שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בורסת ת"א

אלשטיין הרוויח עוד מעט זמן, שבו יתפלל לנס שימנע הסדר

בעל השליטה באי.די.בי החליט להזרים לחברה עוד 12 מיליון שקל שישמשו לתשלום ריבית למחזיקי האג"ח בסוף החודש, ובכך קנה שקט עד סוף יוני. אדוארדו אלשטיין נחוש לא להגיע להגיע להליך משפטי של פירוק, ולאחר פרסום הדו"חות יחל במגעים עם המחזיקים

גולן חזני 07:1722.03.20

משבר הקורונה מאיים להיות המסמר האחרון בארון הקבורה של אי.די.בי פתוח שבשליטת אדוארדו אלשטיין, אך בזכות מהלך לא צפוי, בעל השליטה הרוויח עוד קצת זמן.

 

 

 

ביום חמישי החליט אלשטיין להזרים עוד 12 מיליון שקל לקופתה הריקה של אי.די.בי פתוח. הרוב המוחלט של הסכום, 11 מיליון שקל, ישמש לתשלום ריבית למחזיקי האג"ח מסדרה י"ד, שצריכים לקבל את התשלום בשבוע הקרוב. מיליון השקלים הנותרים הועברו לחברה על מנת שתוכל לפרוע עד סוף החודש הלוואה של 5 מיליון דולר שלקחה מהחברה־הבת ישראייר, אולם אין בכוונת אי.די.בי לפרוע את ההלוואה הזו והסכום ישמש את החברה לפעילות שוטפת.

 

ההזרמה של אלשטיין, שנחשבת לחריגה בימים אלה של משבר עולמי, היא תגובה למכתב ששיגרו אליו הדירקטורים החיצוניים של החברה בשבוע שעבר, שבו דרשו שיזרים לחברה 40 מיליון שקל, וזאת בהתאם לשטר הנאמנות שהונפק לחברה ב־2017, בעת שאלשטיין, באמצעות קרן דולפין, רכש מאי.די.בי פתוח את דסק"ש באמצעות הלוואת מוכר של 1.77 מיליארד שקל. בסופו של דבר, הדח"צים, בראשותו של גיורא ענבר, התקפלו והסכימו להסתפק ב־12 מיליון שקל, וזאת על אף ששטר הנאמנות מאפשר להם לדרוש מאלשטיין הזרמה של עד קרוב ל־300 מיליון שקל. בהשגת הפתרון סייעו יריב פילוסוף מפירמת גיזה־זינגר־אבן, ועורכי הדין אסתר קורן ואייל גבע.

 

ההזרמה המדוברת אינה קשורה להתחייבות של אלשטיין להזרים 70 מיליון שקל בחודש ספטמבר הקרוב וסכום זהה בספטמבר הבא, אלא מהווה תוספת להתחייבות זו; וזאת משום שאילו אלשטיין היה קובע שההזרמה הזו היא על חשבון ההתחייבות הקיימת שלו, מחזיקי האג"ח מסדרות ט' וט"ו היו יכולים לטעון שמדובר בהעדפת נושים.

 

אלשטיין רואה בהסדר מוצא אחרון

 

נוכח תשואות האג"ח האסטרונומיות של אי.די.בי פתוח, שמגיעות גם ל־300%, עולה השאלה מדוע אלשטיין ממשיך להזרים כספים לחברה הקורסת, שאליה הזרים 3 מיליארד שקל מאז שהפך לבעל השליטה ב־2014 — סכום שלא הספיק לחברה כדי להרים את הראש מעל המים, וכיום השווי הנכסי הנקי שלה הוא שלילי בהיקף של 800 מיליון שקל, והיקף החובות שלה למחזיקי האג"ח מסתכם ב־2 מיליארד שקל.

 

ככל הנראה, אלשטיין מנסה להרוויח עוד מעט זמן לפני שייקלע להסדר חוב, ובתקופה הזו הוא יוכל לקוות לנס שימנע ממנו להגיע למצב הזה.

