליון שקל לעומת 930 מיליון בשנה הקודמת. עלייה קלה זו בהכנסות ניכרה יותר בשורת הרווח הגולמי והתפעולי, ושורשרה לרווח הנקי לאור התייעלות של החברה.

 

מה דעתך על מניית ממן:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
קנייה חזקה קנייה המתן מכירה מכירה חזקה

בראש ממן עומדים היו"ר נחמה רונן והמנכ"ל בועז צפריר, לשעבר מנכ"ל רכבת ישראל. לחברה ארבעה תחומי פעילות עיקריים: מסוף מטענים בנתב"ג, שירותים לוגיסטיים, שירותים לחברות תעופה והשכרת נדל"ן יחד עם חברת גב־ים. החברה היחידה מלבדה שמפעילה מסוף מטענים בנתב"ג היא סוויס פורט. פעילות המסוף נהנית בשנים האחרונות מצמיחה עקבית נוכח הרכישות באינטרנט והתחזקות השקל. בגזרה זו ממן מספקת לוגיסטיקה שירותי אחסון, ניהול מלאי, הובלה, הפצה ועוד.

 

פעילותה של ממן בתחום השירותים לחברות התעופה מבוססת על שירותי קרקע כמו בידוק, כרטוס, פיקוח ותיאום מול ספקים, שירותי הסעה וניהול חניונים בנתב"ג. פעילות זו נהנתה מהצמיחה המשמעותית במספר הנוסעים בנתב"ג בשנים האחרונות, נוכח רפורמת השמים הפתוחים.

 

ערבות מדינה עם מכשולים

אל על, שנשלטת בידי כנפיים (38%), נפגעה קשות ממשבר הקורונה. זה כמה שבועות מנהלת החברה משא ומתן מתיש לקבלת סיוע מהממשלה לאור עצירה מוחלטת של טיסותיה. משרד האוצר התבקש לאשר ערבות של 80% להלוואה של 400 מיליון דולר שתקבל החברה מהבנקים לאומי ודיסקונט. תנאי ההלוואות טרם סוכמו.

 

האוצר התנה את הסכמתו למתן ערבות מדינה בתנאים שהציבו מכשולים חדשים ולא פשוטים בפני אל על. בחודשיים האחרונים נדרשה החברה לשפר את תוכנית ההתייעלות בשלושה סבבים של דיונים עם האוצר, ולהגדיל את יעד החיסכון מ־150 מיליון דולר בשנה ל־325 מיליון דולר בשנה. האוצר דורש חלוקת סיכונים שוויונית בין המדינה לבנקים המלווים, כלומר: הבנקים לא יקבלו קדימות בסדר הנשייה. בנוסף האוצר דורש מהחברה התייעלות נוספת של שליש מכוח האדם.

 

מסוף מטענים של ממן מסוף מטענים של ממן צילום: ממן

 

x