$
בורסת ת"א

משבר הקורונה העביר את כאל להפסד של 7 מיליון שקל ברבעון הראשון

ההפסד נבע מגידול של 209% בהוצאות להפסדי אשראי שעמדו על 105 מיליון שקל; כאל העמידה בתקופת המשבר אשראי בהיקף של 750 מיליון שקל

נעמי צורף ועירית אבישר 09:1825.05.20

גידול חד בהפרשות להפסדי אשראי שנבעו כתוצאה ממשבר הקורונה, העביר את חברת כרטיסי האשראי כאל להפסד של 7 מיליון שקל ברבעון הראשון של השנה - לעומת רווח של 37 מיליון שקל ברבעון המקביל, כך עולה מהדוח הכספי שפרסמה החברה הבוקר (ב').

 

 

סיבה להפסד היא הגידול החד בהוצאות להפסדי אשראי אשר הסתכמו ב-105 מיליון שקל לעומת 34 מיליון שקל ברבעון המקביל. מדובר בעלייה של 209%; עיקר הגידול נובע מעלייה חדה מהפרשה חשבונאית שנובעת מהערכה על נזק עתידי. הפרשה זו עמדה על 74 מיליון שקל לעומת 9 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. יתרת הסכום נובעת ממחיקות אשראי בגין נזק שכבר נגרם.

 

מנכ"ל כאל לוי הלוי מנכ"ל כאל לוי הלוי צילום: רמי זרנגר

 

 

לכאל פעילות משמעותית בתחום האשראי למשקי בית. בדומה לשאר חברות כרטיסי האשראי, פעילות זו הייתה מנוע צמיחה של החברה בשנים האחרונות. ההפרשות הגבוהות נובעות בעיקר מצפי עתידי ללווים שייכנסו לקשיים.

 

על אף שנראה כי מרבית הגופים החוץ בנקאיים קפאו במהלך המשבר בכל הקשור למתן אשראי, כאל פרסמה כי בתקופת משבר הקורונה (החל מתחילת חודש מרץ), היא דווקא העמידה ללקוחותיה אשראי חדש בסכום לא מבוטל של כ-750 מיליון שקל. תיק האשראי הצרכני של החברה עמד בסוף הרבעון על כ-5.6 מיליארד שקל בהשוואה ל-4.8 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד, גידול של כ-16%. מתחילת השנה ועד למועד פרסום הדוח, העמידה החברה ללקוחותיה אשראי חדש בסך כ-1.5 מיליארד שקל. 

 

בשאר פרמטרים העסקיים, כאל רשמה צמיחה בראשון הראשון. הכנסות החברה ברבעון הסתכמו ב-472 מיליון שקל לעומת 432 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, גידול של כ-9%. מחזור העסקאות בכרטיסי כאל עמד הרבעון על 27.1 מיליארד שקל בהשוואה ל-24.6 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד, גידול של כ-10%, אשר נמוך מכפי שהיה צפוי להיות אלמלא משבר הקורונה.

 

לוי הלוי, מנכ"ל כאל, אמר היום בעקבות פרסום הדוח: "דוחות הרבעון הראשון משקפים את השפעות משבר הקורונה על תוצאות החברה. התוצאות הושפעו בעיקר מגידול דרמטי בהפרשות להפסדי אשראי, לאור אי הודאות השוררת בשווקים. עם זאת, בנטרול השפעת משבר הקורונה, רשמה כאל צמיחה בכל הפרמטרים העסקיים, זאת לצד פעולות רבות שביצענו על מנת להקל על לקוחותינו בתקופת המשבר. בימים האחרונים, אנו עדים להתאוששות הדרגתית של המשק, שבאה לידי ביטוי בגידול במחזורי העסקאות ואנו מקווים שמגמה זו תימשך".

x