$
בורסת ת"א

בלעדי לכלכליסט

המשרד לביטחון הפנים רוצה להטיל על אלביט מערכות קנס של 19 מיליון שקל

פגמים בפעילות טייסת הכיבוי הלאומית שהיא מפעילה עבור המדינה, ואיחור באספקת המסוקים החדשים למשטרה, שנרכשו באמצעותה

אודי עציון 08:0111.02.20
המשרד לביטחון הפנים מבקש להטיל על אלביט מערכות קנס חריג של 19 מיליון שקל. זאת, בגלל כשלים בפעילות טייסת הכיבוי הלאומית שהיא מפעילה עבור המדינה, ובשל איחור באספקת המסוקים החדשים למשטרה, שנרכשו באמצעותה. כך נודע ל"כלכליסט".

 

עיקר הקנס, 16.2 מיליון שקל, נובע מאי־עמידתה של אלביט בכוננויות כיבוי האש שלהן התחייבה. כפי שנחשף ב"כלכליסט", דווקא בשיא עונת השריפות, ביולי האחרון, קורקעו מטוסי טייסת הכיבוי בשל זיהום בדלק. אולם גם באפריל קורקעו המטוסים בשל תקלה טכנית במדפים (חלק מההגאים שלהם, הממוקם בכנפיים). כמו כן, אלביט לא עמדה במצבת הטייסים המובטחת, כשהפעילה את הטייסת באמצעות 24 טייסים, במקום 31 שלהם התחייבה, ולא ביצעה 39 כוננויות במשך חמישה חודשים.

 

 

השר לביטחון פנים ארדן השר לביטחון פנים ארדן צילום: מוטי קמחי

 

אלביט טענה כי לא עמדה במצבת הטייסים והכוננויות בגלל קשיים כלכליים שאליהם נקלעה חברת כימניר, שהפעילה את המטוסים עבורה. המשרד לביטחון הפנים לא קיבל את הטענה, בנימוק שאלביט היא האחראית מול המדינה לפעילות, ולפיכך היתה צריכה לצפות לכך ולמנוע את הפערים שהובילו לאי־עמידתה בהסכם עם המדינה. כבר במהלך משבר הקרקוע, בימי הקיץ, איים השר לביטחון הפנים גלעד ארדן כי המשרד יקנוס את אלביט על הכשלים. כעת מתממש האיום.

 

טייסת הכיבוי, טייסת 249, שהוקמה כחלק מלקחי אסון הכרמל ב־2011 וקרויה על שמו של הנער אלעד ריבן, שנספה באסון, מפעילה 14 מטוסי כיבוי מתוצרת "אייר טרקטור". מדובר במטוסי ריסוס שעברו הסבה, לאחר שצוידו במכלים מוגדלים עבור חומרי הכיבוי. המטוסים מופעלים בידי אלביט עבור המשטרה ורשות הכבאות הארצית. בעבר, אלביט רק סיפקה את המטוסים ואת האחזקה עבורם והם הופעלו בידי חברת כימניר, אך מאז רכשה את החברה לאחר שהגיעה לפשיטת רגל, וכעת היא אחראית גם על הפעלתם. אלביט סיפקה למשטרה גם את מסוקי הטייסת המשטרתית ומתחזקת אותם, אולם הפעלתם נעשית בידי המשטרה עצמה.

 

חלק נוסף בקנס נוגע להסכם משנת 2015, שבמסגרתו חתמה המדינה עם אלביט על חוזה לאספקת שישה מסוקי אירבאס (לשעבר יורוקופטר) למשטרה תמורת 115 מיליון דולר. מדובר בארבעה מסוקים חד־מנועיים ושני מסוקים דו־מנועיים, שיכולים לשמש גם למשימות כיבוי. המטוסים נמסרו למדינה באיחור משמעותי, של 130 עד 188 ימים למסוקים הקטנים יותר, ו־446 עד 455 ימים לגדולים. הקנס על האיחור לפי החוזה עומד על 600 שקל ליום עד שלושה חודשים ו־1,200 שקל לתקופה ארוכה יותר בקטנים; וסכום כפול, 1,200 ו־2,400 שקל, בהתאמה, בגדולים.

 

המדינה הכירה באחריותה לחלק מהעיכוב במסירת המסוקים החד־מנועיים, בשל תקלות בעת התקנת מערכת התצפית שסיפקה המשטרה לאלביט. בסך הכל המדינה דורשת לקנוס את אלביט ב־2.4 מיליון שקל עבור האיחור במסירת המסוקים למשטרה. יש לציין כי אף שהליך הקנס מתנהל מאז יולי האחרון, אלביט טרם דיווחה עליו לבורסה.

 

מאלביט נמסר: "אלביט מערכות מפעילה את טייסת הכיבוי תוך עמידה בדרישות המבצעיות, כפי שהוגדרו על ידי המדינה ותוך שמירה על סטנדרט בטיחות גבוה. הטיפול באירוע נקודתי זה או אחר נמצא בדיאלוג שוטף עם המשרד לביטחון הפנים".

x