 

 

אדוארדו אלשטיין אדוארדו אלשטיין צילום: סיוון פרג'

 

למעשה, אלשטיין מרוויח עוד שלושה חודשים, שכן בסוף יוני אי.די.בי פתוח צריכה לפרוע 40 מיליון שקל למחזיקי האג"ח מסדרות י"ד ו־ט"'ו. בספטמבר שלאחר מכן יהיה עליה לפרוע 11 מיליון שקל נוספים למחזיקי האג"ח מסדרה י"ד, ועוד 110—120 מיליון שקל למחזיקי האג"ח מסדרה ט"ו, וזאת באמצעות מכירה של מניות כלל ביטוח. כיום אי.די.בי פתוח מחזיקה ב־8.5% ממניות חברת הביטוח. בדצמבר מחכים לה תשלומים בהיקף של 170 מיליון שקל, ובשלב זה אין מקור כספי מובטח לפירעונם.

 

אם אלשטיין יצליח להשלים את עסקת בעלי העניין שבמסגרתה אי.די.בי פתוח תמכור את חלקה בחברת IDBG שמחזיקה בנדל"ן לאס־וגאס לנכסים ובניין שבשליטת דסק"ש, שנמצאת גם היא בשליטת אלשטיין, היא תקבל לידיעה כ־100 מיליון שקל.

 

אלשטיין גם מתפלל לכך שהשווקים יחוו שיפור שיאפשר לו להשלים את מכירת ישראייר לקרן פורטיסימו תמורת 45 מיליון דולר, אולם נראה שגם אם המגעים בין הצדדים יפשירו, הסכום שעליו יוסכם יהיה נמוך יותר.

 

אלשטיין מתקשה להרים ידיים וללכת להסדר חוב, ונראה כי הוא מתכוון להילחם עד טיפת הדם האחרונה. גורמים באי.די.בי פתוח מספרים שבשיחות פרטיות אלשטיין טוען שבכוונתו לפרוע את מלוא החוב של החברה למחזיקי האג"ח שלה. "החזרתי כבר 20 מיליארד שקל, אז אחזיר גם את השניים שנשארו", אמר אלשטיין באותן שיחות, כשהוא מתכוון לכלל ההחזרים בתקופת שליטתו, גם של החברות־הבנות של הקבוצה.

 

הסדר חוב קלאסי עובר דרך בית המשפט, אך אלשטיין נחוש שלא להגיע למצב הזה. לכן בפועל הוא כבר התחיל בהסדר במהלך השנה שעברה, וזאת באמצעות המרת אג"ח מסדרה ט' למניות כלל ביטוח. ככל הנראה, בכוונתו להמשיך לפעול במסלולים דומים, ולקוות שהמחזיקים לא יפנו לבית המשפט בבקשה להכריז על אי.די.בי פתוח כחברה חדלת פירעון.

 

בינתיים אלשטיין זוכה לשקט יחסי בגזרת בעלי האג"ח, וזאת בזכות מלכוד שאליו הצליח להכניס אותם. באמצע השנה שעברה הוא התחייב להזרים 70 מיליון שקל בשני חודשי ספטמבר הקרובים, אך הכניס להסכם סעיף שלפיו אם המחזיקים פונים לבית המשפט, ההתחייבות שלו פוקעת. בימינו, 140 מיליון שקל הם הרבה כסף, והסעיף הזה מותיר את בית המשפט מחוץ לתמונה מבחינת המחזיקים בינתיים; זאת חרף העובדה שמניות דסק"ש, שמשעובדות למחזיקי סדרה י"ד שלהם חייבת החברה כמיליארד שקל, צנחו בחדות והקפיצו את התשואה של הסדרה ל־74%. גם מניות כלל ביטוח, שמשובדות למחזיקי סדרה ט"ו, שלהם חייבת החברה 215 מיליון שקל, צנחו בחדות בתקופה האחרונה. בהתאם לכך, גם התשואות של סדרה ט', שהיקפה 800 מיליון שקל ושלה אין ביטחונות, זינקו גם כן.

