$
בורסת ת"א

הקשיים של וירג'ין אוסטרליה מאיימים על גלובל כנפיים

חברת התעופה האוסטרלית, הלקוחה הגדולה ביותר של חברת החכרת המטוסים הישראלית, נכנסה להליך שעלול להוביל אותה להקפאת הליכים ועצירת תשלומים. מניית גלובל כנפיים צנחה ב־8.5% בעקבות הדיווח

תומר הדר 07:3222.04.20

בימי קורונה, כל ענף התעופה העולמי נפגע ובמיוחד החברות המספקות ללקוחות את המטוסים. לפי הודעה שפרסמה אתמול גלובל כנפיים הישראלית, החברה־האחות של אל על העוסקת בהחכרת מטוסים, חברת וירג'ין אוסטרליה, אשר חוכרת אחד מתוך תשעת מטוסיה של גלובל כנפיים, נכנסת מרצון להליכים תחת ניהול מיוחד. 

אחד השותפים בווירג'ין אוסטרליה הוא המיליארדר ריצ'ארד ברנסון, שנמצא בעיצומו של מסע שכנוע בפני שלטונות בריטניה, כדי לקבל הלוואות שיאפשרו את המשך פעילותה של וירג'ין אטלנטיק.

אך המקרה של וירג'ין אוסטרליה שונה: החברה נאלצה להודיע כי היא נכנסת לתהליך VOLUNTARY ADMINISTRATION, כלומר עוברת למצב שבו ממונה לה מנהל מיוחד, בזמן שהחברה ממשיכה לתפקד. תפקידו של המנהל המיוחד הוא לנסות להבריא את החברה, להפעיל אותה וגם לנסות ולמשוך משקיעים.

 

החדשות הטובות והחדשות הרעות מאוסטרליה

החדשות הטובות עבור גלובל כנפיים הן שווירג'ין אוסטרליה תמשיך לטוס. החדשות הרעות הן שבדומה לרוב חברות התעופה בעולם, גם מנהלי וירג'ין אוסטרליה החדשים ינסו לפתוח את החוזים מול ספקים קיימים.

וירג'ין אוסטרליה מחזיקה בצי של 98 מטוסים, שרובם טסים בטיסות פנים־אוסטרליות (כולל המטוס של גלובל כנפיים), מה שמעלה חשש בקרב גורמים בתחום כי וירג'ין אוסטרליה תיאלץ להוציא אותו משירות. יש להדגיש: עד כה וירג'ין אוסטרליה לא הודיעה לגלובל כנפיים כי היא מפסיקה את החכירה.

 

 

 

עבור גלובל כנפיים וירג'ין אוסטרליה היא לקוח "מהותי מאוד". ההכנסות מוירג'ין אוסטרליה היוו כ־37% מהכנסות החברה ב־2019. אף שהמטוס המוחכר מושבת, עד כה שולמו דמי החכירה עליו, כולל עבור ארבעת החודשים הראשונים של 2020. עם זאת, העתיד פחות ברור: לפי הדיווח, יתרת דמי החכירה שגלובל כנפיים אמורה לקבל תמורת המטוס עומדת על 40.6 מיליון דולר עד תום החכירה ב־2024. מדובר בסכום המהווה 45% מצבר ההזמנות של גלובל כנפיים עד 2025.

 

הבעיה המרכזית של גלובל כנפיים היא שווירג'ין לא לבד. לפי דיווח של החברה, חברות נוספות שאיתן היא עובדת, כולל לקוחות מהותיים מאוד, פנו אליה בבקשה לדחיית תשלומים. גלובל כנפיים לא ציינה באילו חברות מדובר, אך פרט לווירג'ין החברה מחכירה לבריטיש איירווייס, אמריקן איירליינס וויסטארה. כמו כן, בוטלה עסקה למכירת שני מטוסים של גלובל כנפיים שהיתה אמורה לייצר לחברה תזרים פנוי של 40 מיליון דולר.

 

 

מטוס וירג'ין אוסטרליה
מטוס וירג'ין אוסטרליה צילום: Boeing

 

 

נכון לסוף מרץ, היקף החובות של גלובל כנפיים עומד על 141 מיליון דולר, בעוד שברשותה מזומנים ופיקדונות בהיקף של 42 מיליון דולר בלבד. לכך יש להוסיף את העובדה שתוצאותיה הכספיות של החברה נשחקות באופן עקבי זה כמה שנים. את 2019 סיימה החברה עם הכנסות של 28.1 מיליון דולר והפסד של 361 אלף דולר. זאת לעומת הכנסות של 38 מיליון דולר ורווח נקי של 5.4 מיליון דולר ב־2018.

 

גלובל יכולה לעמוד בפירעון חובותיה ל־2020

עם זאת, בטווח הקרוב גלובל כנפיים יכולה לעמוד בפירעון חובותיה. במהלך 2020 יהיה עליה לפרוע כ־21 מיליון דולר. לפי תזרים המזומנים החזוי של החברה, יהיו לה יתרת נכסים נזילים ומקורות בהיקף של 56 מיליון דולר. 20 מיליון דולר מסכום זה מקורם בדמי חכירה. כלומר, גם אם כל החברות לא ישלמו לה במהלך שנה זו, יש באפשרותה, נכון להיום, לפרוע את חובותיה.

 

אולם במצב כזה, החברה תיכנס ל־2021 במצב רעוע מאוד, ובמהלכה היא עשויה למצוא את עצמה מול שוקת שבורה ביחס לכושר הפירעון שלה. סדרת האג"ח הבודדה של החברה (ב'), שהיקפה קרוב ל־200 מיליון שקל, הגיבה לדיווח בירידה של 8.7%, כך שהיא נסחרת היום בתשואת זבל של 26.5%. מניית החברה צנחה ב־8.5% והיא נסחרת לפי שווי שוק של 101 מיליון שקל בלבד.

x