שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בורסת ת"א

מנכ"ל דניה סיבוס שוב מסתבך - הפעם באחת מפרשיות דוד ביטן

הפגישות בדיקסי ובסוהו בראשל"צ, תחנת הדלק שנעשה ניסיון לזרז את הקמתה, ותשלומי השוחד לכאורה שהעבירה דניה סיבוס למקורבו של ח"כ דוד ביטן, שהוסוו כתשלום עבור ייעוץ; אלו הפרטים מכתב החשדות נגד מנכ"ל דניה סיבוס רונן גינזבורג, שמואשם גם בתיאום מכרז בשוהם ושנחקר בפרשת קריסת החניון שבנתה החברה ברמת החייל; דניה סיבוס: "כל הטענות יתבררו כמשוללות יסוד"

עמיר קורץ 20:0627.01.20

פרשה רודפת פרשה: מבין 9 הפרשות הפליליות שמהן מורכב כתב החשדות שנשלח ביום ראשון לח"כ דוד ביטן לקראת השימוע שיערך לו, בולטת פרשת דניה סיבוס. במסגרתה, חשוד ביטן בלקיחת שוחד מחברת הבנייה דניה סיבוס, מקבוצת אפריקה ישראל, בסכום של 513 אלף שקל — יותר ממחצית מסך כל השוחד שנטל ביטן בכל הפרשות ביחד, לפי טענת הפרקליטות.

 

יחד עם ביטן בפרשה זו זומן לשימוע בטרם כתב אישום גם המנכ"ל הותיק של דניה סיבוס, רונן גינזבורג, החשוד במתן שוחד למתווך - מקורבו של ביטן ואיש הביניים במרבית פרשות השוחד — משה יוסף, שכונה "הבנקאי של ביטן". בנוסף, חשוד גינזבורג בהלבנת הון ורישום כוזב במסמכי תאגיד. בנוסף זומן לשימוע מנכ"ל החברה־הבת נתיבי היובל, אייל לנגר, החשוד במתן שוחד למתווך.

 

 

רונן גינזבורג מנכ"ל דניה סיבוס רונן גינזבורג מנכ"ל דניה סיבוס צילום: גיל יוחנן

 

 

גינזבורג ולנגר ביקשו פגישה עם ביטן

 

כתב החשדות המלא שהכינה פרקליטות מיסוי וכלכלה נגד ביטן מתאר את שני הפרויקטים שבהם נעזרו דניה סיבוס ונתיבי היובל בביטן. הראשון שבהם הוא הקמת תחנות דלק לאורכו של כביש 431, שאותו בנתה נתיבי היובל ותפעלה דניה סיבוס. בשנת 2011 מכרה דניה סיבוס 75% ממניות נתיבי היובל לחברת תשתיות ישראל (תש"י). בהסכם בין השתיים הוטלה האחריות להקמת תחנות הדלק על דניה. בין השאר, הוסכם כי אם עד חודש אפריל 2018 לא יתקבל היתר להקמת תחנת דלק אחת לפחות, דניה תשלם לתש"י פיצוי כספי. אם יתקבל היתר רק לבניית תחנה אחת — הפיצוי יהיה נמוך יותר.

 

במאי 2012 הגישה נתיבי היובל תוכנית להקמת תחנת דלק במחלף עין הקורא בכביש 431, בתחום השיפוט של עירית ראשון לציון. באותה עת היה ביטן סגן ראש העיריה וחבר הוועדה המקומית לתכנון ובניה. נוכח מנגנון הפיצוי שנקבע בהסכם בין דניה לבין תש"י, היה לה אינטרס בקידום מהיר של התוכנית. הגורמים המקצועיים בעיריה דרשו כתנאי לאישור התוכנית היטל השבחה בגובה של 3.5-4.5 מיליון שקל שיוטל על נתיבי היובל. מנגד, טענה נתיבי היובל כי כלל אינה חייבת בהיטל השבחה, והיתה מוכנה לשלם רק סכום נמוך, והמחלוקת לא נפתרה. בנוסף, משרד התחבורה דרש גם הוא פיתרון לגבי הכניסות שתוכננו לתחנת הדלק, דבר שעיכב את אישור התוכנית.

