שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בורסת ת"א

הזרמת הון לאל על עלולה להעלות את כנפיים על מסלול התנגשות עם מחזיקי האג"ח

מחזקי אגרות החוב של החברה האם של אל על מוטרדים מדרישת הממשלה להזרמת הון כתנאי להעמדת ערבות להלוואה

יניב רחימי 23:1023.05.20

מחזיקי אגרות החוב של כנפיים, החברה-האם של אל על, מוטרדים מדרישת הממשלה להזרים הון לאל על כתנאי להעמדת ערבות להלוואה שחברת הבת משוועת לה. החששות של המשקיעים הוצפו במסגרת אסיפת מחזיקי אגרות החוב של כנפיים שהתקיימה ביום חמישי האחרון.

 

 

לפני עשרה ימים פרסמה חברת כנפיים שבשליטת משפחת בורוביץ' דיווח שמטריד את מחזיקי אגרות החוב שלה. לפי אותו דיווח, משרד האוצר העלה דרישה כלפי כנפיים, בעלת השליטה באל על (38.3%), להעמיד לאל על סיוע בדרך של הזרמת הון בהיקף של כ-100 מיליון שקל ושעבוד מסוים על מניותיה באל על.

 

מה דעתך על מניית כנפיים:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
קנייה חזקה קנייה המתן מכירה מכירה חזקה

הדרישה הועלתה במסגרת המשא ומתן שמתנהל בין משרד האוצר ואל על ביחס למתווה שבו תעמיד המדינה ערבות להלוואה של 400 מיליון דולר שתינתן לאל על. אל על מגדירה את ההלוואה ואת הגיבוי של המדינה למדינה כ"חיוניים על מנת לאפשר לחברה להתמודד עם ההשלכות המהותיות של משבר הקורונה על החברה". ההלוואה נחוצה לאל על כמו אוויר לנשימה שכן מצבה הפיננסי של חברת התעופה בכי רע, עובדה שבאה לידי ביטוי בהערת "עסק חי" שרואי החשבון של אל על צרפו לדו"חותיה השנתיים ל-2019 שפורסמו לפני עשרה ימים.

 

הגם שהמשא ומתן בין הצדדים טרם הושלם, וטרם גובשו הבנות בכל הנושאים לרבות בנוגע לסיוע הנדרש מכנפיים, מחזיקי אגרות החוב של החברה האם שחוששים מתרחיש שבו כנפיים תזרים הון לאל על באופן שיסכן את שירות החוב כלפיהם. החוב של כנפיים כלפי מחזיקי האג"ח שלה מסתכם ב-146 מיליון שקל ואגרות החוב של החברה נסחרות בתשואה של 18.6% (שקלי, מח"מ של שנתיים) שמעידה על החשש של המשקיעים ביחס ליכולת של כנפיים לעמוד בהתחייבויותיה במועדם.

 

מנכ"ל אל על גונן אוסישקין מנכ"ל אל על גונן אוסישקין צילום: עמית שעל

 

 

בסוף אפריל הורידה חברת דירוג האשראי מעלות את הדירוג של כנפיים מרמה של A- לרמה של BBB. מעלות השאירה את דירוג האשראי של כנפיים ברשימת מעקב עם השלכות שליליות בשל התמשכות אי הוודאות בענף התעופה בעקבות משבר הקורונה. מנגד, במעלות מגדירים את הנזילות הנוכחית של כנפיים כ"הולמת", את רמת החוב של החברה כ"סבירה", ומציינים שבידיה של כנפיים אמצעים נזילים מספקים לתשלום החוב כלפי מחזיקי האג"ח ב-12 החודשים הקרובים. לפי דוח הדירוג של מעלות, לכנפיים יש אמצעים נזילים של כ-20 מיליון דולר, וכנגדם תשלומי קרן וריבית למחזיקי אגרות החוב בהיקף של 9 מיליון דולר ב-2020 וכ-10 מיליון דולר ב-2021.

 

אלא שהתחזית של מעלות לא לוקחת בחשבון מצב שבו כנפיים תידרש לסייע לאל על בדרך של הזרמת הון. התרחיש האופטימלי מבחינת מחזיקי אגרות החוב של כנפיים הוא שהזרמת ההון לאל על לא תעשה מהמקורות של החברה, אלא מהאמצעים של בעלי השליטה בה, תמי בורוביץ' (23.6%) ודדי בורוביץ' (8.8%). לגישת מחזיקי האג"ח, השקעה במניות התנודתיות של אל על מהווה אופציה לבעלי המניות, שכן אם לאחר הזרמת ההון לאל על המניות של החברה הבת ימריאו, רק בעלי המניות שלה ייהנו מכך. כך בזמן שמחזיקי אגרות החוב של כנפיים אינם חשופים לאפסייד בתרחיש שמניית אל על תעלה, הם חשופים לסיכון שהשווי שלה ירד. 

x