 

סיבה נוספת לשקט תעשייתי יחסי הוא שפתיחה בהליך משפטי לפירוק אי.די.בי פתוח תביא למכירת מניות כלל ביטוח שמשועבדות לבנקים מזרחי טפחות ואגוד במסגרת עסקאות החלף. לאחרונה אלשטיין העביר לבנקים 68 מיליון שקל לחיזוק הביטחונות לאור הירידה במניית כלל, והכספים האלה יירדו לטמיון במקרה של פירוק אי.די.בי, על חשבון אותם 140 מיליון שקל שאותם אלשטיין התחייב להזרים.

 

במסגרת המאמצים לחמוק מהסדר חוב מלא ורשמי, אי.די.בי תחתום בימים הקרובים על מסמך Stand Still עדכני מול מחזיקי האג"ח מסדרות י"ד ו־ט"ו, שבו תתחייב לא לבצע שום פעילות משמעותית בנכסים שלה בלי לעדכן את המחזיקים. המסמך אמנם נחתם מול אי.די.בי פתוח, אך הוא מתייחס בעיקר לנכסים של דסק"ש, שבשבועיים האחרונים איבדה 55% משוויה וכיום היא נסחרת לפי שווי שוק של 432 מיליון שקל בלבד: השליטה בסלקום (47.7%), השליטה בנכסים ובניין (68.8%), השליטה באלרון (61%), ונתח משמעותי ממניות שופרסל (26%).

 

אפשרות נוספת שעומדת בפני אלשטיין על מנת לנסות לחמוק מהסדר, ושאותה הוא צפוי להתחיל לבצע בקרוב, היא להתחיל לרכוש אג"חים של עצמו — שהדירוג שלהם על ידי מעלות ירד בשבוע שעבר ל־CC — מה שיביא לצמצום החוב של אי.די.בי פתוח. אולם לשם כך החברה זקוקה לעוד מזומנים.

 

כך או כך, החברה כבר נערכת למגעים עם נושיה, ומיד לאחר שתפרסם את דו"חותיה השנתיים בכוונת אלשטיין לגבש תוכנית יחד עם המחזיקים. למעשה, אי.די.בי פתוח אף דיווחה כי היא "תפעל לעדכון ההתחייבויות שלה כלפי מחזיקי האג"ח, בשיתוף פעולה עם נציגי המחזיקים, לתקופה של 90 ימים. במהלך התקופה הזו, החברה תפעל יחד עם בעל השליטה לגיבוש תוכנית ומתווה פעולה בקשר עם מצבה הכספי של החברה, וזאת לצורך המשך שירות ההתחייבויות שלה".

 

עימות מול לאומי בישראייר

 

לאי.די.בי יש בעיה נוספת ושמה ישראייר. חברת התעופה, כמו יתר החברות בענף, נמצאת במשבר, שאליו נכנסה במצב טוב יחסית. ישראייר, שמנוהלת על ידי אורי סירקיס, הלוותה לפני מספר חודשים 5 מיליון דולר לאי.די.בי פתוח, שאמורה לפרוע את החוב עד סוף החודש. מכיוון שישראייר זקוקה לכל שקל, היא ביקשה מהחברה־האם לפרוע 3 מיליון דולר כבר בשבוע שעבר, אך בינתיים אי.די.בי פתוח לא מתכוונת לעשות זאת.

 

משום כך, ישראייר פנתה לבנק לאומי, שאצלו היא מחזיקה 10 מיליון דולר — מחצית מהסכום משועבד — על מנת שישחרר לה את הכסף. הבנק הסכים לשחרר רק חצי מהסכום, ושלח את ישראייר לבקש את היתרה מאלשטיין. זאת משום שבבנק טוענים שאין סיבה שישחררו את הסכום אם בעל השליטה מתחמק מפירעון ההלוואה שנטל מהחברה.

 

בעקבות זאת אמרו גורמים בישראייר ואי.די.בי כי "בנק לאומי פועל בצורה אלימה. לא נפקיד אצלם כספים שיתקבלו מהממשלה כסיוע. יש משבר אמון גדול בינינו".

 

 צילום: ישראייר

x