 

עם הבעיות האלה פנה לנגר למנכ"ל החברה־האם גינזבורג וביקש: סייע לי מול עיריית ראשון לציון. ואמנם, ביולי 2013 גינזבורג, לפי כתב החשדות, מצא דרך לקדם את הנושא. הוא פנה למשה יוסף, מקורבו של ביטן, "וביקש ממנו לסייע, באמצעות קשריו, בהסרת מכשולים מעכבים ובקידום אישורה המהיר של התוכנית על ידי הוועדה המקומית", לשון כתב החשדות. לגרסת הפרקליטות, השניים סיכמו כי יוסף ידאג לתיאום פגישה בין ביטן לגינזבורג. האחרון הבין, טוענת הפרקליטות, כי יצטרך לשלם ליוסף בגין השימוש בקשריו. בהמשך, גם לנגר נפגש עם יוסף ופירט בפניו את המכשולים אשר העמידה העיריה בפני אישור התוכנית.

 

יוסף אכן פעל מול ביטן וביקש ממנו להיפגש עם גינזבורג. וכך ב־28 ביולי 2013 כונסה פגישה במסעדת "דיקסי גריל בר" בסמוך לבניין עיריית ראשון לציון. לפגישה עם ביטן הגיעו גינזבורג ולנגר שהציגו לו את הקשיים שהם נתקלו בהם בקידום התוכנית, ובפרט את נושא גובה היטל ההשבחה. ביטן, על פי החשד, הסכים לפעול לקידום התוכנית בעיריה.

 

ביטן, טוענת הפרקליטות, פעל מול גורמים שונים בעיריה ומחוצה לה והצליח, בתוך שבועיים בלבד מאז הפגישה, להביא לכך שהעיריה תסכים להיטל השבחה בגובה 880 אלף שקל בלבד. בנוסף, נטען כלפיו כי הפעיל לחץ על מהנדס העיר שלא להתנגד לאישור התוכנית בוועדה המקומית, למרות הבעיה התחבורתית, ולהותיר את הבעיה לפתחה של הוועדה המחוזית. המהנדס נעתר לבקשתו ובאוגוסט 2013 המליצה ועדת המשנה לרישוי ותכנון של עיריית ראשל"צ בראשות ביטן לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה להפקיד את התוכנית תחת תנאים.

 

לגרסת הפרקליטות, ביטן ויוסף סיכמו כי יבקשו מדניה סיבוס, באמצעות גינזבורג, כ־300 אלף שקל עבור "הסיוע בפיתרון המחלוקת בעניין היטל ההשבחה ובקידום התוכנית". השניים סיכמו, טוענת הפרקליטות, שהם יחלקו ביניהם את הכסף. ואכן, יוסף ביקש מגינזבורג את התשלום במועד שבין אוגוסט לספטמבר 2013. גינזבורג, נטען, נענה וסיכם עם יוסף כי יעביר לו את הסכום המבוקש בתשלומים, וזאת כנגד חשבוניות שינפיק לו יוסף של חברה בבעלותו, "בהן יירשם בכזב שסופקו לדניה סיבוס שרותי ייעוץ", על פי כתב החשדות.

 

על פי החשד, דניה סיבוס העבירה ליוסף בהעברות בנקאיות חמישה תשלומים של 59 אלף שקל ותשלום נוסף של 41 אלף שקל בין ספטמבר 2013 לאפריל 2014 כנגד החשבוניות הכוזבות. ביטן, טוענת הפרקליטות, היה מודע לכל פרטי ההסכמות והעברת הכספים מדניה סיבוס ליוסף. בכתב החשדות מתוארת פגישה נוספת, שנערכה ביוני 2014, אחרי אישור התוכנית ותשלום הכספים, הפעם במסעדת "סוהו" בראשון לציון, בין גינזבורג, יוסף וביטן. במהלך הפגישה, נטען, הנחה ביטן את גינזבורג להכין פנייה למהנדס העיר על מנת להמשיך ולקדם את התוכנית גם בוועדה המחוזית.

