$
בורסת ת"א

חברת הביטוח שהכי פחות חשופה למשבר הקורונה - איי.די.איי ביטוח

בזמן שחברות הביטוח מגדל וכלל דיווחו על הפסדים צפויים של מאות מיליוני שקלים בתיק הנוסטרו וירידה חדה בהיקף הנכסים המנוהלים, במותג 'ביטוח ישיר' משדרים עסקים כרגיל עם רווח כולל של 210 מיליון שקל ב-2019; החברה רשמה הפסד של 60 מיליון שקל בתיק הנוסטרו בשל המשבר - לנוכח אי הוודאות החליטה להשהות את חלוקת הדיבידנד; המנכ"ל: "אנשים יהיו יותר רגישים למחיר וזה יעבוד לטובת מי שלא עובד עם סוכנים"

רחלי בינדמן 09:4229.03.20

מניית חברת איי.די.איי ביטוחשבשליטת משפחת שנידמן ובניהולו של קובי הבר איבדה השנה 27% מערכה, כחלק מהנסיגה של  יתר חברות הביטוח - אף על פי שהחשיפה שלה לשווקי ההון ולסביבת הריבית נמוכה דרמטית מזו של יתר החברות בענף. היום מדווחת החברה כי סיימה את שנת 2019  עם רווח כולל של 210 מיליון שקל, לעומת 174 מיליון שקל ב-2018. בה בעת, בשונה מהמצב בענף, חשיפתה להשפעות השליליות של משבר הקורונה היא נמוכה משמעותית.

 

מגדל וכלל פרסמו בסוף השבוע את הדוחות הכספיים לשנת 2019 ובתוך כך חשפו את ההשפעות הצפויות של משבר הקורונה על תוצאות הרבעון  הראשון - עם הפסדים של מאות מיליוני שקלים בתיק הנוסטרו וירידה חדה בהיקף הנכסים המנוהלים. לעומתן, איי.די.איי ביטוח (הידועה תחת המותג ביטוח ישיר) מציינת, במסגרת העדכון על השפעות משבר הקורונה, שנאלצה לבטל את הנופש לעובדיה שאמור היה להתקיים בחודש מרץ "כאשר לא ברור כמה מהעלות ניתן יהיה לקבל חזרה". 

 

מה דעתך על מניית איידיאיי ביטוח:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
קנייה חזקה קנייה המתן מכירה מכירה חזקה

בתוך כך מדווחת החברה כי נאלצה להפסיק לשווק את מוצר ביטוח הנסיעות לחו"ל שלה, בדומה לחברות המתחרות,  אם כי גם כאן היא מציינת כי אין להחלטה זו השפעה מהותית על החברה. איי.די.איי מציינת כי צמצמה את היקף העבודה של מרבית עובדיה ל-80% משרה על ידי ניצול ימי חופשה והוציאה מיעוט מהם לחל"ת. 

 

בכל הקשור להשפעות המגפה על תוצאות ביטוח ישיר מסבירה החברה כי "אינה יכולה בשלב זה להעריך את השפעת המגפה עליה ועל התוצאות בטווח הקצר והארוך, הן בשל חלוף הזמן הקצר מאז הוכרזה המגפה, הן לאור השינויים התכופים בהנחיות הרגולציה, והן בשל אי הוודאות לגבי משך התקופה ותוכן ההנחיות הרגולטוריות שיינתנו במהלכה, וההשפעות הנגזרות של כל אלה, וכן לאור האפשרות שלמצב החדש יהיו השפעות מקזזות". עם זאת, נכון לתאריך פרסום הדוח, מעריכה החברה שההנחיות שנועדו למנוע את התפשטות הנגיף יביאו להאטה בפעילות הכלכלית של המשק ולירידה בביקושים, וככל שתקופה זו תתארך, יש להניח שתהיה לכך השפעה גם על הפעילות הכלכלית של החברה.

