שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בורסת ת"א

בלעדי לכלכליסט

צריכה מזומנים: דלק מעמידה למכירה את תחנות הכוח שלה בשורק ובאשקלון

הקבוצה ממשיכה בניסיונות למצוא מקורות מימון, והפעם שמה על המדף את שתי תחנות הכוח שהיא מפעילה באופן פרטי; על פי ההערכות במשק האנרגיה, המתעניינים הם שחקנים משוק האנרגיה, חלקם בשותפות עם מוסדיים חלקם זרים

ליאור גוטמן 07:4723.03.20

קבוצת דלק ממשיכה בניסיונות למצוא מקורות מימון, והפעם שמה על המדף את שתי תחנות הכוח שהיא מפעילה באופן פרטי. ל"כלכליסט" נודע שהקבוצה קיבלה פניות למכור את תחנת הכוח באשקלון (IPP אשקלון) ואת תחנת הכוח שצמודה למתקן התפלת המים בשורק.

 

על פי ההערכות במשק האנרגיה, המתעניינים הם שחקנים משוק האנרגיה, חלקם בשותפות עם מוסדיים חלקם זרים. הבעיה היא בתמורה הכספית: דלק חושבת שתוכל לקבל עבור התחנות את שוויין בספרים לפחות, 580-550 מיליון שקל, בעוד מי שמנהל מו"מ מולה שוקל לשלם עד עשרות אחוזים פחות.

 

יצחק תשובה יצחק תשובה צילום: קבוצת דלק

 

לפני כשנה וחצי דיווחה הקבוצה שברצונה להעביר את שתי תחנות הכוח לידי דלק ישראל, מפעילת תחנות הדלק שלה, בתמורה של 474 מיליון שקל על הלוואות הבעלים, שטר הון והון המניות. הסכום ישולם במזומן למוכרת בהשלמת העסקה, וכן תמורה נוספת של עד 56 מיליון שקל. העסקה לא הושלמה. דלק מימשה בינואר 20% מחברת ההתפלה IDE ב־165 מיליון שקל והחודש מכרה את האחזקה (70%) באלעד מגורים ב־205 מיליון שקל כדי להשיג מזומנים.

 

אתמול פורסם שדלק רוצה להעמיד למכירה גם את דלק ישראל, לרבות חנויות הנוחות מנטה, מאות מתחמים, מלאי ועובדים. במציאות של משק סגור וירידה של יותר מ־60% בהיקף התדלוקים הארצי, קל יותר לסגור עסקת רכישה של תחנות כוח. שוק החשמל בצמיחה, וחברת החשמל הולכת ויוצאת מהייצור (הייצור הפרטי הגיע לרף של 34%). לשתי התחנות שעל המדף הסכמי תפעול קבועים. התחנה בשורק הוקמה בהסכם BOT (בנה־הפעל־החזר לידי המדינה לאחר 25 שנה) של מתקן התפלת הים בשורק. היא החלה לפעול בספטמבר 2017, כשמחצית מתפוקתה מיועדת למתקן. הסכם ה־BOT ואספקת החשמל יסתיימו במאי 2037. לתחנה בשורק רישיונות קבועים לייצור ואספקת חשמל של 140 מגה־ואט. תחנת הכוח באשקלון, שהושקה בינואר 2008, הוקמה בהסכם דומה, שיפוג ב־2027. לתחנה רישיונות לייצור 87 מגה־ואט. ההפסד המיוחס לבעלי מניות דלק מהפעלת תחנות הכוח עמד נכון לסוף 2018 על 57 מיליון שקל לאשקלון וכ־10 מיליון שקל לשורק.

x