 

בנוסף, נטען, ביטן פעל כדי לשכנע את משרד התחבורה לאשר תחבורתית את תוכנית הקמת תחנת הדלק, לה התנגד המשרד בשל מיקום התחנה והגישה אליה. ביטן השתתף בספטמבר 2014 בסיור שטח באזור בו היא היתה אמורה לקום, למרות שכלל לא הוזמן לסיור על ידי משרד התחבורה. אולם בדצמבר 2014 החליטה הוועדה המחוזית לדחות את התוכנית, בין השאר בשל הבעיה התחבורתית ובעיה תכנונית. ביטן לא הרים ידיים ופעל על מנת שהוועדה המקומית תגיש ערר על ההחלטה. בהמשך ביטן השתתף בפגישה במשרד התחבורה בעניין התוכנית, ובמאי 2015 החליטה המועצה הארצית לקבל את הערר, והתוכנית הוחזרה לדיון בוועדה המחוזית. ב־2016 החליטה ועדת המשנה של הוועדה המחוזית להפקיד את התוכנית בתנאים שונים.

 

 

ח"כ ביטן ח"כ ביטן צילום: אבי מועלם

 

 

ביטן וגינזבורג עמדו בקשר ישיר

 

הפרויקט השני שעומד בלב כתב החשדות הוא הקמת מקטע בכביש 38, שבו זכתה דניה סיבוס בתחילת שנת 2014 ביחד עם קבלן נוסף. משרד התחבורה דחה את הצעתה התכנונית של דניה לאופן ביצוע העבודה, והציב תכנון משלו, שהיה צפוי להיות כרוך בהפסד כספי לדניה. על רקע מערכת היחסים שכבר נרקמה ביניהם, ביקש גינזבורג מיוסף, על פי החשד, שיעשה גם הפעם שימוש בקשריו כדי לקדם עבור דניה סיבוס פגישות עם הדרגים הבכירים ביותר במשרד התחבורה. זאת, כדי לשכנע אותם לקבל את התכנון שהציעה דניה. שוב, יוסף פנה אל ביטן וביקש ממנו לדאוג לארגן פגישה כזו. גינזבורג ויוסף, נטען, סיכמו כי על כך תשלם דניה ליוסף 177 אלף שקל נוספים. במאי 2015 העבירה דניה סיבוס, באמצעות מיזם שהיה בבעלותה החלקית, את הסכום ליוסף, שוב תמורת חשבונית. גם במקרה זה, טוענת הפרקליטות כי ביטן ויוסף סיכמו כי יחלקו בשלל.

 

בכתב החשדות נטען כי ביטן, בתמורה, פעל כדי לסייע לדניה סיבוס גם בנושא כביש 38. בין השאר, נטען, הוא פנה לראש מטה משרד התחבורה, פעיל פוליטי של הליכוד שאיתו היה מיודד, וביקש ממנו לדאוג לקבוע פגישה בין גינזבורג לבין מנכ"ל משרד התחבורה דאז, עוזי יצחקי. הבקשה נענתה, ופגישה כזו אכן התקיימה. עוד טוענת הפרקליטות כי במהלך כל התקופה עמד ביטן בקשר ישיר עם גינזבורג בנוגע לקידום נושא כביש 38 מול הגורמים השונים במשרד התחבורה. גינזבורג, המיוצג בידי עו"ד איתן מעוז, הציג לאורך כל הדרך גרסה לפיה החברה לא שילמה מעולם שוחד וכי איש הביניים, משה יוסף, "המאכער" שהכספים שולמו לו כנגד חשבוניות עבור ייעוץ, בסך הכל נלקח לצורך ייעוץ מקצועי בפרויקטים ועבור עבודה זו שולם לו ריטיינר מסודר תמורת הוצאת חשבוניות, כנהוג בענף הבנייה והתשתיות. הוא עמד על גרסתו כי יוסף לא נלקח בשל קרבתו לביטן או לגורמים אחרים, וטען כי בדניה סיבוס לא ידעו כי כספי הייעוץ ששולמו ליוסף שימשו לתשלום שוחד לביטן.