 

לפי איי.די.איי ביטוח , נכון לתאריך אישור הדוחות, פעילות החברה נמשכת כסדרה אם כי יש קיטון בהיקף הפניות למוקדי השירות והתביעות. הירידה בהיקף הפניות לרכישת ביטוח רכב  מוסברת בירידה בהיקף רכישות רכב לראשונה על ידי הציבור – מיבואנים ומגרשי רכב כאחד. עם זאת, מי שמחזיקים ברכב קיים ורק נמנעים מלהחליפו באחר, עדיין יחזיקו בביטוח רכב, להערכת החברה, אך ייתכן שיצמצמו את היקפו לביטוח צד ג' או לביטוח תחת השבתה בשל צמצום הנסועה לתקופת מה, מה שיביא להפחתה מסויימת בהיקפי הפרמיה ממוצר זה, אך גם לירידה בהיקפי התביעות. ככל שתקופת ההגבלות תתארך והשוק אכן ייכנס להאטה, מעריכה החברה שתהיה לכך השפעה על היקף הביקושים למוצרי ביטוח, אך כרגע עוד לא ניכרת מגמה כזו, מעבר לאמור.

 

בחברה מדווחים כי אינם מזהים פדיונות משמעותיים בפוליסות המשתתפות ברווחים של החברה (ביטוחי מנהלים) וממילא מדובר בהכנסות לא מהותיות לפעילות של החברה. בור ההפסדים שנוצר בפוליסות המשתתפות עומד על 33 מיליון שקל ואילו ההפסד בהשקעות הנוסטרו עומד על 60 מיליון שקל (לשם השוואה בכלל ובמגדל הפסדי הנוסטרו הסתכמו ב-800 מיליון שקל למגדל ו-600 מיליון שקל לכלל).

 

החברה אינה יכולה להעריך את ההשפעה שתהיה למגפת הקורונה על האוכלוסיה בישראל וממילא לא על הסיכון הביטוחי שלה. למיטב הבנתה, מהפרסומים בתקשורת, הערכת משרד הבריאות היא שהסיכון העיקרי לתמותה הוא באוכלוסיה המבוגרת וזו שסובלת ממחלות רקע שונות. החברה דיווחה כי היא "מתאימה את פעילותה להערכות אלה". על רקע ההשלכות הצפויות של נגיף הקורונה החליט דירקטוריון איי.די.אי ביטוח להשהות את ההחלטה על חלוקת דיבידנד סופי בגין רווחי שנת 2019.

   

המנכ"ל קובי הבר המנכ"ל קובי הבר צילום: כפיר סיוון

 

 

 

מנכ"ל איי.די.איי ביטוח הבר אמר היום לכלכליסט: "קשה מאד להעריך לאן זה יתפתח וכמה זמן זה יימשך. אנחנו כן רואים שתי מגמות עיקריות: בגלל שצפויה האטה במשק תהיה ירידת ביקושים בכלל המשק ותגיע גם למוצרי הביטוח. בצד השני של המטבע, אנשים יהיו הרבה יותר ערים ומודעים לנושא המחיר ובזכות זה שאין לנו עמלות לסוכנים, אנחנו יכולים להציע מחירים יותר זולים בכל המוצרים שלנו. לכן תהיה פה הזדמנות להציע לציבור מחירים יותר אטרקטיביים כדי לשמור על הכיסוי הביטוחי שלהם.

 

"אנשים יהיו הרבה יותר רגישים כעת לתמחור של ביטוחי החיים והדירה ולחברות הביטוח המסורתיות שעובדות עם סוכנים יהיה יותר קשה לתקוף את המלאי של הסוכנים במוצרים האלה ולהציע את המוצרים הללו ללא תיווך סוכן".

 

הבר הוסיף כי "בהסתכלות על הקורונה, בעולם הרכב, אין ספק ורואים את זה מכל יבואני הרכב ומגרשי הרכב, השוק נעצר כרגע. היבואנים סגרו את עולמות התצוגה והמגרשים סגרו הפעילות, רואים ירידה בביקושים לביטוחים חדשים. מנגד רואים ירידה בתביעות כי השימוש ברכב ירד. קשה להגיד מה יגבור על מה".

x