$
בורסת ת"א

נערכת לאיומים קיומיים: פז מתחילה להיפרד מעידן המאובנים

חברת האנרגיה הפתיעה את השוק כשהודיעה על כניסתה להשקעה בחברות האנרגיה הירוקה ג'נסל של בני לנדא; דירקטוריון פז אישר לה השקעה של 10 מיליון דולר שתקצה לה עד 5% מהון המניות של ג'נסל

ליאור גוטמן 08:5026.01.20

חברת האנרגיה פז הפתיעה את משק האנרגיה ביום חמישי האחרון כשהודיעה כי היא נכנסת להשקעה בתחום האנרגיה הירוקה, שמסומן כמי שאמור להחליף את הדלקים הפוסיילים (דלק מאובנים) — בנזין, סולר או מזוט שמקורם בזיקוק נפט גולמי.

 

 לפי פז, דירקטוריון החברה אישר לה השקעה של 10 מיליון דולר בג'נסל (Gencell) שתקצה לפז 5%-4% מהון המניות של החברה שנוסדה על ידי בני לנדא.

 

בני לנדא בני לנדא צילום: תומי הרפז

 

 

ג'נסל החלה לפעול לפני 9 שנים, קצת לפני שלנדא, אחד היזמים הבולטים בישראל, מכר את חברת אינדיגו שייסד לענקית המחשוב האמריקאית HP תמורת 800 מיליון דולר. ג'נסל פיתחה תא דלק שמייצר חשמל עבור מנועים חשמליים לכלי רכב על ידי שימוש בחמצן ובמימן שמקורו באמוניה.

 

תוצר הלוואי של התהליך הוא אדי מים שנפלטים לאוויר, מה שהופך אותו לנקי, ללא פליטת מזהמים. לפני כשנה הקימה ג'נסל באופקים קו ייצור חדש לתאי הדלק שפיתחה. בהודעת פז נאמר שלהערכתה "מוצריה העתידיים של ג'נסל יוכלו להשתלב במתחמי תחנות פז לתדלוק רכבים המונעים במימן".

 

בכך מצטרפת פז לסונול, שהיתה הראשונה שנכנסה לתחום כבר לפני כמה שבועות, אחרי שקיבלה מענק של 4 מיליון שקל ממשרד האנרגיה להקמת תחנת תדלוק במימן בשיתוף חברת התחבורה הציבורית מטרופולין. כמו כן, יצרנית הרכב הקוריאנית יונדאי החלה השנה בניסוי בתדלוק כלי רכב שמונעים במימן, זאת כחלק ממגמה עולמית להעביר את ייצור ציי הרכב מכאלה המונעים על ידי בנזין וסולר לכאלה הפועלים עם מנועים חשמליים, שמונעים על ידי תאי דלק או סוללות חשמליות.

 

פז, תחת היו"ר החדש אברהם ביגר, עוברת בימים אלו שינוי ארגוני מקיף שכולל בין השאר ניסיון להפריד, ואולי למכור, את פעילות בית הזיקוק. בעבר, תחת המנכ"ל הקודם יונה פוגל, פז נצמדה לפעילות הדלקים המסורתית (במקביל להפעלת שתי תחנות כוח) וסירבה בתוקף להשתתף בכל מכרזי הממשלה לדור הבא של עולם התדלוק.

 

יו"ר פז אברהם ביגר יו"ר פז אברהם ביגר צילום: יח"צ

 

 

וכך, בעוד המתחרות הישירות שלה – דלק, סונול ודור אלון – השתתפו וזכו במכרזי משרד האנרגיה לתדלוק רכב כבד בגז טבעי דחוס, או בהקמת עמדות לטעינת כלי רכב חשמליים, פז נותרה מאחור והתעקשה שהשעה עדיין לא בשלה לשינוי. בפז יודעים שהאיום הכי גדול מבחינתה עלול להמצא מעבר לפינה, ומבלי שתהיה לה אפשרות להכריע לגביו.

 

רק ביום שלישי האחרון דנה מועצת העיר חיפה בסגירת בית הזיקוק הצפוני של בזן, סוגייה שתוכרע רק עם הקמתה של ממשלה חדשה. במועצה הלאומית לכלכלה, שכבר קיבלה מחברת מקינזי תרחישי סגירה לבית הזיקוק של בזן, יודעים לספר שאם הוא ייסגר בתוך עשור, הרי שבית הזיקוק הדרומי באשדוד ייסגר כמה שנים אחר כך.

 

ולכן, תחת התוכנית להפסיק למכור מכוניות מונעות דיזל ובנזין מ־2030, כמו גם הקמת אלפי עמדות טעינה לרכב חשמלי, השותפות של פז עם ג'נסל עשויה להיות אחד ממנועי הצמיחה האפשריים שלה.

x