 

 

הצעות מחיר פיקטיביות וקריסת חניון

 

פרשת ביטן מצטרפת לכתב אישום נוסף שהגישה הפרקליטות באוגוסט 2019 שבו מואשמים גינזבורג ודניה סיבוס כי לבקשתו של גבי מגנזי, בעל השליטה בחברת אברות הציבורית, שימשה דניה סיבוס כמעין "קוף" שלו והגישה הצעת מחיר פיקטיבית במכרז בנייה בעיר שוהם בסכום גבוה, שתואם מראש עם מגנזי, וזאת כדי ליצור מצג שווא של תחרות אמיתית. אולם על פי כתב האישום, בפועל מאחורי הקלעים הקבלנים כבר סגרו ביניהם מי יגיש את ההצעה במחיר הנמוך ביותר — חברת זלמן בראשי, שזכתה במכרז. בתיק זה מיוחסות לדניה סיבוס ולגינזבורג עבירות של צד להסדר כובל בנסיבות מחמירות וקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות. גינזבורג מכחיש את החשדות נגדו בפרשה.

 

בנוסף לתיקי ה"צווארון הלבן" הסתבכה דניה סיבוס גם במחדל קריסת חניון הברזל ברמת החייל בספטמבר 2016, שאותו בנתה החברה. באירוע נהרגו שישה פועלים ונפצעו אנשים נוספים. מסיבה שעד היום אינה ברורה, קרס החניון שהיה בשלבי הבנייה הסופיים שלו. בעקבות זאת זימנה המשטרה לחקירה את בכירי דניה סיבוס, שהיתה קבלן משנה באתר, ובראשם את המנכ"ל גינזבורג ואת המפקחים על הבנייה. בדניה טענו להגנתם כי מדובר בכשל תכנוני מובהק. חומרי החקירה עדיין נבחנים בימים אלה בפרקליטות לקראת החלטה לגבי התיק.

 

גינזבורג (49), תושב רעננה, נשוי פלוס שלושה ילדים, נכנס לעבוד בדניה סיבוס בשנת 1998 וכיהן במשך 11 שנה כסמנכ"ל הנדסה. הוא מונה למנכ"ל החברה בשנת 2009. הוא בוגר תואר ראשון בהנדסה אזרחית בטכניון ותואר שני במינהל עסקים מהמרכז הבינתחומי, ונחשב למנכ"ל מוערך, דומיננטי ופעלתן. "הג'ינג'י הגבוה", כינו אותו מקורבים לחקירת רשות התחרות ויאח"ה אודות התיאום האסור בין קבלנים. הוא עצמו ניסה לשמור על הומור באותה חקירה, שהתמלילים שלה נחשפו ב"כלכליסט". "הנה הפושע הנמלט רונן גינזבורג", אמר לחוקרת. בהמשך אמר: "אני לא בן אדם פושע, בחיים שלי לא לקחתי שוחד, לא לקחתי שקל בחיים שלי. אתה יכול לחבר אותי ל־200 מכונות אמת". אנשים שפגשו לאחרונה את גינזבורג מספרים כי הוא משדר יציבות וחוזק אל מול עובדיו. דניה סיבוס פועלת גם היום בעשרות רבות של פרויקטים ברחבי הארץ, ביניהם פרויקטי דגל כמו הקו האדום של הרכבת הקלה והקמת קרית התקשוב בנגב. היא חתומה גם על הקמת שדה התעופה רמון ליד אילת, מקטעים מכביש 6, הקמת המטה החדש של בנק ישראל ולמרבה האירוניה, נמצאת כעת בשלבי סיום של הקמת מבנה חדש למשרד המשפטים בירושלים, בין היתר עבור פרקליטות המדינה והיועץ המשפטי לממשלה, שכעת נמצאים בצד השני של המתרס.

 

מדניה סיבוס נמסר בתגובה: "דניה סיבוס הינה אחת מחברות הנדל"ן המובילות בארץ. החברה מאמינה בצדקת דרכה ובתרבות הארגונית שלה ובטוחה כי כל הטענות יתבררו כמשוללות כל יסוד". לא התקבלה תגובה מעו"ד ז'ק חן, המייצג את לנגר ומעו"ד איתן מעוז, המייצג את גינזבורג. עורכי הדין של ביטן, דרור מתתיהו ואפרים דמרי, מסרו כי "ח"כ ביטן מעולם לא קיבל כספים או טובות הנאה בעד פעולות הקשורות בתפקידו כעובד ציבור".

x